Sinn_Ah_Taggh Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg har i løpet av de siste månedene drevet med oppgradering av pc´n i små steg. Del for del har blitt estattet,men når jeg fikk nytt hovedkort gikk allt i ball..!! Jeg har kobblet alle deler og kabler etter boken,men maskinen viser ingen tegn til liv. For sikkerhets skyld har eg både kjøpt ny psu og sendt in hovedkortet og fått ett nytt i retur,så vi kan utelukke de to. Hypotesen min er at jeg har kobblet front panel header pinsene feil på en eller annen måte,selv om de egentlg skal være selvforklarende... Annyways,jeg vil gjerne ha noen tekniske innspill fra de av dere som kan mer om dette enn meg. specs er: Silverpower SP-600A2C @ 600W (ny) Gigabyte S-Series EP35-DS4 socket 775/rev 2.1 ATX (ny) 4 gb @ 2x2 Corsair xms2 ddr2 @ 800 mhz (ny) Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz Ny CPU er bestill: E8400.. Sony AW-G170A - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM-stasjon - IDE Samsung SpinPoint P120 SP2504C - harddisk - 250 GB - SATA-300 Gainward 7900GS PCX 512 mb Alle konstruktive tips mottaes med takk Lenke til kommentar
Nightwish Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 For å teste og se om det er liv i din PSU, koble av ALLE! kontakter, dvs Motherboard, Harddisker etc. På den store 20/24 (alt ettersom hvilket system man har) pins kontakten tar du en binders eller lignende du har bøyd ut og kortslutter den grønne ledningen mot hvilken som helst svart ledning (jord.) Om den er i orden skal den starte og holde seg igang helt til du fjerner "kortslutningen". Dette er en rimelig safe måte å sjekke om PSU lever. Det anbefales dog ikke at man holder kortslutningen over lengre tid da PSU helst ikke skal kjøres uten last. Lenke til kommentar
Sinn_Ah_Taggh Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 For å teste og se om det er liv i din PSU, koble av ALLE! kontakter, dvs Motherboard, Harddisker etc. På den store 20/24 (alt ettersom hvilket system man har) pins kontakten tar du en binders eller lignende du har bøyd ut og kortslutter den grønne ledningen mot hvilken som helst svart ledning (jord.) Om den er i orden skal den starte og holde seg igang helt til du fjerner "kortslutningen". Dette er en rimelig safe måte å sjekke om PSU lever. Det anbefales dog ikke at man holder kortslutningen over lengre tid da PSU helst ikke skal kjøres uten last. Det har vært inne til vurdering,men siden psu´en her skvett ny og at det lyser grønnt på "på" knappen bak så går jeg utifra at den virker som den skal. Mine to hovedmisstenkte i denne saken er enten cpu´en som kanskje er dør eller meg selv som har kobblet noe feil. Lenke til kommentar
CortexN Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Starter ikke viftene i det hele tatt??? Jeg tviler på at det er cpu`en pga at viftene burde uansett startet hvis strømmen hadde kommet fram. Selv gikk jeg på en blemme ved skifte av hovedkort og lurer på om du har gjort det samme. Når du monterer hovedkortet skal det festes på 9 (?)stk metallgjenstander som skiller hovedkortet fra selve kabinettet. Skruene skrues gjennom disse avstandstingene. Hvis èn av disse står på feil plass eller skruene går utenom gjengene, kan det føre til at det går strøm fra hovedkortets kretser og inn i kabinett og så til jord. Skifter man hovedkort vil feilen vedvare pga alt egentlig er likt som før. Litt omfattende å sjekke dette siden du må ut med hovedkortet, men det er mitt forslag hvis alt er dødt og du har sjekket 4/8-pins kabelen og 20/24-pinskabelen, samt sjekket at pwr-switchen sitter på rett plass på hovedkortet. Lenke til kommentar
Sinn_Ah_Taggh Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Starter ikke viftene i det hele tatt??? Jeg tviler på at det er cpu`en pga at viftene burde uansett startet hvis strømmen hadde kommet fram. Selv gikk jeg på en blemme ved skifte av hovedkort og lurer på om du har gjort det samme. Når du monterer hovedkortet skal det festes på 9 (?)stk metallgjenstander som skiller hovedkortet fra selve kabinettet. Skruene skrues gjennom disse avstandstingene. Hvis èn av disse står på feil plass eller skruene går utenom gjengene, kan det føre til at det går strøm fra hovedkortets kretser og inn i kabinett og så til jord. Skifter man hovedkort vil feilen vedvare pga alt egentlig er likt som før. Litt omfattende å sjekke dette siden du må ut med hovedkortet, men det er mitt forslag hvis alt er dødt og du har sjekket 4/8-pins kabelen og 20/24-pinskabelen, samt sjekket at pwr-switchen sitter på rett plass på hovedkortet. hmmm....der sier du noe! på det gamle hovedkortet mitt satt det bare 4 slike fester,men på det nye sitter det 9. Jeg har bare 4 slike skruer som går inn i kabinettet. noen anelse på hvor jeg kan få tak i slike skruer?? Endret 26. desember 2008 av Sinn_Ah_Taggh Lenke til kommentar
CortexN Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 De har noe skruesett på komplett, men da får du en haug av alt mulig annet også. Kanskje også clasohlson har. Det er ikke noe pes med å ha for få sånne. Ulempen er da bare at hovedkortet ikke sitter så godt som det burde. Problemet jeg sikter til er om en av disse gjør at kabinettet kommer i kontakt med en lodding (og dermed en krets) på hovedkortet slik at strømmen kommer på avveie. Hvis man ikke er obs på denne faren ved montering er det lett å gjøre dette feil. Lenke til kommentar
Sinn_Ah_Taggh Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 tja...muligheten ligger jo der og siden ingen er noe spessielt glad i Murphys lov så skader det ikke å sjekke ihvertfall..! Men sett at det ikke er det som er feilen? og at jeg faktisk har kobblet alle pins riktig og at alle komponenter er inntakte og lever i beste velgående. hva er da feilen? er det ett kompatiblitetsproblem av noe slag kanskje? Lenke til kommentar
CortexN Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 njei tror ikke det. Ville forøvrig tatt ut alt forutenom hovedkort, psu, cpu og en ram-brikke. Maskinen skal kunne boote da. (stikker fra jobb nå....) Lenke til kommentar
Sinn_Ah_Taggh Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 njei tror ikke det. Ville forøvrig tatt ut alt forutenom hovedkort, psu, cpu og en ram-brikke. Maskinen skal kunne boote da. (stikker fra jobb nå....) skal prøve det,i tilleg til skruegreiene. takk for hjelpen Lenke til kommentar
Sinn_Ah_Taggh Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Denne tråden kan stenges. Fant løsningen på problemet....En deffekt usb-kobbling! Maskinen er atter oppe og går Endret 27. desember 2008 av Sinn_Ah_Taggh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå