Gå til innhold

Dexter - Sesong 4 - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Utrolig bra sesongavslutning. Hadde en rar følelse når Dexter gikk rundt omkring i huset i slutten, men siden Dexters sesonger vanligvis slutter "on a happy note" så ristet jeg det av meg. Fy faen så sjokkert jeg ble først når telefonen til Rita ringte, så Harrisons skrik og så når vi fikk se ham sitte i moren sitt blod ...!

 

Er litt enig i at Dexters reaksjon var litt vel ... likegyldig. Hadde inntrykket av at han hadde blitt mer menneskelig etterhvert, men utover selve sjokket så det ikke ut til at han tok det særlig tungt.

 

Ellers tviler jeg på at Dexter vil oppdra noen av barna sine i Harrys kode. Dette høres ut som en cheesy vri til en eller annen teit tegneserie, og jeg ville bli dypt skuffet om at de glimrende manusforfatterne til denne serien tok i bruk et så billig knep. Det eneste måtte være at sesong 5 blir mange år frem i tid, og Dexter oppdager at Harrison faktisk har de samme behovene for å drepe.

 

Dette er likevel ikke sannsynlig, spør du meg, fordi Dexter og Harrisons "blodsrituale" var såpass forskjellige. Dexter var for det første eldre, og forstod nok mye mer av det som skjedde. Jeg tviler på at Harrisons gråt inne på badet hadde annen grunn enn at han var sulten/trøtt eller hadde gøsj i bleia.

 

For det andre så var Dexter og Brian innestengt i containeren i flere dager. Harrison var etter alt å dømme bare et par timer inne på badet med moren.

 

Men det blir spennende å se. Tror dere han rapporterer mordet på vanlig måte og spiller sjokkert ektemann? Han har vel ikke annet valg. Lurer på hva Deb og co vil tenke, er ikke særlig logisk at en seriemorder som etter alt å dømme har rømt landet plutselig dreper en random dame, utenfor ritualet sitt.

 

Spennende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

[...]

Men det blir spennende å se. Tror dere han rapporterer mordet på vanlig måte og spiller sjokkert ektemann? Han har vel ikke annet valg. Lurer på hva Deb og co vil tenke, er ikke særlig logisk at en seriemorder som etter alt å dømme har rømt landet plutselig dreper en random dame, utenfor ritualet sitt.

Spennende!

Det er jo ikke utenfor ritualet. Han mislykket jo med å drepe han gutten i sementen, men kansje han har drept en gutt etter det, som vi ikke vet om, eller så hoppet han over det. Da er jo et bathtub-kill det neste i rekken.

Tror det er Cody som blir lært opp av Dexter, og kanskje Harrison senere men Cody først siden han er eldst nå og de vil nok ha et plot med første kandidaten liksom. Astor blir vel mer som Debra, og heller utblir av "koden".

[...]

Det er jo ingen grunn til å lære opp ungene om de ikke har "the Urge" og Cody har jo ikke opplevd noe grusomt (utenom at Rita døde, men han blir ikke psykopat av det), og han er jo ikke i slekt med Dexter (om det er genetisk). Han kommer heller ikke til å "trene opp" Harrison om det ikke viser seg at han også har the urge. Dexter vil jo det beste for dem, ikke at de skal bli mordere og havne på livstid.

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar
.....Ellers tviler jeg på at Dexter vil oppdra noen av barna sine i Harrys kode. Dette høres ut som en cheesy vri til en eller annen teit tegneserie, og jeg ville bli dypt skuffet om at de glimrende manusforfatterne til denne serien tok i bruk et så billig knep. Det eneste måtte være at sesong 5 blir mange år frem i tid, og Dexter oppdager at Harrison faktisk har de samme behovene for å drepe.

 

Dette er likevel ikke sannsynlig, spør du meg, fordi Dexter og Harrisons "blodsrituale" var såpass forskjellige. Dexter var for det første eldre, og forstod nok mye mer av det som skjedde. Jeg tviler på at Harrisons gråt inne på badet hadde annen grunn enn at han var sulten/trøtt eller hadde gøsj i bleia.

 

agreed

Lenke til kommentar

Måtte bruke et døgn på å fordøye avslutningen.. først likte jeg det ekstremt dårlig, men synes nå at dette var en genial måte å avslutte sessongen på.. folk tripper på tærne i spenning til hva som vil skje i starten av neste sessong :) tidenes mest geniale serie.. ingenting annet å si om saken egentlig.

Lenke til kommentar

Flotte seertall for finalen: http://www.thrfeed.com/2009/12/dexter-seas...ltime-high.html

 

Ellers så håper jeg nå Dexter begynner å bekjempe "The Dark Passanger", prøver å ta et oppgjør med avhengigheten. Han er jo ikke noe annet enn en "narkoman" som hele tiden finner unnskyldninger til å fortsette.

 

At han bare skal fortsette dreping uten at man prøver å sette inn en kontrast blir kjedelig dramaturgi. Dexter i kamp med sine indre demoner hadde jeg likt å se, det er noe de ikke har forsøkt seg særlig på enda.

 

Men akkurat nå har han fått seg et realt slag under beltestedet og vil sikkert overgi seg enda mer til avhengigheten enn tidligere.

Lenke til kommentar

Folk har tydeligvis begynt å like Dexter:

 

"The season four finale of Showtime's Dexter shattered records for the pay cable network Sunday, Dec. 13.

 

The episode became the most-watched episode of an original series in network history, posting a 71% gain over the season three finale with 2.575 million viewers at 9 p.m., and 3.078 million viewers when the 11 p.m. replay is factored in. This is the first time a Showtime original series has attracted over 3 million in a single night.

 

The finale of Californication set a series mark of its own at 10 p.m., drawing 1.1 million viewers, a 72% bump over the season two finale."

 

 

 

 

Kilde

Lenke til kommentar
Btw: fikk vi vite hvordan de 10år gamle guttene passet inn i mønsteret til Trinity? Og hvorfor han ble slik som han ble?

 

Han kalte jo guttene "Arthur", så eneste jeg kan se for meg er at det skjedde noe med han når han var 10 år, som utløste den mørke siden hans. Noe som sannsynligvis involverte betong/innestenging i en bag :hrm:

 

Det er pga av når Arthur var 10 år så skremte han sin egen søster Vera da hun dusjet, noe som førte til at hun ble skremt og ramlet, fikk kuttskader i låret og døde av blødningene. Så grunnen til at Arthur drepte smågutter på 10 år var for å minne seg selv om sin egen uskyldighet.

Correct me if I'm wrong.

 

Du for vite det i episode 8, Petter :D

 

 

Da er det bare til og glede seg til Season 5, er ganske fornøyd med sesongavslutningen, litt av en vri og drepe Lisa.

Jahn Åge jo :)

 

Joda, hadde fått med meg det der, men synes det ble litt tynt, med å drepe smågutter i tillegg i "ritualet" sitt bare fordi han "mistet sin uskyld" som dere kaller det her (søsteren døde).

 

Midt inni episoden var det en ganske betryggende følelse, der ungene var på ferie og Rita skulle reise bort, så tenkte jeg, nå er iallefall familien trygge, så slipper Dexter å tenke på de også... Men neida, der klarer jo kjerringa å glemme noe hjemme :p

 

Btw, visste Trinity om fortiden til Dexter, siden han plasserte Harrison i blodet til moren? Virker jo litt usannsynlig siden Debra ikke har funnet det ut før nå...

Lenke til kommentar
Bokspoilers angående Cody/Astor

 

De har jo hintet litt til at Cody kanskje har en 'dark passenger'. Jrf. interessen hans angående Lundys død. Han banket vel også opp en på skolen fordi han pratet dritt om Dexter (ikke at det sistnevnte er så psykopatisk). Han hadde jo en voldelig far som regelmessig slo moren til blods, og han var jo livredd for faren da han kom ut av fengsel. Kanskje alt blodet fortsatt sitter inne i gutten?

 

I bøkene viser jo begge to samme sosiopatiske tendenser som Dexter da han var ung. Dexter bestemmer seg jo for å lære dem Code of Harry.

 

Det er jo forsåvidt en mulighet det også, selv om Cody er den eneste som har vist mørke sider i serien.

Mer bokspoiler:

 

Nå vet ikke jeg hvor langt du har lest i bøkene..men de får jo ikke bare lære den,begge ungene er jo med på den..

 

Lenke til kommentar

Enda mer bokspoiler:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Ja, fordi en av ungene drepte jo han kult-ledern. Mener det var Cody som gjorde det. Ashtor tror jeg ikke blir lært opp, men Cody derimot er mye mer sansynelig. Harrison blir nok også opplært, men Cody først siden han trossalt er eldst. Og han har vist tendenser til det allerede, vel hvertfall at han har en aggresjon.

 

Det er bare det at serien er ikke helt korrekt med bøkene. Rita dør aldri, og kan ikke huske at Dexter får noe barn. Mener Rita ble gravid i bøkene, men det er jeg ikke sikker.

 

PS: Jeg har bare hørt lydbøkene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...