Coneunofax Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 La meg først fortelle om bakgrunnen min: På ungdomskolen (for 7 år siden, tror jeg) lærte vi litt gitar. Stort sett basis-grepene. Der ble jeg først og fremst mest interresert i trommer. Det lærte jeg det basiske på ganske fort, alene. Grunnen til at jeg likte trommer best var vel fordi jeg aldri har forstått meg på noter. En god stund ønsket jeg meg trommesett, men familien var ikke like begeistret. Jeg begynte selv med litt musikk-produksjon. Det gikk i sampling og hip-hop. Jeg har holdt på med musikk-produksjon helt til 1 1/2 år siden. Da dro jeg vekk en stund, og hadde ikke plass til utstyret. Når jeg kom tilbake orker jeg ikke begynne igjen. Hardware jeg har kjennskap til er: MicroKorg (selv om jeg ikke kunne noter), Akam MPC1000, turntables, Boss 303 osv Software jeg kan: Reason, Sony Acid Pro, Fruityloops osv Jeg er rimelig trygg på rytme og takt, men noter er fullstendig abstrakt for meg. Jeg kan en god del om bruk og valg av samples (hip-hop), men å kombinere fra flere verk blir fort avansert. Det blir til at jeg må høre meg frem. Tror jeg er litt tonedøv også. Her er noen av de siste produksjonene jeg gjorde før jeg tok pause; http://www.myspace.com/judasbeats Om sangene: "Relax" er hovedmelodien samplet. Trommene er en blanding av et gammelt break (med chopping) og noe jeg satte sammen. Bassen har jeg laget (du kan vel høre at det er litt feil). De andre to sangene har jeg laget alt selv, melodier i Reason, og trommer på MPC. Stemmene på låtene er tatt fra en meditasjons-LP jeg kjøpte, og fresha opp litt. Håper dette gir dere noen innsikt i min bakgrunn og hvilket nivå jeg er på. Jeg har i de siste årene gått veldig lei av hip-hop. Det er ingen fremgang i sjangren, og det nyeste/mest kommersielle er "junk". Jeg liker fortsatt rytmen og deler av stilen, så det er en god erfaring å ha. Det siste året har jeg begynt å like rock (f.ex post-rock) og over de siste årene har jeg fått en sans for alternativ musikk. Her er noen artister/grupper jeg liker: Four Tet, Koushik, Madlib, Boards of Canada, the Samuel Jackson Five, Kammerflimmer Kollektief. Dette er retningen jeg vil gå videre med musikk; down-tempo og alternativ. Min favoritt-gitarist er forresten Steve Vai. De siste årene har jeg tenkt mye på at jeg har lyst til å lære meg noter og et instrument, men jeg sliter med å finne et god start-punkt. Jeg kunne godt tenkt meg å lære litt piano, men først og fremst akustisk og el-gitar. Jeg er lei av å være fullstendig avhengig av sampling, selv om det også er en "kunst". Jeg har lyst til å kunne komponere melodier selv, med flere instrumenter. I denne sammenheng lurer jeg derfor på en del ting: - Hvor bør jeg starte på veien til å kunne spille gitar? - Hvor kan jeg lære noter? - Hvor kan jeg lære gitar? - Jeg har lyst på en liten og lett el-gitar. Det har alltid plaget meg at el-gitarer er så tunge. Er det en spesiell modell som er lettere enn andre? - Hvilket utstyr trenger jeg? Kunne tenkt meg å kunne høre meg selv spille med f.ex headset, på kvelden. Jeg har et semi-studio hjemme. Jeg har et M-audio firewire 1814 lydkort. Jeg kunne også tenkt meg noen spennende pedaler og lignende. Jeg tror DET VAR DET:) Takk for oppmerksomheten. Håper jeg la tråden i riktig område. Om det er relevant for noen av spørsmålene, så bor jeg i Oslo. Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 28. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2008 bumper i håp om svar:) Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2008 bump. alt er bedre enn ingenting. hvis det er noen som kan noter, ville jeg likt å få link til en god læreside. det jeg finner forutsetter at du kan noe. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Posten hadde nok passa bedre inn her : https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=313. http://www.justinguitar.com/ er ei bra side for nybegynner, tar for seg alt fra det grunnleggende til det mer viderekommende Endret 1. januar 2009 av *martin* Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 1. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2009 takk takk:) håper en moderator flytter tråden. Lenke til kommentar
Foxboron Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Noter er en ting du ikke trenger å lære når du skal spille gitar. det eneste du trenger er: -Tålmodighet -en del fritid -og ikke gi opp om du ikke får det til Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Skjønner. Men jeg kunne tenke meg å lære noter allikevel. Jeg vil komponere musikk, ikke bare spille gitar. Lenke til kommentar
hihihi Skrevet 6. januar 2009 Del Skrevet 6. januar 2009 Viss du vil læra deg notar vil eg anbefala deg og øva på piano/keyboard eller liknande instrument, sjølv har eg lært notar ved å spela trekkspel. Det er ingen kunst å læra seg notar, men eg vil anbefala deg å kjøpa ei bok, lærling av notar går mykje betre ved å ha det på papiret framfor deg. Lykke til! Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2009 Takk takk. Så langt hadde jeg ikke tenkt. Bøker er ikke det første som popper opp i hodet mitt. Men det er en veldig god ide. Jeg skal være på utkikk. Bøker har hjulpet meg mye med fotografi før, så det er defeinitivt lurt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå