Gå til innhold

Hvilket speilrefleks bør jeg kjøpe. d60, d80, eos 1000 eller eos 450

Anbefalte innlegg

Vet det er flere tråder om dette emnet. Men det står mellom nikon d60, nikon d80, canon eos 1000d eller canon eos 450d.

Er helt nybegynner på speilrefleks men kanskje greit å ikke ha det billigste kameraet for det? skal ta en del bilder ute, på fjellet og lignende. Ser lefdal har pris på 450d til 4800 med minnekort og opplæringsdvd, men den finnes ikke i butikken noe sted, vurderer å kjøpe idag så da kanskje jeg skulle gått for 450d til 4995 istedet, greit det er 200kr dyrere men minnekortet som følger med den andre pakken er "bare" klasse 2, kanskje bedre å kjøpe seg et raskere ett også?

Håper på noen gode svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg ganske så enig med NorthPentax her. Det er alltid lurt og se om de ligger godt i hendene.

Jeg liker ikke så godt den plastikk følelsenn man får av de kameraene. Så det er ganske lurt, så man kjøper noe som man ikke liker. Lefdal i Haugesund har en god del kameraer og objektiver som kan prøves, tenker det er samme som der du ser. De har også objektiver. Bare og spør hva de mener.

Objektiv kan være lurt og sette noe kroner til. Til bruk i fjellet er en 18 - 200mm lurt kanskje? Den er litt tung.. Men du får se hva du liker.

Lykke til:)

Lenke til kommentar

18-200mm er "poop". Kun brukbar hvis man skal reise meget lett og MÅ ha brennvidde fra vidvinkel til tele.

Personlig liker jeg min nye 12-24mm til natur, men det er så lenge det er fint lys og fine skyer som tar seg bra ut på bildet.

Skal du på fjellet/skog for å ta bilder av jerv, rein, elg, div. fugler, harer, rev etc. Da bør du ha lengde, noe som 100-400mm og stativ.

Vanlig 18-55mm kit vil funke i starten. Du finner fort ut hva du mangler når du har bestemt deg for hva du vil ta bilder av.

Lenke til kommentar
18-200mm er "poop". Kun brukbar hvis man skal reise meget lett og MÅ ha brennvidde fra vidvinkel til tele.

Personlig liker jeg min nye 12-24mm til natur, men det er så lenge det er fint lys og fine skyer som tar seg bra ut på bildet.

Skal du på fjellet/skog for å ta bilder av jerv, rein, elg, div. fugler, harer, rev etc. Da bør du ha lengde, noe som 100-400mm og stativ.

Vanlig 18-55mm kit vil funke i starten. Du finner fort ut hva du mangler når du har bestemt deg for hva du vil ta bilder av.

Takker for noen råd! Er det noen som har noen kameraer å anbefale da? Tenkte jeg begynner å bruke det objektivet som følger med i kitet også ser jeg hva slags behov jeg har etterhvert. Heller litt mot å kjøpe eos 450d, men er ikke helt sikker. :)

Lenke til kommentar

Der som sagt er grepet og innstillinger du burde se på, liker du det, så er det nok til at du burde kjøpe det. Jeg viss hadde valgt 450D viss jeg skal gå i fjellet. Nikon ville jeg valgt D90, få det kan være greit og filme og kanskje. Olympus Den 520? eller hva den heter?

Sony 350a.

Jeg liker ikke plastikk så jeg hadde ikke valgt noen av de jeg sier.

Lenke til kommentar

Du kan lese denne testen på din side.

Regner med de tar bilder i jpg og ikke RAW, noe som er å anbefale.

Sakset ut fra testet:

Når det gjelder bildekvalitet (25%), har vi vektlagt hvor godt kameraene fungerer med automatiske innstillinger, siden dette utvalget av kameraer er i amatørsegmentet, og vi har vært spesielt opptatte av eksponering, støynivå og hvor godt den innebygde blitsen fungerer.

Innebygde blitsene er såvidt brukanes til "fill-light".

Det er bedre å lære seg kameraet enn å skyte på grønt og jpg.

Med tanke på brukervennlighet (20%) har vi vurdert hvor enkelt det er å bruke kameraene, både med tanke på menystruktur, konsistens, hvor enkelt det er å endre innstillinger, tilgjengelighet av hurtigtaster, informasjon i skjerm og søker med mer.

Dette er en vanesak. Jeg bruker Sigma og Pentax, for meg har Canon og Nikon etc. dårlige menyer.

Karakteren for ytelse (20%) har vi satt på bakgrunn av autofokusegenskaper, seriefotografering, batterilevetid, hurtighet for å lade opp blitsen og generell hastighet på blant annet å bla i bilder, oppstartstid etc.

Hastighet for å bla i bilder?

Hvor solid kamerahuset er gjenspeiles i delkarakteren for konstruksjon (15%). Derunder havner også kvalitetsinntrykket, hvor godt grepet er, plassering av og respons fra knapper, utvalget av hurtigtaster, kvalitet på søkeren, kit-objektiv etc.

Typisk at noe av det viktigste, er minst viktig i slike tester.

Under funksjoner (10%) har vi vurdert hvorvidt kameraet byr på ønket funksjonalitet, med tilleggspoeng for ting som bildestabilisator, live view, automatisk rotering av bilder i avspillingsmodus, styring av trådløse blitser, mulighet for batterigrep, norske menyer, samt småting som begrensning av automatisk ISO-verdi, graden av eksponeringskompensasjon med mer.

Ellers er testen ganske grei for entry level klassen.

Lenke til kommentar

Av de fire du nevner ville jeg ha valgt D80 fordi det:

- har den beste ergonomien (best å holde i, flere innstillingsmuligheter på huset, to kontrollhjul osv). Prøv å holde i de forskjellige kameraene, så vil du skjønne hva jeg mener.

- har den desidert beste søkeren (dette er noe du vil sette mer pris på etter hvert).

- støtter trådløs blitsstyring uten ekstrautstyr

Et annet alternativ i denne prisklassen som du ikke nevner, men som jeg ville ha vurdert sterkt er Pentax k200d.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg ville jeg også sjekket litt ut hva du kan få tak i av pent brukte kamera. feks et eos 20D. Dette feks blir kanskje litt dyrt, men utrolig mye kamera for pengene: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Dette er også et veldig bra kamera som kanskje er mer i din prisklasse? : http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Dette er bare 2 eksempler, men mitt tips til deg er å sjekke ut litt av brukte kamera også.

Lenke til kommentar

Da har jeg gått til innkjøp av kamera. Ble et nikon d60 med blits til 3500kr på elkjøp. Så nå får jeg bare prøve meg fram og sette meg inn i det. Dro til butikken og kjente på de forskjellige kameraene og jeg tenkte at prisen på d60 var veldig mye kamera for pengene så da får jeg satse på at jeg blir fornøyd.

Takk for mange gode råd!

Lenke til kommentar
Da har jeg gått til innkjøp av kamera. Ble et nikon d60 med blits til 3500kr på elkjøp. Så nå får jeg bare prøve meg fram og sette meg inn i det. Dro til butikken og kjente på de forskjellige kameraene og jeg tenkte at prisen på d60 var veldig mye kamera for pengene så da får jeg satse på at jeg blir fornøyd.

Takk for mange gode råd!

Med objektiv for 3500?

Lenke til kommentar

Takk for mange gode råd!

Med objektiv for 3500?

Jupp, bare standard objektiv uten bildestabilisator da. Mens syntes det var en bra pris.

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...Z8AAAEOA.I03xiL

Her er link til tilbudet.

Lenke til kommentar

Gratulerer, ser ut som et fint kjøp. Fikk du altså prutet med deg blitsen. Ja da er det bare ut å knipse. Kunne tenkt meg et sånt selv. Kjenner en del som har et sånt lite å fint kamera og er godt fornøyde. Selv kjører jeg D3 d700 og d2x velkommen i Nikon leieren.

Lenke til kommentar
Gratulerer, ser ut som et fint kjøp. Fikk du altså prutet med deg blitsen. Ja da er det bare ut å knipse. Kunne tenkt meg et sånt selv. Kjenner en del som har et sånt lite å fint kamera og er godt fornøyde. Selv kjører jeg D3 d700 og d2x velkommen i Nikon leieren.

Det er et tilbud som står i reklameavisens dems den uka her. Hadde egentlig tenkt å kjøpe canon 450d, men ombestemte meg brått og gikk for nikon. :)

Lenke til kommentar

Det er et tilbud som står i reklameavisens dems den uka her. Hadde egentlig tenkt å kjøpe canon 450d, men ombestemte meg brått og gikk for nikon. :)

Sier du at du fikk med en blitz til en totalpris av 3.500? Hvilken blitz, forresten?

Lenke til kommentar

Sier du at du fikk med en blitz til en totalpris av 3.500? Hvilken blitz, forresten?

Sb400. Koster 1200kr hos fotovideo så jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...