Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av førstebil (muligens Peugeot 206?)

Scoob911

Anbefalte innlegg

Forhåpentligvis skal jeg kjøpe min første bil etter 14. januar (dersom jeg består oppkjøring :) )

Som alle andre som skal kjøpe sin første bil lurer jeg på ganske mye og vil gjerne ha så mye info som mulig rundt kjøpt og valg av bil.

Det jeg har tenkt meg ut hittil er en Peugeot 206.

Pris mellom 60-70 000kr.

Km-stand på like etter 60 000 eller 90 000 (tenkte det kunne være fint å kjøpe en bil som nettopp hadde tatt storservice så jeg kanskje slipper de utgiftene).

Jeg vil ha en liten, grei, fin bil som ikke er så altfor gammel (derfor jeg tenkte 206).

Noen som har andre alternativer til fine biler i en prisklasse på rundt 60-70 000? Helst nyere biler så de er litt fine inni og har ABS og Airbagger osv.

Skal ha bilen i ett/halvannet år så jeg vil gjerne slippe for mange utgifter med service og reparasjoner, og den burde være rimelig enkel å selge.

Eneste minuset jeg har funnet med 206-en er motoren. Mest sannsynlig blir det en 1.1 eller 1.4 liters motor (60 eller 75 hk) noe jeg tror kan bli litt lite. Men må jo tenke litt økonomisk også :ermm:

Så er det noen som kan støtte opp 206-planene mine eller råde om andre alternativer?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du ha en Peugeot 206? Ville heller gått for noe tysk eller japansk. VW Golf, Audi A3 er jo veldig kul, en Toyota Corolla eller Mazda 323, da har du gode dritftsikkre biler. Er mange muligheter. Jeg ville nok ikke kjøpt meg Peugeot fordi jeg rett og slett ikke liker de bilene. Men det er min mening :)

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ha en Peugeot 206? Ville heller gått for noe tysk eller japansk. VW Golf, Audi A3 er jo veldig kul, en Toyota Corolla eller Mazda 323, da har du gode dritftsikkre biler. Er mange muligheter. Jeg ville nok ikke kjøpt meg Peugeot fordi jeg rett og slett ikke liker de bilene. Men det er min mening :)

Veeel...

206-en er ganske billig og jeg kan derfor få meg en nyere versjon. Ser på 2000 og 2001 mod. Disse har jo da litt utstyr også og ganske gode resultater på krasjtester.

Audi A3 er jo en fin bil, men den koster mye mer og jeg får derfor ikke gjort et like godt kjøp eller må ta en mye eldre modell.

Toyota Carolla er en liten og ikke så fin bil (206 er jo ganske fin inni), og jeg har hørt den er veldig kjedelig å kjøre. Mazda 323 er jo en liten og kjedelig, ikke så fin bil det også og Golf er jeg ikke så glad i. Er bare de nye som er fine.

206-en er også lett å få gode kjøp, lett å selge, billig i drift, gode krasjtester, mulig å få litt ustyr, og siden de er billige kan man få nyere årsmodell, laver kilometerstand og mer bil for penga.

Er en stund siden jeg skrev denne topicen så har vel egentlig bestemt meg for 206-en. Men har også vært innom tanken på Seat Toledo og Opel Vectra.

Lenke til kommentar

Veeel...

206-en er ganske billig og jeg kan derfor få meg en nyere versjon. Ser på 2000 og 2001 mod. Disse har jo da litt utstyr også og ganske gode resultater på krasjtester.

Audi A3 er jo en fin bil, men den koster mye mer og jeg får derfor ikke gjort et like godt kjøp eller må ta en mye eldre modell.

Toyota Carolla er en liten og ikke så fin bil (206 er jo ganske fin inni), og jeg har hørt den er veldig kjedelig å kjøre. Mazda 323 er jo en liten og kjedelig, ikke så fin bil det også og Golf er jeg ikke så glad i. Er bare de nye som er fine.

206-en er også lett å få gode kjøp, lett å selge, billig i drift, gode krasjtester, mulig å få litt ustyr, og siden de er billige kan man få nyere årsmodell, laver kilometerstand og mer bil for penga.

Er en stund siden jeg skrev denne topicen så har vel egentlig bestemt meg for 206-en. Men har også vært innom tanken på Seat Toledo og Opel Vectra.

Velg 206 du;) vil nok ikke angre.

Lenke til kommentar

Så det kom ut en GTI mod for noen dager siden men den ble solgt nesten like fort, og igjen for 2 dager siden kom det en i Oslo.

140 HK i den lille bilen hadde jo vært kjempegøy, men forsikringen blir jo skyhøy, og det blir sikkert litt vanskeligere å selge igjen.

Vet ikke hvordan det er med kostnader ellers på disse GTI-bilen. De er vel litt høyere enn standardmodellene?

Men enig, GTI-modellene er veldig kule ;)

Og ja, bor i Oslo-området (ikke så langt unna ihvertfall, så jeg tenkte meg inn til Oslo på lørdag for å se på en der).

Lenke til kommentar
Så det kom ut en GTI mod for noen dager siden men den ble solgt nesten like fort, og igjen for 2 dager siden kom det en i Oslo.

140 HK i den lille bilen hadde jo vært kjempegøy, men forsikringen blir jo skyhøy, og det blir sikkert litt vanskeligere å selge igjen.

Vet ikke hvordan det er med kostnader ellers på disse GTI-bilen. De er vel litt høyere enn standardmodellene?

Men enig, GTI-modellene er veldig kule ;)

Og ja, bor i Oslo-området (ikke så langt unna ihvertfall, så jeg tenkte meg inn til Oslo på lørdag for å se på en der).

Kostnader på hva da? Deler er jo ikke noe spesielt dyrere til den.

Forsikringa blir ikke billig nei.

Er ikke vanskelig å selge en GTI for tiden nei! er ikke så altfor mange av de heller..

Lenke til kommentar

Er nok enklere å selge en av de vanlige modellene ettersom målgruppen er så mye større for dem. Alt fra gamle damer til ungdommer som syns 240 blir for dumt :p

Kostnader så tenkte jeg vel mest på service og sånt. Tenkte det var mer slitasje og andre ting som måtte byttes på en GTA modell siden den har større motor osv.

De fleste GTI-ene har jo også gått et lite stykke lenger enn standermodellene også da...

Fant ut i dag at hvis tar jeg forsikringa på faren mitt sitt navn på en Peugeot 206 2001 1,4 liter, 16 000km i året, uten alarm, full kasko med egenandel på 4000kr, så blir det ca. 9400,- pr år.

Det får da være nok det :p (blir vel litt billiger hvis jeg får med alarm eller en 2000 mod.).

Lenke til kommentar
Mazda 323 er jo en liten og kjedelig, ikke så fin bil det også og Golf er jeg ikke så glad i. Er bare de nye som er fine.

206 er vel vesentlig mindre enn 323. Har du prøvekjørt 206? Jeg klarte aldri å finne en god sittestilling i den 206'en jeg kjørte litt. Jeg opplevde den også som relativt trang, selv om jeg bare er 1,80 høy. 323 derimot synes jeg virker mye romsligere.

Hva angår kollisjonssikkerhet så er jeg enig med deg at det er et viktig punkt. Men du må huske på at i NCAP så blir den testet mot seg selv, så i kollisjon med større biler er den ikke fullt så sikker lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...