Gå til innhold

Vga eller Scart?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har et lite spm, Jeg har en dekoder som ikke har hdmi men vga, scart og s-video, så lurer på om jeg får bedre resultat på hdtv ved å bruke vga istedenfor scart som jeg nå bruker? vil jeg da kunne se tvnorge HD og slikt? bruker allerede vga fra pcen til tven da får jeg full hd signal så lurer på om det er det samme med dekoder og hd kanaler?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Har et lite spm, Jeg har en dekoder som ikke har hdmi men vga, scart og s-video, så lurer på om jeg får bedre resultat på hdtv ved å bruke vga istedenfor scart som jeg nå bruker? vil jeg da kunne se tvnorge HD og slikt? bruker allerede vga fra pcen til tven da får jeg full hd signal så lurer på om det er det samme med dekoder og hd kanaler?

Takk!

Har du mulighet for VGA, så vil jeg absolutt anbefale det. VGA gir en mye høyere oppløsning enn SCART kabelen. Bildekvaliteten vil dermed bli mye bedre. SCART kabelen som er gammeldags og avlegs gir maksimalt 576i oppløsning (720x576), mens VGA-HD kabel kan gi opptill fullhd oppløsning (1920x1080)

Edit.

Du vil kunne se TvNorge i HD dersom du har CanalDigital. Det er kun de som sammarbeider med TVnorge om hd rettigheter. Siden du ikke har hdmi utgang på dekoderen, er nok ikke den klargjort for HD materiale slik at du ikke vil merke noe av tvnorge sine hd sendinger.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Oki! takk for svar! da bruker jeg heller vga kabel! jepp jeg har canal digital, men som du sier er den sikkert ikke klargjort for hd signaler...

men vil jeg se synlig bedre bildekvalitet? eller vil det bli akkuratt som før, bare med en annen kabel? og hvordan hvet jeg om jeg har vga-hd?

EDIT: så du skrev at jeg vil få høyere oppløsninger og dermed et bedre bildet, men svar på de andre spm om du gidder ;)

Endret av crisz
Lenke til kommentar

Er ikke sikker på hvordan du ser forskjellen på en VGA-HD kabel og en gammel kabel, men ja bildekvaliteten vil være bedre selv om du sannsynligvis vil få den samme oppløsningen med begge kablene. VGA kabelen vil gi mindre støy enn det SCART kabelen vil gi deg.

Siden at det ikke er en hdmi ugang på dekoderen vil sannynligvis ikke dekoderen oppskalere slik at du må nøye deg med et SD signal (720x576) oppløsning. Dersom du ønsker bedre kvalitet ville jeg tatt en telefon til kundeservice og fått den nyeste dekoderen deres. Det pleier som oftest ikke og koste noe, samtidig som det gir vestenlig bedre bildekvlitet.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Men vil en tuner som ikke har HDMI/DVI kunne ta inn og prosessere HD-materiale/sendinger?

Det var det jeg konkluderte med at den ikke ville kunne. Teoretisk er det nok mulig, men det vil likevell komme ut i form av en analog kabel. Slik at hele HD innholdet blir unødvendig.

Lenke til kommentar
Jo, det er en hi end dekoder til 3000kr med PVR, PIP 160bg harddisk, Dual pvr, DVB, Dolby surround og USB 2 hi speed, det er en conax.

Hm. merkelig. Tror likevell ikke den oppskalerer bildet, men velg for all del VGA kabel og se i gjennom menyen om du finner 720p / 1080p alt ettersom hva tven din takler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...