Gå til innhold

Ny tv til maks 8000

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en ny tv i januar. Maks 8000kr, men helst 6-7000. minimum 40", men gjerne opp mot 50".

Om det er plasma eller lcd har ikke så mye å si for min del, men den kommer for det meste til å være koblet opp mot en pc og bli brukt til film og serier. Jeg skal ikke ha den nært nok til at full-hd er noe vits så ser i utgangspunktet etter en hd ready tv.

Gode forslag? Noe annen informasjon jeg burde ta med for å velge bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

chris: Avstand, avstand, avstand. Jeg skal ha tven stående på ca 3 meter avstand og jeg vil derfor ikke kunne se forskjell på full hd og hd ready selv med 50".

Blir nok ikke å bruke den spesielt til arbeidsoppgaver nei, men blir kanskje å bruke den som en skjerm nr 2 i blant og ha en browser eller lignende der. Men med avstanden så er det ikke så mye vits. Må over 3 meter for å akkurat begynne å se en forskjell mellom full hd og hd ready på 50".

Men i utgangspunktet så er vel 42/46 det mest aktuelle, med 40 eller 50 som muligheter.

Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=102246

Er spesifikasjonene på denne bra? Plager meg ikke akkurat at det er en demo-pc. Virker jo som en veldig god pris.

Jeg har nok ikke dårlig syn, er nok du som innbiller deg ting eller har et unormalt godt syn.

http://www.engadgethd.com/2006/12/09/1080p...to-screen-size/

3 meter er akkurat grensa for en 50". Under 3 meter begynner man så vidt å se forskjell mellom hd ready og full hd. Må under 2 meter for å se ordentlig forskjell.

Lenke til kommentar

Haddis: Hmm, det var jeg ikke klar over.. Om det er stort problem generelt sett med plasma så vil jo plasma være kjipt.. men høres jo litt merkelig ut.. er da mange som kobler plasmaen til pcen så vidt jeg vet :S

chris: Er de dere har i butikken kalibrert ordentlig da? Oppløsningen er da det samme uansett. Faktisk har den jo en høyre oppløsning i de fleste hd-ready plasma-skjermer jeg har sett.

Og hva du mener med at ser spesielt forskjell på hdtv? Det er jo klart at man må ha full hd materiale for å utnytte full-hd tver ordentlig. Med noe annet skal det jo enda mer til for å se forskjell for da går det bare på hvor gode de er til å blåse opp ting.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Ikke kjøp. har modellen over her i butikken og den eier ikke svartnivå. og opplåsningen er dårlig. er så stor forskjell på hdklar og full hd på 50". er på jobb og nå og har hdklar og fullhd vedsidenavhverandre og jeg ser KLAR forskjell. spesielt på hdtv.

Herregud så mye tull og fjas du skriver og har du ikke peiling så la være er du snill rett og slett finn på noe annet..

Man ser ikke forskjell på full hd kontra hd ready ved normal sitteavstand og dette gjelder også 50 tommer men det er noen få som tror de gjør dette med regnet rundt 5% av de som bor på denne planeten etter ufattelige blindtster...

I går så skriver du at full hd skjermer er mye skarpere en hd ready og nå kommer du med enda mer tull.

Jeg hadde en 46 Panasonic PZ80 "FULL HD" høyoppløsning "topp of the line" som gikk i retur grunnet uskarp,blast, lyssvakt bilde på SD/TV signaler PS2 rett og slett elendig og ja den var koblet til perfekt kilde HD dekoder og parabol.

Jeg kjøpte meg en LG PG6000 50 tommer som er da i dine øyne "bare" er hd ready men alikevel banker PZ serien på bildekvalitet også ved HD SIGNALER og BLUERAY PS2 og PS3

Du bør for det første lære deg at det er bildeprosessor, panel, kvalitet på selve skjermen som gir deg et godt/dårlig bildekvalitet så gi pokker i den full hd propogandaen din som tydelig er det eneste du har lært på denne jobben din :roll:

Det beste svaret jeg har fått om full hd var av en tv tekniker hos Panasonic som utalte at man kalte det full hd grunnet mennesker var rett og slett villige til å betale 4-5000,- ekstra for det men kvalitesforskjellen ikke er der.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

jada-jada: Kjekt med noen som vet hva de prater om :p

Har du noen gode forslag til min prisklasse? :) den 50" du nevnte havnet en del over det jeg har råd til..

edit: 42" av den var jo mer i riktig prisklasse for meg da :) Noen her som vet noe om hvordan den er i forhold til f.eks den femtitommeren jeg linka til?

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
jada-jada: Kjekt med noen som vet hva de prater om :p

Har du noen gode forslag til min prisklasse? :) den 50" du nevnte havnet en del over det jeg har råd til..

edit: 42" av den var jo mer i riktig prisklasse for meg da :) Noen her som vet noe om hvordan den er i forhold til f.eks den femtitommeren jeg linka til?

LG PG6000 og Panasonic PX80 er de beste 42 i denne prisklassen uten tvil så velg en av disse.

Panasonic PX8 i 50 tommer får du til 9400,- den leverer veldig bra på bildekvalitet men er ikke akkurat en designtv..

https://prisguiden.no/product.php?product_id=95435

https://prisguiden.no/product.php?product_id=92775

https://prisguiden.no/product.php?product_id=90942

Edit-Ser at man nå får LG PG6000 50 for 10,000,- så da ville jeg evt kjøpt den kontra PX8 som jeg nevner..

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hmm okei.. 10000 blir egentlig litt i meste laget, men skal vurdere det utpå nyåret..

Men en ting jeg alltid har lurt på med de fleste plasma tver.. oppløsningen som listes er jo ikke i motsetning til lcd skjermer ikke en widescreen oppløsning og mindre enn lcdskjermene.. hvordan funker det i praksis? Og hvorfor er det slik?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...