Gå til innhold

Dexter - Sesong 4 - Generell diskusjon


Anbefalte innlegg

Svar på Noiz sin spoiler:

 

Jeg tror du må lese resten av spoilerne. Den spoileren er noe som skjer i en av bøkene, og serien følger ikke alt bøkene gjør. For eksempel (jeg har bare hørt dette, jeg har ikke selv lest bøkene), så liker visstnok ikke Dexter blod i bøkene, til tross for at han er ekspert på blodspruter. Og Debra har funnet ut hemmeligheten hans i bøkene. Det kan være hun finner det ut i serien og, men det vet vi ikke enda. Som sagt, det er ingen garanti for at det skjer, da serien aviker en del fra bøkene.

 

 

Forøvrig, meget god episode i dag. Jeg må si at Trinity-killer er den mest spennende seriemorderen til nå. Jeg lurer på hvorfor han dreper så mange tilsynelatende uskyldige, bare fordi han mistet familien sin på lignende måter.

Takk for svar.

 

Synes og det var ein bra episode, liker og den nye plassen til dexter

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott episode! Nå tror jeg faktisk at jeg kan begynne å syns at både Deb. og Rita er mindre irriterende enn det de har vært tidligere. :) Som flere syns i denne tråden, syns også jeg at det har vært et smart trekk av manusforfatterne å la oss vite hvem "the bad guy" er ifra første episode. :)

Lenke til kommentar

Damn, begynner å komme inn på den delen av sesongen der det er spennende hele tiden, og når man ser på en episode hver uke tenker man hele tiden på at man må vente en uke med en gang episoden er ferdig. Veldig bra episode i dag, Trinity er fantastisk. Dette blir gøøøy fremover! :)

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at han er en "rettferdig" morder. Hvis det følger tradisjonen fra de tidligere seriene ender det opp med at bad-guyen blir drept av Dexter mot slutten.

 

Dexter dreper ikke de som kun tar de som han mener fortjener det. Om noen andre husker han karen som drepte en pga han ble voldtatt, og han ble jo spart da Dexter fant ut hvordan det var :yes:

Lenke til kommentar

Ooh, nå kommer du til å få alle Deb-entusiaster på nakken. :p

 

Litt on-topic: i førsten ønsket jeg at Dexter skulle ta seg av Trinity ganske raskt, men nå håper jeg de gjør et skikkelig oppgjør mellom de to på slutten av sesongen. Jeg tror det ligger mer bak den fasaden han prøver å skjule.

Lenke til kommentar

Og den hora av en reporter. Tru hvor mange hun har hoppet på for å få "siste nytt".

 

Meen, skal jeg være ærlig, så hadde jeg nok gjort det samme hvis jeg var i Quinn's situasjon. Gratis ligg med en heit dame for litt inside info er nok verdt det.

Endret av Myst
Lenke til kommentar
Nå har da Dexter tapt seg virkelig gjennom sesong 4. Får ikke den samme Dexter følelsen.

 

Er heilt enig, synest at vi burde få sjå Dexter som ein meir ond type igjen.

For å være heilt ærlig så er seriemorder følelsen heilt vekke no, Dexter er ikkje lengre ein seriemorder som drepe med gjamne mellomrom, han er Batman.

 

Dexter i likheit med Batman er ein vanlig mann som lusker usett i skyggene og kjemper for dei som ikkje kan kjempe for seg sjølv. I tillegg har han hemmelig identitet for å beskytte seg sjølv og dei rundt seg. At Dexter drep skurkane og kvittar seg med liket virker no berre som ein meir praktisk måte å løyse problemet på ein å slå dei i svime og sette dei på polititrappa slik som Batman ville ha gjort.

 

I første sesongen så fekk vi faktisk sjå at Dexter sin trang til å drepe var så sterk at han virkelig kjempa med å kun drepe kriminelle. Kvifor får vi ikkje sjå den sida av han meir?

Lenke til kommentar
Men antar det blir feil og sammenligne senere sesonger med de første, siden alle serier med unntak av CSI og House taper seg over tid.

 

Selvfølgelig blir det ikke feil å sammenlikne sesonger, ettersom en god serie vet å avslutte i tide og unntakene du nevner ikke er de eneste.

 

Ooh, nå kommer du til å få alle Deb-entusiaster på nakken. :p

 

Finnes de?

 

I første sesongen så fekk vi faktisk sjå at Dexter sin trang til å drepe var så sterk at han virkelig kjempa med å kun drepe kriminelle. Kvifor får vi ikkje sjå den sida av han meir?

 

Fordi den siden hos han er dempet, etter barn, familie og ekteskap. Karakterutvikling heter det, lik det eller ikke.

Lenke til kommentar
I første sesongen så fekk vi faktisk sjå at Dexter sin trang til å drepe var så sterk at han virkelig kjempa med å kun drepe kriminelle. Kvifor får vi ikkje sjå den sida av han meir?

 

Fordi den siden hos han er dempet, etter barn, familie og ekteskap. Karakterutvikling heter det, lik det eller ikke.

 

Men mannen er jo psykopat, han burde ikkje være i stand til karakterutvikling. Han kan late som at han er ein omsorgsfull far, men han kan aldri bli det.

Han vil heller aldri bli i stand til å forstå korleis familien har det, han kan lære kva han skal seie for å komme seg ut av vanskelige samtaler om føleslser og empati, men han kan ikkje faktisk ha empati. Dette er ein del av å være psykopat.

Lenke til kommentar
Men mannen er jo psykopat, han burde ikkje være i stand til karakterutvikling. Han kan late som at han er ein omsorgsfull far, men han kan aldri bli det.

Han vil heller aldri bli i stand til å forstå korleis familien har det, han kan lære kva han skal seie for å komme seg ut av vanskelige samtaler om føleslser og empati, men han kan ikkje faktisk ha empati. Dette er ein del av å være psykopat.

 

Uten å gå inn i en lang psykologisk debatt her så er det akkurat det Dexter har gjort, utviklet seg. Han er fortsatt en morder, med trang til å drepe, men den trangen har blitt dempet. Og han har i større grad begynt å føle omsorg for de rundt seg, som når han innså at han faktisk savnet familien litt.

 

En slik utvikling er helt nødvendig for å holde serien gående. Men da er heller spørsmålet, er det vits i å holde den gående? For min del, ja, jeg synes sesong 4 hittill har vært langt mer engasjerende enn sesong 3, men jeg skjønner jo de som savner Dexter for den han en gang var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...