Gå til innhold

Forslag til gratis og evt. open source CMS

Anbefalte innlegg

Skal lage ei slag lokal nyhetsside for eit bygdalag der eg må bruke eit CMS slik at dei sjølve kan oppdatere sida med nyheter osv. Lurer derfor på om det er nokon her som har utstrakt erfaring med dei ulike CMS systema som er tilgjengelig og gratis.

Tenke på eit ganske klassisk design med horizontal meny og under tre margar. Venstre marg skal inneholde ein events kalender, eller "kva skjer?" kalender. Midterste skal holde nyheter. I venstre marg er det litt meir usikker, men f.eks. ein bildeskiftar som viser dei siste innsendte bilde, eller RSS-feeds frå lokale aviser etc. I tillegg kjem ein del faste sider som inneheld ulik informasjon og ei dedikert til bilde galleri.

Reknar med at dei fleste CMS kan klare det meste av dette, men det er eit par ting eg er på spesiell jakt etter.

Eg ynskjer at nyhetskolonna i midten skal sjå ut noko ala slik som på følgande bilde.

post-52045-1230328550_thumb.jpg

Vil sjølvsagt ha fleire nyheter enn 4, man dette er til illustrasjon. Det viktige her er layout og meir spesifikt at alle bilder på framsida er like store. Det må altså være ein løysing i CMS'en (viss det finst) at den standardiserer bildet til ein nøyaktig størrelse til framsida, og så kan ein heller bruke ein WYSIWYG editor e.l. til å organisere bilde/tekst for vising av heile artikkelen.

Nokon som har tips til om dette er mulig å få til? Har erfaring både innen web og programmering, men har aldri brukt noko CMS før, og det er jo uendelige mengder å velge mellom... fint viss nokon har tips til dei som kan være mest aktuelle!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det snakk om noe relativt enkelt, så er klart WordPress et godt alternativ. Joomla anbefaler jeg ikke, selv om den er enkel og grei. Ville heller sett på xMod, Expression Engine eller Silverstripe, som er langt mer moderne løsninger.

eZ Publish og TYPO3 er også alternativer, men da er vi mer over i tungvektsklassen.

De fleste CMS-er klare nok å settes opp med standardisert bildestørrelse på nyhetsliste på forsiden. Klarer de ikke det er det en alvorlig mangel i systemet.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

I utgangspunktet er vel sikkert eit enkelt system like greit. Dei som skal oppdatere sida trenger vel først og fremst å kunne:

- endre / legge inn nye nyheter med eventuelle bilder / linker. (der som sagt forside bilde vert standardisert, og det på ein måte som er enkelt for brukeren som legger det inn...)

- endre / legge inn nye bilder i bildegalleri

- endre / legge inn nye events i ein eventskalender.

- endre på enkle sider ala type "Om oss", "Kontakt" etc...

- endre / legg inn lenkjer / bildelenkjer til andre nettstadar

- kanskje endre / bytte ut annonse bilder/gif

Så i utgangspunktet treng eg eit system/CMS der brukeren først og fremst endrer innholdet på sida på ein enkel måte, og så kan heller eg ta meg av design endringer og andre ting som ikkje vert endre på så ofte. Men ynskjer å ha full kontroll over design. Reknar med dei fleste CMS har mulighet for å lage eigne CSS templates??

CuteNews, WordPress, xMod, Expression Engine eller Silverstripe har vært nevnt og kan kanskje kan være greie og er ikkje alt for stort og omfattande. Har høyrt frå andre at Joomla! skal være bra men er jo ikkje nødvendig å ha noko stort og tungt til mitt bruk sikkert. Har lest om drupal og trur eg...

Er det nokon CMS som skiljer seg ekstra bra ut til mitt bruk som er lista opp over?

Lenke til kommentar

Må rette på meg selv, skrev feil på et av systemene, xMod heter MODx. Sånn er det når man har det travelt.

Nå er alle CMS i prinsippet bygd på at vanlige brukere ikke endrer design, det er utvikler/administrator sin oppgave. Litt forskjeller er det dog mellom ulike system, både metodikk og hvor enkelt design implementeres.

Det er også forskjell mellom systemene hvor enkelt det er å få opp fungerende nettsider for en førstegangsbruker, og hvor enkle de er å videreutvikle med funksjonalitet. Jeg skriver førstegangsbruker, fordi jeg uten tvil bruker kortere tid i dag med det systemet jeg bruker (TYPO3) enn jeg hadde gjort med WordPress, Joomla med flere. Men så tar det langt lengre tid å lære seg.

Man bør også legge vekt på hvor enkelt det er å oppgradere en installasjon med ny versjon (og nye versjoner av tilleggsmoduler). Alle disse systemene vil oppleve sikkerhetshull, tildels alvorlige, som vil kreve oppdatering. Om en slik oppdatering tar 15 min kontra 4 timer er interessant.

I hvilken grad systemet er oversatt til norsk kan også ha betydning. Joomla, TYPO3, Drupal; WordPress og eZ Publish er alle svært sterke her. MODx, SilverStripe og Expression Engine er jeg mer tvilende til.

Men WordPress er et helt OK utgangsåunkt, som kan klart mer enn bare brukes til blogger. Ellers ville jeg faktisk sett nærmere på MODx, som er både enkelt og med en del fornuftig funksjonalitet.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Lurte forresten på ein ting.

Tilbyr nokre av desse CMS'a at eg kan skreddersy admin sidene for andre brukarar? Tenker då ikkje berre på begrensing av tilgang men også direkte endre på ting som input skjema til artiklar?

TYPO3 kan, hvordan det er med de andre vet jeg ikke, da jeg ikke har testet det på andre. Men jeg regner med at det også er andre hvor man kan definere hvilke felt som skal være tilgjengelig. Endring av utseende på brukerbasis er ikke særlig vanlig.

Jeg ville lagt relativt lite vekt på dette dersom CMS-et ellers har et velfungerende backend-grensesnitt for vanlige brukere. Ikke minst fordi slik fleksibilitet som oftest betyr langt større kompleksitet og betydelig brattere lærekurve, samt mer tidkrevende konfigurasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...