Gå til innhold

Dexter - Sesong 4 - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Men uten karakterutvikling hadde det ikke blitt flere sesonger. Ingen ville sett på det.

 

Ein kunne uansett hatt karakterutvikling hos dei andre hovedkarakterane.

 

Problemet er at serien har gått fra eit veldig orginalt konsept om ein seriemordar til å handle om ein meir eller mindre vanlig krimminel som prøver å ungå å bli avslørt.

 

Var ikkje litt av poenget med serien å sjokkere med dei handlingane som Dexter var i stand til å gjere mot andre mennesker?

 

Dexter burde gå tilbake til å bli ein mørkare serie som fokuserer meir på dei utfordringane som ein psykopat har i kvardagen. Den første sesongen hadde mange slike scener der Dexter er usikker på korleis han skal opptre og derfor prøver etter beste (manglende) evne til å sette seg inn i situasjonen til andre.

 

Om ikkje anna så burde dette skiftet fra seriemordande psykopat til familefar som hevner seg på mordarar bli forklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men uten karakterutvikling hadde det ikke blitt flere sesonger. Ingen ville sett på det.

 

Ein kunne uansett hatt karakterutvikling hos dei andre hovedkarakterane.

 

Problemet er at serien har gått fra eit veldig orginalt konsept om ein seriemordar til å handle om ein meir eller mindre vanlig krimminel som prøver å ungå å bli avslørt.

 

Var ikkje litt av poenget med serien å sjokkere med dei handlingane som Dexter var i stand til å gjere mot andre mennesker?

 

Dexter burde gå tilbake til å bli ein mørkare serie som fokuserer meir på dei utfordringane som ein psykopat har i kvardagen. Den første sesongen hadde mange slike scener der Dexter er usikker på korleis han skal opptre og derfor prøver etter beste (manglende) evne til å sette seg inn i situasjonen til andre.

 

Om ikkje anna så burde dette skiftet fra seriemordande psykopat til familefar som hevner seg på mordarar bli forklart.

 

Hadde du orket å se på 4 sesonger med samme drepinga v kriminelle uten noen form for utvikling?

Lenke til kommentar
Finnes de?

 

Selvsagt. Når jeg skrev noe negativt om hu, var det noen som hakket på meg. Så de er nok der ute.

Var meg det, men tror du misforsto, da jeg kritiserte Deb, og hadde tilfeldigvis quotet deg :p

 

Synes hun var litt irriterende selv, i den gråtescenen, men synes liksom hun hører med i serien. Irriterer meg egentlig mer over Rita, skilsmisse hadde vært fint, så Dexter kunne komt tilbake til sitt gamle jeg igjen :D

Lenke til kommentar

Hehe, no problem. :thumbup: Jeg ble bare overrasket over om det var kun jeg som syntes at gråtingen var litt overspilt.

 

Ja, skilsmisse eller noe mer tragisk trenger vi for at Dexter skal bli den samme. Hadde vært noe om Trinity tok seg av Rita, da hadde nok helvete brytt løs for Dexter.

Lenke til kommentar

Jeg må si jeg synes det er utrolig overraskende, at såpass mange her er så misfornøyde med denne sesongen?

 

Jeg for min del, synes dette har vært en veldig bra sesong hittil. Trinity er nok den beste sesongskurken siden Ice Truck Killer. Og at Dexter ville bli mer, og mer "menneskelig" utover i serien har vel vært opplagt for de fleste lenge?

 

Jeg mener Rita og ungene har vært med i serien siden starten, og jeg synes øyeblikkene der Dexter forstår at han faktisk ikke vil miste dem, og åpner seg bit for bit er fantastiske.

Lenke til kommentar
Dexter gjør det forøvrig bedre og bedre, med stor økning i seere. De fortsetter nok i dette sporet :)

Det er veldig bra. Hvordan er egentlig Dexter sitt budsjett? Jeg surfet litt tidligere, og ser at det er på Showtime (som er betalkanal tror jeg), og ikke hadde mer enn noen få millioner (2-3 millioner hvis jeg husker korrekt) seere.

Lenke til kommentar
Jeg må si jeg synes det er utrolig overraskende, at såpass mange her er så misfornøyde med denne sesongen?

 

Jeg for min del, synes dette har vært en veldig bra sesong hittil. Trinity er nok den beste sesongskurken siden Ice Truck Killer. Og at Dexter ville bli mer, og mer "menneskelig" utover i serien har vel vært opplagt for de fleste lenge?

 

Jeg mener Rita og ungene har vært med i serien siden starten, og jeg synes øyeblikkene der Dexter forstår at han faktisk ikke vil miste dem, og åpner seg bit for bit er fantastiske.

 

Det er vel ikke så veldig mange som sier at de er missfornøyde, men er heller flere som er litt irriterte på både Deb. og Rita pga. måten de oppfører seg på. For min del syns jeg Deb. har blitt bedre, mens Rita bare blir mer og mer irriterende. Så hadde nok vært spesielt som noen skrev her, om trinity hadde tatt seg av Rita, da hadde Dexter blitt ganske så revansjelysten. Jeg syns De. hører mer med i serien enn Rita. Og hva ville da skjedd med barna? :) Men, så må man jo huske på at det kommer hvertfall enda en sesong også da. Og tror med de seertallene, kommer det nok fler. :)

Lenke til kommentar
Hadde du orket å se på 4 sesonger med samme drepinga v kriminelle uten noen form for utvikling?

 

Ikkje egentlig, men det ville vært interesangt å sjå Dexter slite litt meir med å holde seg koden.

 

Eg forventer ikkje at han skal falle totalt av vann vogna og begå rituelle nonne- og barnedrap. Men det å sjå Dexter slite med å holde dei lystene i sjakk hadde vært ein mykje mørkare og realistisk karakterutvikling en at han på ein eller måte har klart å kurere den ukurerbare mentale sjukdomen psykose.

Lenke til kommentar
Hadde du orket å se på 4 sesonger med samme drepinga v kriminelle uten noen form for utvikling?

 

Ikkje egentlig, men det ville vært interesangt å sjå Dexter slite litt meir med å holde seg koden.

 

Eg forventer ikkje at han skal falle totalt av vann vogna og begå rituelle nonne- og barnedrap. Men det å sjå Dexter slite med å holde dei lystene i sjakk hadde vært ein mykje mørkare og realistisk karakterutvikling en at han på ein eller måte har klart å kurere den ukurerbare mentale sjukdomen psykose.

 

Psykose har ingenting med psykopati a gjore. Psykose er et symptom pa en mental sykdom, ikke en sykdom i seg selv.

Dexter har det motsatte av psykose omtrent, han har for LITE folelser.. Folk med psykose har gjerne for /mye/ av dem..

 

MEN, det skal bli sagt at dexter har ikke alle de klassiske symptomene til en psykopat heller.. En psykopat er gjerne ond tvers igjennom, mens dexter har ikke den 'edgen' mot folk som slike har..

Han er ikke sinna heller som er litt rart.. Han er egentlig ganske urealistisk pa mange mater..

Endret av coax
Lenke til kommentar

What's up with the fucking complains?

 

Synes denne sesongen av Dexter er genial. Det er langt mer underholdende å få innblikk i Dexters tanker og utvikling enn å se han utføre sin trang til å drepe ved enhver anledning. Dere må også tenke på at han nå har er veldig godt grunnlag for å fortsette drepinga si i mer åpne former. Synes det er herlig hvordan Dexter balanserer mellom sine to personligheter, og det er også grunnen til at serien er så unik. Hvor faen er underholdninga i drepinga om spenninga ikke bygges opp?

 

Man kan gjerne kalle mye av utviklingen i serien for tidsfyllingsbullshit, men jeg velger heller å se på det annerledes. Hvor mye vanskeligere er det ikke å være den perfekte seriemorder når man er omgitt av familie og har øyne rettet mot seg? Dexter er på mange måter en ensom ulv, men for å kunne holde seg unna søkelyset og unngå den elektriske stol, må han tilpasse seg. Det er perfekt kamuflasje. Han blender inn...

 

Trinity er seriens desidert kuleste seriemorder etter min mening. "He dosen't need a secret department, he's hiding in plain sight. - I'm the one lurking in the shadows."

 

Det er rett og slett jævlig elegant!

 

MEN, det skal bli sagt at dexter har ikke alle de klassiske symptomene til en psykopat heller.. En psykopat er gjerne ond tvers igjennom, mens dexter har ikke den 'edgen' mot folk som slike har..

Han er ikke sinna heller som er litt rart.. Han er egentlig ganske urealistisk pa mange mater..

 

Å være en psykopat betyr kort og godt at du har "abnormale personlighetstrekk". For mange psykopater virker det å være å se andres smerte som er poenget. For Dexter er det derimot drapet i seg selv som er det interessante. Han klarer ikke motstå det. Derfor er det heller ikke raseri eller andre ting spesielt viktig for han sånn jeg ser det. Det er drapet i seg selv som er klimakset. Så å skulle påstå at Dexter ikke er noen vanlig psykopat er vel litt i drøyeste laget?

 

Wikipedia: "De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt". Dexter tilfredstiller sine behov ved å ta livet av folk.

 

Argumentasjon slutt.

Endret av Sono Juventino
Lenke til kommentar

Jeg og er enig. Jeg tør faktisk også se på meg selv som ørlite mer kvalifisert enn dere, ettersom jeg begynte å se på Dexter for 3-4 uker siden, og derfor har sett alt på kort tid, og husker alt veldig godt og detaljert fortsatt. Min mening er at sesong 4 er det beste hittil, men det største spenningshøydepunktet for meg, var i begynnelsen av sesong 2 da myndighetene fant gravplassen hans. :)

Lenke til kommentar
Å være en psykopat betyr kort og godt at du har "abnormale personlighetstrekk". For mange psykopater virker det å være å se andres smerte som er poenget. For Dexter er det derimot drapet i seg selv som er det interessante. Han klarer ikke motstå det. Derfor er det heller ikke raseri eller andre ting spesielt viktig for han sånn jeg ser det. Det er drapet i seg selv som er klimakset. Så å skulle påstå at Dexter ikke er noen vanlig psykopat er vel litt i drøyeste laget?

 

Wikipedia: "De er drevet av sterk trang til å tilfredsstille egne behov og lyster og viser nedsatt evne til å føle empati og frykt". Dexter tilfredstiller sine behov ved å ta livet av folk.

 

Argumentasjon slutt.

Ja, men du har ikke tenkt på eller lest nok om psykopater.

Dexter er for snill/normal sosial. Psykopater er de man finner i fengsler for det meste og de er mye mer aggressive og utspekulerte.

Det finnes folk i den virkelige verden som klarer å holde en fasade oppe ja, men jeg tviler sterkt på at de er noe lignende dexter. Seerne kjenner Dexter såpass godt nå etter alt det han sier i tankene sine, og for meg virker det bare litt urealistisk.

Hadde man vært i hodet til bundy, gace eller noen av de andre seriemorderne så hadde det vært mye mørkere og sinnefullt affære...

 

Dexter mangler liksom hat mot mennesker etc.

Lenke til kommentar
Dexter er vel ikke psykopat, men sosiopat, med en trang til å drepe.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dexter_Morgan

 

Ja, se på kriteriene

 

 

Characteristics of people with antisocial personality disorder may include:[3]

 

* Persistent lying or stealing

* Superficial charm[4][5]

* Apparent lack of remorse[4] or empathy; inability to care about hurting others

* Inability to keep jobs or stay in school[4]

* Impulsivity and/or recklessness[4]

* Lack of realistic, long-term goals — an inability or persistent failure to develop and execute long-term plans and goals

* Inability to make or keep friends, or maintain relationships such as marriage

* Poor behavioral controls — expressions of irritability, annoyance, impatience, threats, aggression, and verbal abuse; inadequate control of anger and temper

* Narcissism, elevated self-appraisal or a sense of extreme entitlement

* A persistent agitated or depressed feeling (dysphoria)

* A history of childhood conduct disorder

* Recurring difficulties with the law

* Tendency to violate the boundaries and rights of others

* Substance abuse

* Aggressive, often violent behavior; prone to getting involved in fights

* Inability to tolerate boredom

* Disregard for the safety of self or others

* Persistent attitude of irresponsibility and disregard for social rules, obligations, and norms

* Difficulties with authority figures [6]

 

 

 

Det stemmer ikke med Dexter

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe fasitsvar på hva en psykopat er, men synes enkelte ser veldig sort/hvit på det hele. En psykopat er et flytende begrep man fester til personer som åpenbart har unormale lidelser som kvalifiserer til betegnelsen. Du er da faen meg en sosiopat om du liker å drepe mennesker, uansett hva grunnen din måtte være.

 

Det er egentlig ikke poenget her heller. Synes det er mange som er kritiske til alt mulig i flere serier egentlig. Hva får du igjen for å syte? Det fører bare til at opplevelsen din av serien ikke er den samme. Leter man etter feil, finner man dem naturligvis. Annet er ikke å forvente. :)

 

Det er alltid ting som kan gjøres bedre, men det er lite man får gjort med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...