Gå til innhold

Problemer med å forstå meg på installasjon av programvare i linux.

jeckyll

Anbefalte innlegg

Heisann! jeg har akkurat kjøpt meg en asus eeePC med linux og har noen spørsmål angående programvare og sånn.

hvilken programvare kan jeg bruke for å spille av musikk og filmer og sånn? finnes det noe programvare så jeg faktisk kan laste ned musikk?

Jeg har også kjøpt meg en Western digital ekstern harddisk, hvordan overfører jeg filer mellom den og PC'n?

Endret av jeckyll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann! jeg har akkurat kjøpt meg en asus eeePC med linux og har noen spørsmål angående programvare og sånn.

hvilken programvare kan jeg bruke for å spille av musikk og filmer og sånn? finnes det noe programvare så jeg faktisk kan laste ned musikk?

Det finnes en hel haug med gode og noen geniale musikk programmer til linux. Amarok, banshee, mpd, rhythmbox, vlc osv osv... mange tilbyr også nedlasting (les: kjøping) av musikk, f.eks. amarok (litt ala itunes). Hvis du tenker gratis nedlasting er det en litt annen bransje. Men har du sett på spotify? Gratis stream av så og si alle musikk på nettet. ;)

Jeg har også kjøpt meg en Western digital ekstern harddisk, hvordan overfører jeg filer mellom den og PC'n?

Hvordan pleier du å gjøre det? Prøv før du spør, det er latterlig enkelt.

Lenke til kommentar

Det finnes en hel haug med gode og noen geniale musikk programmer til linux. Amarok, banshee, mpd, rhythmbox, vlc osv osv... mange tilbyr også nedlasting (les: kjøping) av musikk, f.eks. amarok (litt ala itunes). Hvis du tenker gratis nedlasting er det en litt annen bransje. Men har du sett på spotify? Gratis stream av så og si alle musikk på nettet. ;)

Hvordan pleier du å gjøre det? Prøv før du spør, det er latterlig enkelt.

Og hvordan installerer man programvare som Frostwire og lignende?

Søk i pakkebrønnen din. Synaptic. (Eller terminalen. sudo apt-get install frostwire)

Eller se her

Vel, nå kommer jo denne med Xandros som standard, så å sende han til en Ubuntu artikkel vil ikke akkurat hjelpe.

Over til dine spørsmål, vil da anbefale deg å lese litt på eeeuser sin wiki. Finnes mye god informasjon der.

atlef.

Endret av atlef
Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar
Vel, nå kommer jo denne med Xandros som standard, så å sende han til en Ubuntu artikkel vil ikke akkurat hjelpe.

Over til dine spørsmål, vil da anbefale deg å lese litt på eeeuser sin wiki. Finnes mye god informasjon der.

atlef.

Ahh.. haha, er så vandt til at folk bruker ubuntu-eee på asuseee :p Så da var linken helt feil, men som atlef sier, legg inn ubuntu-eee. Er et mye mer brukanes OS ;) (og da funker linkene mine også, hehe)

Lenke til kommentar
hehe, jeg skjønner ingenting av dette :p

noen som gidder å fikse ett skjermopptak til meg, så det blir enklere for meg å finne fram til ting og tang? :p

Hehe. Vi mener du bør bytte linux distro. Den som følger med Asus eee heter "Xandros" og er en del begrenset. Vi anbefaler deg å heller legge inn ubuntu-eee (som er en helt vanlig ubuntu distro, bare tilpasset asus eee). De første svarene mine var litt i tåka siden jeg tenkte du allerede hadde bytta til ubuntu-eee (det er ganske vanlig).

Du kan selvfølgelig beholde Xandros sånn som den er nå også, men blir langt ifra like bra, men mulig bra nok for deg ;)

Men uansett hvilken distro du velger så fungerer som regel de fleste musikkspillerne ;)

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Har en 901 selv og er strålende fornøyd.

Som diablo nevner så er ekstern-dvd det enkleste, men du kan også laste ned ubuntu-eee og bruke http://en.wikipedia.org/wiki/UNetbootin for å legge den på en minnepenn.

Værktøyet er glimrende, "rett frem" og fungerer på det meste av linux distroene.

Uansett metode, husk å sette boot rekkefølgen til "Removable Dev." eller "ATAPI CD-ROM" tror jeg det var, i biosen.

(F2 for å komme inn i biosen)

Men harddisken - idag så skal nesten bare være å koble disken til, og det dukker opp en "utforsker" for disken, eller så skal det dukke opp et ikon på skrivebordet. Selv har har jeg ikke testet ubuntu-eee på 901, bare pga spillet EVE, så jeg er litt rusten på linux.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde selv med minnekort, og det funket helt fint. Eneste som var for meg, var at minnekortet ble tatt for å være en helt vanlig disk. Så måtte bare endre rekkefølgen på diskene under boot. :)

Ellers er det bare å installere med hva du måtte ønske. Satt selv med Xandros os-et i noen uker. Og det var langt i fra like brukervenlig som Ubuntu er. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...