Gå til innhold

Har jeg snøscooer lappen?


ukjentbrukergitt

Anbefalte innlegg

Jeg har ABEC1E, må jeg ha med MST da? Eller er M med i A, og S og T med i B?

Både A og B dekker M, siden du har et gammalt sertfikat dekker de også S, og B dekker T siden det er et gammalt sertfikat. Når du nå i løpet av de neste 9 måndene fornyer førerkortet ditt (noe du bør gjøre for å bevare yrkessjåførkompetansen din), vil du antakligvis få trykket på MST.

Skal passe på å få med MST når jeg fornyer C1E neste gang. Må jeg gjøre noe i løpet av 9 mndr? Min C1E er gyldig til 2011.

du MÅ ikke...men det er kommet nye regler nå med noe som heter "yrkessjåfør-kompetanse", som trer i kraft 10 september 2009 for lastebiler. for å få yrkessjåførkompetanse, må du gjennom et kurs på 280 timer for å kunne ta betalt for å kjøre et kjøretøy over 3500 kg. Det kurset må fornyes hvert femte år, med et oppfriskningskurs på 70 timer. Du som har en tungbilklasse fra før, slipper 280-timers-kurset, men må på oppfriskningskurs når førerkortet ditt går ut. Så hvis du fornyer førerkortet ditt FØR 10 september, vil du få gyldig yrkessjåførkompetansebevis fram til 2014, framfor 2011 som du vil ha hvis du IKKE fornyer det. men er klart, om du aldri kommer tel å ta betalt for å kjøre noe større enn personbil, har det ingen hensikt, annet enn at du får beholde et kompetansebevis 3 år lenger enn du ellers ville hatt (å det er jo litt status da).

 

*vanligvis skal tungbilklassene fornyes hvert 10-ende år, men de nye reglene blir hvert femte. veit ikke om dem er begynt med det, eller om det trer i kraft 10/9 09. isåfal, så vil du få enda flere år med yrkessjåførkompetanse før du eventuelt må vurderer å fornye det

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Jeg har ikke planer om å ta betalt for å kjøre et kjøretøy over 3.5 tonn. Jeg har C1E for kunne kjøre flyttebil etc ved behov, men gidder ikke å bruke tid (og penger) for å fornye før jeg MÅ. Dersom jeg forstår deg riktig, kan jeg enten velge å beholde det jeg har til 2011, eller fornye nå og ha det til 2014, etter det valgte av disse tidspunktene må jeg ta et 70 timers kurs for å fornye? Eller er det andre regler for meg som ikke er yrkessjåfør?

Lenke til kommentar
Jeg har ikke planer om å ta betalt for å kjøre et kjøretøy over 3.5 tonn. Jeg har C1E for kunne kjøre flyttebil etc ved behov, men gidder ikke å bruke tid (og penger) for å fornye før jeg MÅ. Dersom jeg forstår deg riktig, kan jeg enten velge å beholde det jeg har til 2011, eller fornye nå og ha det til 2014, etter det valgte av disse tidspunktene må jeg ta et 70 timers kurs for å fornye? Eller er det andre regler for meg som ikke er yrkessjåfør?

du som ikke er yrkessjåfør, slipper 70-timers kurset

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Det vil si at min C1E er gyldig til 2011, og jeg kan fornye dette med legeattest i 2011 og få 10 nye år dersom jeg har behov for det?

Lenke til kommentar
Det vil si at min C1E er gyldig til 2011, og jeg kan fornye dette med legeattest i 2011 og få 10 nye år dersom jeg har behov for det?

nei, for etter 10/9 09 er et tungbilsertfikat bare gyldig i 5 år, uansett om du har yrkessjåførkompetanse eller ikke

Lenke til kommentar
Hvordan skiller man mellom yrkessjåførkompetanse og ikke på førerkortet? Det er vel C1E uansett?

yrkessjåførkompetanse er noe man i framtiden må ha for å kjøre yrkestransport, dvs jobbe med lastebil. om man har en dodge ram som privatbil, er det lastebil, men ikke yrkestrasport. så man kan kjøre sin private dodge ram, kjøre sitt private lass med ved, men ikke ta betalt for å kjøre feks den samma veden for en annen en, eller kjøre varer for et større firma med lastebil. Forskjellen som vil komme i førerkortet, er at man får stempla på en kode (96 trur jeg det var) dersom man har yrkessjåførkompetanse.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Og med disse nye tilleggreglene vil det bli færre personer som ønsker seg inn i transportbransjen. I fjor manglet det vel ca 2000 sjåfører....

De nye reglene har både positive å negative sider. at det er færre som ØNSKER seg inn i yrket, trur jeg ikke, men at det ikke blir realtistisk for mange å begynne i yrket er langt mer sannsynlig. Det positive med et slikt kompetanse-kurs, er at man gjerne blir kvitt pessimistene fra yrket. Svært mange yrkessjåfører starter som arbeidsledige, går til nav, prøver diverse jobber, viser klart å tydelig at dem ikke eier arbeidsmoral, kundeservice, sosiale antenner, annsvarsfølelse, holdninger osv, å hva gjør nav da? Jo, dem sender dem til en trafikk-skole, så er saken løst. Slike folk gir ofte yrket et svært negativt lys, samtidig som dem er svært ubehaglige å jobbe med. at det blir færre av den type folk i mitt yrke, ser jeg på som positivt, å vil antakligvis øke både lønningene og arbeidsmoralen til de som faktisk ØNSKER å jobbe som yrkessjåfør, noe som igjen gjør at flere folk kan komme til å se mer positivt på yrket, å kansje ønske seg inn i det. Noe annet som blir en stor utfordring, blir å finne ferie- og helge-avløsere. er utrolig mange som pr dags dato har en sjåførjobb fordi de LIKER å kjøre, å kjører i helger, ferier eller ved andre passende annledninger. svært mange bedrifter er helt avhengig av denne typen støtte, å nå som yrkessjåførkompetansen trer i kraft, vil de forsvinne. Hvem tar vel et kostbart kurs på 280 timer for å ha en ferie-jobb?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...