Gå til innhold

Kan man skrive japansk med det latinske alfabetet ?

turak

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske interessert i japansk manga og anime, av denne gruden har jeg også fattet interesse av det japanske språk, men syntes det er utrolig komplisert etter som de bruker "tegn" istedet for "Bokstaver", og hvorav et tegn tilsvarer en gjenstand eller et helt ord.

Som dere kansje forstår sa har jeg ikke noen store kunskaper angående japansk språk, men i begynelsen av et av seriene er det en kort musikk video, hvor det er skrevet på 3 måter

Japansk(med bokstaver)

Japansk(Med tegn)

Engelsk

Da måtte jeg såklart tenke "Hvorfor er det med tegn og bokstaver"? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Turak: Jeg har bare studert det i en termin ved et universitet så langt, men jeg synes i alle fall ikke at det er noe videre vanskelig så langt. Utfordringene ligger i det at det er så totalt annerledes fra norsk, og selvsagt også i skriftsystemet.

Grammatisk sett, derimot, synes jeg ikke det er noe videre komplisert. Veldig få grammatiske unntak, osv.

Lenke til kommentar

Jepp, transskripsjon som det heter, er ikke noe problem, selv om mange betydninger muligens kan gå tapt for utenforstående (japanere liker godt ordspill på liktlydende ord i språket, d.v.s ordet høres helt likt ut, men kanjien er forskjellig), så er det generelt mulig skrive japansk med det latiske alfabet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...