turak Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg er ganske interessert i japansk manga og anime, av denne gruden har jeg også fattet interesse av det japanske språk, men syntes det er utrolig komplisert etter som de bruker "tegn" istedet for "Bokstaver", og hvorav et tegn tilsvarer en gjenstand eller et helt ord. Som dere kansje forstår sa har jeg ikke noen store kunskaper angående japansk språk, men i begynelsen av et av seriene er det en kort musikk video, hvor det er skrevet på 3 måter Japansk(med bokstaver) Japansk(Med tegn) Engelsk Da måtte jeg såklart tenke "Hvorfor er det med tegn og bokstaver"? Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Fordi man kan visstnok bruke Hepburnsystemet til å skrive japansk: http://no.wikipedia.org/wiki/Japansk#Skriftsystemer Lenke til kommentar
Mad Esc Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Ingen japanere skriver japansk med det latinske alfabetet. Skal du kunne lese normal japansk må du derfor kunne både hiragana, katakana og kanji. Lenke til kommentar
turak Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Japansk ser ut til og være ganske mye mer komplisert en andre språk jeg kjenner til, men er det ekstremt vanskelig og lære japansk? (ikke flytende, men bare for og få litt insikt) Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 @Turak: Jeg har bare studert det i en termin ved et universitet så langt, men jeg synes i alle fall ikke at det er noe videre vanskelig så langt. Utfordringene ligger i det at det er så totalt annerledes fra norsk, og selvsagt også i skriftsystemet. Grammatisk sett, derimot, synes jeg ikke det er noe videre komplisert. Veldig få grammatiske unntak, osv. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Jepp, transskripsjon som det heter, er ikke noe problem, selv om mange betydninger muligens kan gå tapt for utenforstående (japanere liker godt ordspill på liktlydende ord i språket, d.v.s ordet høres helt likt ut, men kanjien er forskjellig), så er det generelt mulig skrive japansk med det latiske alfabet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå