Gå til innhold

Dexter - Sesong 4 - Generell diskusjon

Anbefalte innlegg

Det er helt sant, man må som regel svelge en god del usannsynligheter, manusfeil og lignende i de fleste serier. Dexter er en av de hvor dette skjer veldig lite synes jeg, i hvertfall langt mindre enn CSI for eksempel :)

Som sagt tidligere, så synes jeg også det er tåpelig at ganske mange klager over at Dexter har utviklet seg gjennom årene. For meg er han fortsatt den samme som i begynnelsen, bare at han har lært en del på veien og utviklet seg (som han selv sier) fra å være studenten til Harry, til nå å være en "master" (tatt løst fra hukommelsen). I tillegg lærer han jo fort fra Trinity killer, bl.a. med skuret sitt hvor han har drapsvåpnene sine.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Seriøst, coax...

Tror du at tidenes mest suksessfulle seriemordere drepte på impuls? Så klart man må være gjennomtenkt og pinlig nøyaktig om man skal drepe folk på den måten Dexter holder på uten å bli tatt.

Noen må seriøst ta i bruk det de har fått tildelt oppå skuldra sine.

Jeg får nevne BTK - morderen som holdt på i USA i 2-3(?) tiår. Og måten han fant nye ofre var at han jobbet som alarminstallatør i en periode, og dermed kunne han logisk nok koden til alarmsystemene dems. Som "dobbelt liv" levde han som en greit respektert mann i en kirke, og ingen i kirken eller kona hadde noen som helst anelse.

Lenke til kommentar
Seriøst, coax...

Tror du at tidenes mest suksessfulle seriemordere drepte på impuls? Så klart man må være gjennomtenkt og pinlig nøyaktig om man skal drepe folk på den måten Dexter holder på uten å bli tatt.

Ok men er ikke det jeg mener..

Syntes det er litt rart at ingen andre skjonner hva jeg mener. Dexter tenker jo aldri å drap. Hele hans indre liv som vi ser gjennom monologene hans i serien handler alltid om andre ting.

Sure han planlegger mordene, men følelsene er ikke der.

Jeg finner ingen grunn til at han skulle like å drepe folk, og ihvertfall ikke i senere sesonger.

Alle de store seriemorderne som jeg har lest om hadde mange rare tanker og følelser og "hobbier" som alle kunne se var sprøe. Hvis en psykiater hadde sett på Dexter tror du han kunne ha funnet en grunn til at Dexter dreper? Nei. Ikke utifra det han føler og tenker.

Dette handler da altså ikke om hvordan de oppfører seg blandt andre, fordi vi har Dexters sinn ute på display gjennom tankene som blir vist i serien.

Lenke til kommentar
Seriøst, coax...

Ok men er ikke det jeg mener..

Syntes det er litt rart at ingen andre skjonner hva jeg mener. Dexter tenker jo aldri å drap. Hele hans indre liv som vi ser gjennom monologene hans i serien handler alltid om andre ting.

Sure han planlegger mordene, men følelsene er ikke der.

Jeg finner ingen grunn til at han skulle like å drepe folk, og ihvertfall ikke i senere sesonger.

Alle de store seriemorderne som jeg har lest om hadde mange rare tanker og følelser og "hobbier" som alle kunne se var sprøe. Hvis en psykiater hadde sett på Dexter tror du han kunne ha funnet en grunn til at Dexter dreper? Nei. Ikke utifra det han føler og tenker.

Dette handler da altså ikke om hvordan de oppfører seg blandt andre, fordi vi har Dexters sinn ute på display gjennom tankene som blir vist i serien.

Har du egentlig sett alt av Dexter? For eksempel i de første episodene etter han dreper broren sin, får han ikke drept på ca. 40 dager. Da blir han nærmest et vrak, og tenker på det hele tiden. Ellers går det veldig mye i "han her skal dø, han fortjener det", eller "i natt skjer det".

Men ja, av og til blir han distrahert, som nå av Trinity-killer, som det ser ut til at han prøver å lære noe fra, før han dreper han. Det har han gjort før, ofte når han har ofrene nakne på bordet, innpakket i plast, så har han samtaler med dem, og gjerne lærer noe. f.eks. får han tips til forholdet sitt av paret som smugler inn folk til USA, og dreper de som ikke blir betalt for, før han dreper dem.

EDIT: Det er snakk om en avhengighet. Hvis du er en røyker og har røykt den siste timen kjenner du kanskje ikke noen lyst til å røyke, og trenger derfor ikke tenke på det. Men hvis det er et par dager siden, går du sannsynligvis rundt og tenker på det konstant og vil bare røyke. Det samme gjelder Dexter. Det er ikke mange følelser nei, annet enn en følelse av frihet og tilfredsstillelse når han dreper sine ofre, så vel som når han planlegger drapene. Dexter er jo i sin egen verden og mest komfortabel når han er alene og følger etter offeret, planlegger eller gjør research rundt drapet.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Så endelig får Dexter ett kill igjen, men som man finner ut på slutten, han var uskylding. Blir spennende å se om det kommer til å få noen konsekvenser fremover. Personlig likte jeg nesten teaseren etter episoden, bedre en selve episoden. Her ser vi altså at Trinity og Dexter er ærlige mot hverandre, ellers Dexter er nesten ærlig ser det ut som. Og Trinity holder på å falle nedfra et tak. Ååååh, spennende!!!

Lenke til kommentar

Må bare si at utifra promoen til neste episode, på slutten av episoden, så tror jeg at den blir spennende!

Ellers likte jeg dagens episode veldig godt. Og Dexter drepte en uskyldig? Det tror jeg er noe han kommer til å slite med. Han har jo gjort lignende ting før, som når han forårsaket døden til Doakes, eller når han fikk eksen til Rita i fengsel, noe som tok livet av han på kort tid, men han har vel aldri skyldt dette på seg selv.

Jeg lurer på hvem kisten som Trinity laget, var ment for. Først tenkte jeg Dexter, men jeg er ganske usikker nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke kisten kan være ment for Dexter. Trinity har jo ikke no grunnlag til å drepe Dexter, og han passer jo ikke inn i koden hans heller.

Det at Dexter har drept en uskyldig mann tror jeg fører til at han nok en gang oppsøker hjelp hos Trinity, som også har drept uskyldige - dette ser du jo også deler av i promoen til neste episode. Jeg begynner bare å like Trinity bedre og bedre for hver episode. Selv om han har et dobbeltliv der det ene går ut på å drepe uskyldige, har han også følsomme og ydmyke sider.

Må si at jeg også ble utrolig fristet av promoen til neste episode. Virker som det kommer til å bli en killer!

Lenke til kommentar

Likte episoden veldig mye. Men har en følelse av at neste episoden kommer til å være helt sinnsykt! Gleder meg som alltid. Er så deilig å ha noen grunn til å glede seg til en mandag, for ellers er det jo en ganske ekkel dag. :p

Trinity er forøvrig herlig i serien, håper nesten at Dexter ikke klarer å ta han. Men vi får se!

Lenke til kommentar

En av de bedre episodene må jeg si. Trinity er jammen skikkelig kaldblodig, helt fantastisk hvordan han klarer å undertrykke sine mørke sider. Hvem kisten er til gjenstår å se. Likte at de hadde fått inn litt humor denne gang. Best syns jeg var når folka så bildene av de jentene og Dexter tenkte "Thats disgusting even for me".

Gleder meg masse til neste episode.

Edit: Glemte å skrive noe: lærte også at den beste metoden for å kvitte seg med jenter, er å tilby dem sysler som ikke interesserer dem en dritt. :p

Endret av Myst
Lenke til kommentar
En av de bedre episodene må jeg si. Trinity er jammen skikkelig kaldblodig, helt fantastisk hvordan han klarer å undertrykke sine mørke sider. Hvem kisten er til gjenstår å se. Likte at de hadde fått inn litt humor denne gang. Best syns jeg var når folka så bildene av de jentene og Dexter tenkte "Thats disgusting even for me".

Av det vi så i dag, var ikke inntrykket jeg fikk av ham "kaldblodig". Heller vil jeg beskrive ham som overraskende menneskelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...