Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

ER cannabis farlig eller ikke?!

Gjest Guest_Ano_*

Anbefalte innlegg

Gjest Guest_Ano_*

Det er enormt mange tråder om hasj/cannabis/marihuana eller whatever på diskusjon.no.

Over 50% av norges befolkning over 30 år har prøvd hasj i tenårene/senere tenårene osv osv. Men!

Det er alltid folk som motsier ting med nogenlunde korrekte svar. Uansett hva media/leger/mamma/bestefar/nederlender/troll sier, er dette stoffet farlig i fysisk og psykisk form hvis man gir faen i tobakken som er med? Vil gjerne se utdypet og oversiktlig pros and cons

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fysisk er ikke stoffet farlig med mindre du spiser ekstreme mengder. Det blir liggende i kroppen ganske lenge etterpå, oppmot en uke etter en gang, opp til en måned etter flere ganger. Men du kan spise hasj i mange år og slutte, og det vil ikke være noen bevis på at det har vært hasj i kroppen etter en måned ca, heller ingen permanente skader.

Psykisk er forskere uenige, men de fleste tror at det ikke forårsaker noen psykiske lidelser, men at heller de psykiske lidelsene får folk til å begynne å bruke hasj regelmessig. Hasj er jo et psykedelisk stoff, bare mye mildere enn fex LSD eller Fleinsopp.

Noen tror at når man først har begynt med litt hasj, så kan det åpne for å bruke andre stoffer lettere, når man først har brutt "narkotikabarrieren".

Lenke til kommentar
Det blir liggende i kroppen ganske lenge etterpå, oppmot en uke etter en gang, opp til en måned etter flere ganger.

Ikke helt korrekt. Det kan ligge i flere uker om man bruker det svært ofte. Ellers så ligger det der maks et par dager.

Ellers så ja, stoffet er fysisk rimelig uskadelig. Har ingen påviste fysisk skadevirkninger. (bortsett fra hvis man røyker det såklart). Positive sider inkluderer at det kan hjelpe å forebygge en del krefttyper.

Psykisk er det som ChrML sier at forskerne er litt uenige, men såvidt jeg vet er det en noenlunde bred enighet om at hvis man er disponibel (og bare hvis) for paranoia så kan hasj triggre det. Ellers så har det en del positive effekter som at det minsker sjangsen for Alzheimers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-1ZSK0pUMX2

Enkelt og greit; JA. Vær så snill og gi f i og lage flere poster rundt dette temaet nå er du snill. Går vel an og bare bla seg igjennom noen sider?

Lenke til kommentar
De jeg kjenner som røyka fast for 10-15-20 år siden, sliter alle idag med psykiske problemer. Flere av dem lever idag på trygd.

Tvilsomt at det har noe med hasjen å gjøre. Det har mer med holdninger og miljøet å gjøre.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

covah: det virker lite representativt.. så vidt jeg husker så har 30% av befolkningen prøvd hasj og 10% bruker fast..

Man er nødt til å se på forskningen ettersom den viser sjangsene for ting mye bedre og mer konsekvent.. og det er INGEN forskning som tyder på at andre psykiske problemer enn Paranoia (da bare i latent form) er forbundet med hasj.

Prometherion: Man skal tro på forskerne. Og i alle de debattene som har vært om dette emnet så har det konsekvent vært enorme mengder bevis for det jeg nevner i første posten men her i tråden. Mens det motsatte ikke har noe ordentlige beviser, bare følelseladde og bastante meninger.

Lenke til kommentar
covah: det virker lite representativt.. så vidt jeg husker så har 30% av befolkningen prøvd hasj og 10% bruker fast..

Man er nødt til å se på forskningen ettersom den viser sjangsene for ting mye bedre og mer konsekvent.. og det er INGEN forskning som tyder på at andre psykiske problemer enn Paranoia (da bare i latent form) er forbundet med hasj.

Prometherion: Man skal tro på forskerne. Og i alle de debattene som har vært om dette emnet så har det konsekvent vært enorme mengder bevis for det jeg nevner i første posten men her i tråden. Mens det motsatte ikke har noe ordentlige beviser, bare følelseladde og bastante meninger.

Er det ikke sånn at forskerne blir betalt av regjeringen for å si at det er farlig?

Lenke til kommentar

Prometherion: Egentlig ikke.. De som sier det er farlig er gjerne moralske frivillige organisasjoner og lignende. Hvis du ser på sidene deres så har de svært lite vitenskapelig tyngde bak argumentene sine og de gangene de faktisk refferer til noe relevant forskning så er det svært ofte misvisende.

Men joda, det finnes såklart forskere som ikke er enig, men slik vil det alltid være på alle emner. I tilegg er det litt vanskelig fordi forskning på hasj er svært begrenset mange plasser. Så er ikke alle forskere som får et like klart bilde. Men jeg har fremdeles ikke sett noen antydninger på noe annet enn at de aller fleste som har forsket på emnet har kommet fram til ca de samme konklusjonene. Hasj har potensielle psykiske risikoer, egentlig ingen fysiske, men har potensiale som et effektivt preventativt legemiddel. Og alt jeg har sett av undersøkelser som sammenligner skadeligheten (på forskjellige områder) på forskjellige rusmidler plasserer alltid hasj ganske lavt og betydelig langt under alkohol.

Lenke til kommentar

Fysisk, nei. I alle fall ikkje særlig.

Psykisk, ja. I alle fall for gutter eller ungdomer som ikkje har særlig utvikla hjerne. Mange eg kjenner som bruker det er maniske, har paranoia eller angst. Men dei begynte alt for tidleg, og har røyka ein smule for masse. Problemet ligger i at det er så godt og enkelt at det er lett for å gjere det for ofte. Men for å stille det opp mot alkohol så er det ingenting i prinsippet. Alkohol er altså mykje verre, oyes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...