Gjest ensomspør Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 hei, er ikke sikker på om dette er riktig forum, det handler jo om helse, eller rettere sagt: synets helse. vet ikke stort om dette, så spør: er det ikke sånn at du kan på nedsatt syn ikke bare når du blir gammel, men når du f.eks. leser i mørke omgivelser, ser på tv, og spiller mye? blir hundre ganger om dagen bedt om å slå på lyset når jeg leser. noen som vet noe om nedsatt syn av å lese i mørke omgivelser? jeg leser bøker, men avisa leser jeg på nettet. jeg spiller også av og til. felles er at jeg gjør dette foran en skjerm, noe som er skadelig for synet, har jeg rett? hva bør jeg gjøre for å redusere dette? bør jeg stille noe på kontrast og lysstyrke? vil en lyssterk skjerem hjelpe eller gjøre det verre? bør jeg bruke en stor eller liten skjerm? bør jeg sitte langt eller nærme skjermen? pleier å sitte på en stol og støtte bena på en stol, og legge en bærbar pc på leggene. synes fortsatt det er så nærme, men armene mine rekker ikke lenger. bør jeg stille skjermen på en høy eller lav oppløsning? små eller store ikoner? hvor mye pleier dere på sitte foran en skjerm om dagen? sitter ca en og en halv timer om dagen for å lese avisen osv, og ca en halv time på spilling. i helga spiller jeg kanskje en eller to timer om dagen. i feriene spiller jeg like mye hver dag som i helgene. er dette mye? hvor mye siter dere foran en skjerm? tusen takk på forhånd for alle svar. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Tror ikke du skal bekymre deg for skjermbruken din. Sitter ca 6 timer i gjennomsnitt foran PC skjermen daglig her og mer i helgene. Men kjøp en LCD skjerm hvis du ikke har det. Det værste du kan gjøre er å sitte foran en CRT skjerm (kasseskjerm) som kjører på 60 hz i Refresh rate, det får man vondt i hodet av. Har sittet foran skjermen så mye i ca 6-7 år, og scorer fremdeles veldig bra på synstester, bedre enn gjennomsnittet. Resten får jeg la noen andre svare på, men jeg tviler på at det er direkte skadelig å lese i mørke omgivelser osv... Endret 26. desember 2008 av ChrML Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Litt usikker selv på det med mørkelesing, men det sies jo at øynene dine anstrenger seg mer når det er mørkt. Men igjen så blir man jo vant til mørket og da vet ikke jeg mer Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Har hørt at man kan få nedsatt syn av å lese i mørket, men jeg vet ikke om det er riktig. Muligens så kan det stemme i og med at man må anstrenge seg mye mer enn om man leser med greit lys. (Du får spørre medisinstudenten vår Vaio, han vet det sikkert ) Lenke til kommentar
StoryOfTheYear Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Angående det med å spille. Hvis det er unger som har problemer med øynene, ikke akkurat nedsatt syn, så blir de satt til å spille dataspill. For da beveger de øynene mye, og de blir mer trent Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Når du leser i mørket anstrenger du synet veldig. Det har jeg hørt skal være negativt for synet. Samme gjelder foran skjermen, hvis du har lys rundt deg anstrenger du ikke øynene noe særlig, og da er det ikke så farlig. Slår du av lyset blir det vanskeligere. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Spis gulrøtter Jeg merker lite til at jeg sitter foran skjermen hele dagen. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 La vårs drepe den myten en gang for alle: En får ikke permanent nedsatt syn av å lese i mørke, sitte forran skjerm, etc, punktum finale. Det eneste som kan gi deg permanent nedsatt syn, hva lys gjelder, er sterkt lys á la UV-stråling, laser og den slags. Imidlertid vil en kunne oppleve midlertidlig svaksynthet når man f.eks har oppholdt seg i en mørk hule over lang tid, eller over lang tid fokusert på noe som er alt for nær øyet, men det retter seg opp. Til alle foreldre og besteforeldre der ute, ungene deres blir ikke skadet (i øynene), av å sitte forran en pc på et mørkt rom 6 timer hver dag i flere år. Lenke til kommentar
The North Sea Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 La vårs drepe den myten en gang for alle: En får ikke permanent nedsatt syn av å lese i mørke, sitte forran skjerm, etc, punktum finale.Det eneste som kan gi deg permanent nedsatt syn, hva lys gjelder, er sterkt lys á la UV-stråling, laser og den slags. Imidlertid vil en kunne oppleve midlertidlig svaksynthet når man f.eks har oppholdt seg i en mørk hule over lang tid, eller over lang tid fokusert på noe som er alt for nær øyet, men det retter seg opp. Til alle foreldre og besteforeldre der ute, ungene deres blir ikke skadet (i øynene), av å sitte forran en pc på et mørkt rom 6 timer hver dag i flere år. Jeg vil nå ikke si at det er heldig å sitte i 6 timer forran en pc i et mørkt rom hver dag i flere år. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 La vårs drepe den myten en gang for alle: En får ikke permanent nedsatt syn av å lese i mørke, sitte forran skjerm, etc, punktum finale.Det eneste som kan gi deg permanent nedsatt syn, hva lys gjelder, er sterkt lys á la UV-stråling, laser og den slags. Imidlertid vil en kunne oppleve midlertidlig svaksynthet når man f.eks har oppholdt seg i en mørk hule over lang tid, eller over lang tid fokusert på noe som er alt for nær øyet, men det retter seg opp. Til alle foreldre og besteforeldre der ute, ungene deres blir ikke skadet (i øynene), av å sitte forran en pc på et mørkt rom 6 timer hver dag i flere år. Jeg vil nå ikke si at det er heldig å sitte i 6 timer forran en pc i et mørkt rom hver dag i flere år. Det skal jeg være enig i. Men vi må skille mellom syn og mental helse. Øynene kommer ikke til å få permanente skader. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Vil gjerne se en kilde jeg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Vil gjerne se en kilde jeg. Foruten at det dreier seg om elementær patofysiologi og fysikk, har jeg en lettlest engelsk kilde fra University 0f Illinois; http://www.agingeye.net/visionbasics/visionmyths.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå