ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Inneholder Hasj noen form for tjære eller lignende sånn som i vanlig tobakk? Og kan f.eks røyking av hasj føre til kreft? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Nyere forskning viser til rsultater som kan bety at cannabis kan være en medvireknde årsak til å hindre kreft. For kilder se en av de andre trådene om temaet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) covah: Hvorfor er det en så dårlig sammenligning? Du ga en sammenheng mellom to ting som ikke har noen form for bevist sammenheng og er overveldende sannsynlig at det er en tilfeldighet eller at det går andre veien (brukte hasj pga sine psykiske problemer). Sindre: Det er litt vanskelig å gi et nøyaktig svar på det men det er forskning som viser at hasjen i seg selv kan være krefthemmende fordi den faktisk dreper noen typer kreftceller. Men det er ingenting som tyder på at man kan få kreft av hasj, selv om det selvfølgelig er vanskelig å motbevise. Er lite i dag som man ikke kan få kreft av om man spiser det for mye. Men om man røyker hasj og da blander det med tobakk så får man jo skadevirkningene og farene som tobakken fører med seg. Har også sett noen som mener det er enda litt værre en vanlig tobakk i ren lungeskade pga at røyken er mindre gunstig for lungene. Endret 27. desember 2008 av Pivotal Lenke til kommentar
xersess Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Nyere forskning viser til rsultater som kan bety at cannabis kan være en medvireknde årsak til å hindre kreft. For kilder se en av de andre trådene om temaet. Tja, har hørt noko liknande om at det kan nesten være "bra" eller at det kan visst nok hindre kreft ifra lungene (så lenge du røyker grønt reint sjølvsagt). Men for strupen eller halsen er det ein del verre. Sjølv trur eg ikkje heilt på det med lungene, men at hasjen skadar strupen/halsen tviler eg ikkje på, ein kjenner jo at det går hardt på halsen. Lenke til kommentar
-MISTER- Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Brukere av cannabis har 40 prosent større sannsynlighet for å bli rammet av en psykisk lidelse. VG link Schizofreni framkalt av hasj FMR link Cannabis er en gruppe planter som inneholder den psykoaktive stoffet tetrahydrocannabinol. Bare koffein, alkohol og nikotin er mer brukte rusmidler enn cannabis. Forskning.no link Lærerikt - på mange måter - å følge forskning omkring dette temaet. Er det sånn at mennesker som gjerne vil røyke cannabis har en dårligere psykisk helse enn snittet i befolkningen? Og at de derfor kan være disponert for sinnslidelser i utgangspunktet? Uansett, virkestoffet i cannabis "tøyser" med hjernen din. Du får synsinntrykk, hørselsinntrykk, romforståelse og oppstemthet uten rot i virkeligheten. Og det å ha sin egen, helt personlige "virkelighet" er ikke en god ting.... Hjernen din burde gjøre det den kan for å unngå stoffet. Merkelig å sammenligne cannabisbruk med alkohol. Eller menes det at man velger ET rusmiddel? Det neste året skal jeg IKKE drikke en dråpe alkohol, bare røyke cannabis? Man burde jo sammenlignet trening, variert kosthold og gode sosiale forhold - med cannabisbruk. Og så valgt det man ville ha..... Lenke til kommentar
xersess Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Boooooring. Uansett det førstnevnte er veldig upresist, for her har alderen alt og sei. Kjenner ein del folk som begynte i 13-års alderen. Små psykiske lidelser heile gjengen (manisk, deppa, og paranoia). Eldre "fornuftige" folk som eg veit om som begynte seinare har ingen problemer, til tross for stort bruk. Jenter har sikkert ein stor fordel når det kommer til dette med hjerne og utvikling. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Sjølv trur eg ikkje heilt på det med lungene, men at hasjen skadar strupen/halsen tviler eg ikkje på, ein kjenner jo at det går hardt på halsen. Det er ingen tvil om at det skader hals og lunger og røyke hasj, selv ren hasj. Det skader lungene og halsen og røyke hva som helst. RØYK er skadelig for hals og lunger uansett hvor det kommer i fra Mister: Er asbolutt veldig inntresangt å følge med på forskningen og det er forskning som peker begge veier.. Men det som jeg får inntrykk av henger igjen på alle slike undersøkelser er delen med å være disponibel.. hajs kan være risikabelt.. men det kan da igjen også være relativt ufarlig.. Er det sånn at mennesker som gjerne vil røyke cannabis har en dårligere psykisk helse enn snittet i befolkningen?Og at de derfor kan være disponert for sinnslidelser i utgangspunktet? Det stemmer nok mest sannsynlig tror jeg. Folk som har psykiske lidelser er ofte mer åpne for alternative ting fordi de i utgangspunktet er "annerledes" og de har nok kanskje også et større ønske om å leve seg inn i en annen virkelighet. Og det å ha sin egen, helt personlige "virkelighet" er ikke en god ting....Hjernen din burde gjøre det den kan for å unngå stoffet. Ser ikke helt problemet med det? Jeg mener at virkelighetsflukt absolutt kan være en bra ting og i en ellers stressende hverdag så er det greit å kunne bruke rusmidler eller andre ting for å koble ut. Vi har massevis av medisiner som skal hjelpe med stress, konsentrasjon, osv i dagens samfunn, men hasj skal liksom være fy? Merkelig å sammenligne cannabisbruk med alkohol.Eller menes det at man velger ET rusmiddel? Det neste året skal jeg IKKE drikke en dråpe alkohol, bare røyke cannabis? Min erfaring tilsier at det vanlig og ta enten eller.. det har nok en del med kostnader og gjøre også.. Man bruker ikke mer penger på rusmidler bare fordi flere typer er tiljengelige.. Og det er også sammenlignbart fordi hovedgrunnen som folk flest bruker for å holde hasj ulovlig er nettopp hvor farlig det er.. men igjen og igjen så viser det jo seg at alkohol er mye værre enn hasj.. Og derfor blir dette en ganske tydelig dobbeltmoral og ikke minst feilinformasjon. Man burde jo sammenlignet trening, variert kosthold og gode sosiale forhold - med cannabisbruk.Og så valgt det man ville ha..... wink.gif ' Tror du virkelig at man ikke kan bruke hasj samtidig som man har et variert kosthold og gode sosiale forhold? De fleste jeg kjenner som røyker hasj er blant de mest sosiale og velfungerende vennene mine Lenke til kommentar
H3N Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Jeg husker jeg så et innslag på TV om legalisering av hasj med min mor, og hun brøt ut "det er det dummeste jeg har hørt" (med øl boksen i hånda ) Og der tror jeg man har et eksempel på hvordan veldig mange tenker: hasj = narkotika = farlig = forby Endret 28. desember 2008 av H3N Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Slår ikke faren min. Jeg hjaalp han å bygge en bar i stua si. Vi dreiv å prata og kom inn på dette med hasj. Så utbryter han: "jeg skjønner ikke hvorfor folk i det hele tatt begynner når skadevirkningene er så godt kjent!" Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 hehe, ja det er svært ofte slik.. det er så brent inn i hodet på folk flest at de tenker ikke over hvor ulogisk det de sier er.. Mora mi skyter også ned enhver liten ting som har med hasj eller narkotika å gjøre.. Nytter ikke å prøve å prate om det.. Ren benektelse.. Men alkohol er greit og er ikke lenge siden hun slutta å røyke Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml Du finner informasjon om cannabis der f.eks. Så kan du dra egne konklusjoner om det er farlig eller trygt selv. Endret 28. desember 2008 av WaterMarked Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Hasj er som alt annet, en gang iblant gjør ikke en døyt( utenom noen veldig få individer som blir psykotiske på det..veldig få) Såklart røyker man ofte så har det sine baksider, men det har jo foreks. alkohol også. Prøv og drikk vær dag i 1 måned, kroppen din har ikke det spess. bra da. Men samme hva folket her sier så er det ditt valg til syvende og sist. Når jeg var på kjøret så var det hasj jeg så minst "negative" ting om. Men hasj er ikke helt ufarlig nei, alle rusmidler har en bakside. Endret 28. desember 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
RogueAlien Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Jeg røyka MYE hasj noen år sammenhengende når jeg var yngre. Jeg fikk litt problemer mot slutten og fant ut at jeg måtte slutte. Men om dette var pågrunn av bare hasjen, andre rusmidler i tillegg eller en dårlig oppvekst er uklart og det er vel sannsynlig en blanding av alt. Nå må det også sies at jeg var ganske ute av kontroll når det gjalt rusmidler på den tiden for jeg hadde ikke lært meg noe selvkontroll når det gjalt rus i det hele tatt. Nå derimot så har jeg litt mer kontroll over meg selv jeg er ganske sikker på at om jeg hadde begynt med det nå istedet for den gangen så hadde jeg kanskje ikke fått så negative bivirkninger. Men så skal det legges til en vesentlig ting til hvorfor man kan utvikle negative symptomer av hasjbruk og det er at det er ulovlig. Det i seg selv kan være skadelig for psyken. Når man blir redd for å bli tatt av politi, foreldre og "streite" venner og man begynner å måtte hjemme seg bort når man skal røyke så er det klart dette i seg selv kan gjøre en paranoid. Enig? Eller for å si det på en annen måte: hvis hasj kan forsterke den sinnstilstanden man allerede har hva vil den gjøre med en som blir gjort til kriminell av regjeringen og samfunnet fordi han/hun røyker hasj? Endret 28. desember 2008 av RogueAlien Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Rogue: JEg er helt enig med deg i det at det er ulovlig og de tankene\følelsene det bringer med seg. Har sittet med folk som girer seg så jævlig opp pga. de er redd for foreldre, snuten, streite venner osv. Og det du sier på starten ligner veldig på min historie, min rus"måte" var veldig destruktiv.Putte i seg mest mulig på kortest mulig tid, man blir rimelig ødelagt i huet til slutt. Heldigvis så klarte jeg og få meg inn på rehab( lang historie kort fortalt). Så fra narkoman til pc-nerd :!: Uansett, jeg mener du har veldig rett i det du sier. Endret 28. desember 2008 av Fluesopp Lenke til kommentar
Europa Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Ingen har noensinne dødd av en overdose cannabis, vel? Stoffet er ikke farlig så lenge det brukes med måte. Sånn er det med alt annet. Alkohol er mye verre. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Europa: Stemmer det. Det er teknisk umulig å dø av Cannabis overdose UANSETT hvor mye man pakker i kroppen. Værste som kan skje er at man blir kvalm og dårlig. Lenke til kommentar
Europa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Fysisk umulig? Injiserer man to kilo cannabis i kroppen begynner det vel å se stygt ut? Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Vel, okei.. i teorien er det mulig.. THC, som er det viktigste giftstoffet i hasj er jo det som i teorien kunne vært dødelig.. Men siden det ikke har blitt registrert et dødsfall på hasj så vet vi ikke 100% sikkert hvor mye hasj som må til for å drepe en person.. Men det har blitt gort forsøk med dyr og med f.eks rotter må det over et halvt kilo med hasj til for å drepe en rotte per kilo rotta veier. (da gjennom å spise det). Men man har regnet seg fram til at for å dø av å inhalere hasj oralt (røyking/spising) så måtte et gjennomsnittlig menneske få i seg 75kg hasj på under et kvarter. Kaffein og Nikotin er henholdsvis 5 og 20 ganger farligere. Så ja, om du klarer å røyke deg ihjel på hasj så burde du få en premie edit: Men ja, om man i teorien fikk THC intravenøst så ville det kreve en lavere dose.. ca 1/20 så vidt jeg kan se. Men hasj er da alikavel bare 3 ganger så giftig som bordsalt Endret 29. desember 2008 av Pivotal Lenke til kommentar
Europa Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Umulig å dø av hasj-røyking, altså. Men har det ikke en sløvende effekt på hjernen i større grad enn alkohol? Har hørt mange som påstår dette. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Europa: Nøyaktig hvilken type effekt hasjen har varierer en del fra person til person og fra hasjtype til hasjtype. Men joda, generelt sett så blir nok folk flest sløvere av hasj enn alkohol. Om det er mye THC i hasjen så er den ofte mer avslappende og man får mer hallusinasjoner og mesteparten av aktiviteten skjer derfor i hodet. Mens alkohol har på mange enn mer aggresiv effekt. Man kan gjerne bli mer impulsiv og det er mye vold knyttet til alkoholbruk. Men det er litt vanskelig å egentlig sammenligne selve rusen av hasj og alkohol, både fordi rusen som regel er ganske forskjellig og fordi den varierer så mye fra type til type og fra person til person. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå