Gå til innhold

Billig oppgradering, trenger råd.

Anbefalte innlegg

Har ikke fulgt med noe særlig siden jeg bygde min forrige maskin så jeg trenger litt hjelp til å vurdere om de oppgraderingene jeg vil velge er "mest mulig ytelse for minst penger".

Jeg er også opptatt av at maskinen skal være stille så dama lar meg ha den på når den ikke brukes.

Dagens maskin..

Aopen kabinett

Intel Celeron 500 Mhz

Abit Be6-II hovedkort

256 mb ram pc133 (den typen man kjøpte for 4 år siden)

geforce 4 mmx

soundblaster live 1024

nettverkskort trådløst

harddisk og dvdrom

Morgendagens maskin?:

Beholder det meste men bytter til

Hovedkjort Asus P4PE ca. 1000 kr.

Kabinett AOpen H600B (pga at den er så støysvak) ca. 900 kr.

prosessor Intel Pentium 4 2.4 GHz 533 FSB ca. 1600 kr.

minne TwinMOS 512MB PC3200 DDR Winbond

184pins 400Mhz, CL2.5 ca. 900 kr.

Muligens også en ny prosessorvifte type mist black silence.

Kabinettet over og intel prosessor er valgt fordi de skal være stillegående. Stemmer det?

Er det noen grunn til å svi av så mye på hovedkort? Det er jo mange kort til 500 spenn.. Hva er egentlig forskjellen (i lekmannstermer)?

Er det også vits i å bytte fra min gamle ram til ddr ram? Er det stor forskjell?

På forhånd takk til alle hjelpere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Meget bra forslag. Ja Aopen H500 og H600 er støysvake, grunnet strømforsyningen inneholder bare én 12mm, isteden for to 80mm som er vanlig. P4PE (DELUXE/GD) er et bra hovedkort proppfult av funksjoner og exstra utstyr, stabilt som fjell og billig. Kan være smart å kjøpe nytt skjermkort hvis du er en "gamer" pass på å kjøp et uten vifte. Kan også være lurt å bytte ut CPU vifta som du foreslo, men du kan jo bygge sammen maskinen og se om du synes støynivået er akseptabelt, før to kjøper ny vifte. Ja, gamle SDRAM brikker er ikke noe å spare på, for det første er de tregere en DDR og de passer heller ikke med dagens hovedkort.

Håper det er til hjelp!

Lenke til kommentar
Har ikke fulgt med noe særlig siden jeg bygde min forrige maskin så jeg trenger litt hjelp til å vurdere om de oppgraderingene jeg vil velge er "mest mulig ytelse for minst penger".

Jeg er også opptatt av at maskinen skal være stille så dama lar meg ha den på når den ikke brukes.

Dagens maskin..

Aopen kabinett  

Intel Celeron 500 Mhz

Abit Be6-II hovedkort

256 mb ram pc133 (den typen man kjøpte for 4 år siden)

geforce 4 mmx

soundblaster live 1024

nettverkskort trådløst

harddisk og dvdrom

Morgendagens maskin?:

Beholder det meste men bytter til

Hovedkjort Asus P4PE ca. 1000 kr.  

Kabinett     AOpen H600B (pga at den er så støysvak) ca. 900 kr.  

prosessor   Intel Pentium 4 2.4 GHz 533 FSB ca. 1600 kr.

minne        TwinMOS 512MB PC3200 DDR Winbond

184pins 400Mhz, CL2.5 ca. 900 kr.

Muligens også en ny prosessorvifte type mist black silence.

Kabinettet over og intel prosessor er valgt fordi de skal være stillegående. Stemmer det?

Er det noen grunn til å svi av så mye på hovedkort? Det er jo mange kort til 500 spenn.. Hva er egentlig forskjellen (i lekmannstermer)?

Er det også vits i å bytte fra min gamle ram til ddr ram? Er det stor forskjell?

På forhånd takk til alle hjelpere...

nytt minne trengs og mx kort av geforce serien er bare søppel, de er trege i spill, men det betyr ikke at du ikke kan bruke dem, men du kan tenke på om du vil ha to maskiner eller en, så kan du legge nettverk mellom dem hvis du velger å ha to men da må du kjøpe alt nytt. og nettverkskort og krysset kabl=300 for det billigste

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...