gossipgirl89 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Har tenkt å søke samfunnsøkonomi til høsten på uib. Men jeg hadde bare 1my på vgs, og det fikk jeg ganske dårlig karakter i også, men jeg jobbet ikke akkurat så mye med det heller. Men jeg er heller ikke naturlig flink i matte, er egentlig ganske dårlig i det. Tror dere det blir vanskelig for meg å studere samfunnsøkonomi da? Det er ikke et krav på bachelor, men på profesjonsstudiumet stod det at de anbefalte og ha hatt 2mx. Men jeg skal søke bachelor (lavere snitt for å komme inn) og der stod det ikke at de anbefalte å ha hatt det. Men siden jeg fikk 2 i 1my så blir det kanskje for vanskelig eller hva tror dere? Lenke til kommentar
1503 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det kan hende samfunnsøkonomistudiet på UiB er annerledes enn på UiO, men på UiO er det i alle fall ganske matematisk orientert. Jeg tenker at du kanskje ikke burde begynne på et økonomistudium om du ikke er veldig motivert for å holde på med matte? Økonomi og matte/ statistikk har veldig mye med hverandre å gjøre. Om du er mer interessert i samfunnsfagene innenfor samfunnsøkonomi, så kan det kanskje være en idé å studere liknende fag, f.eks. samfunnsgeografi eller statvitenskap? Selvfølgelig, om du er veldig motivert til å studere samfunnsøkomi burde du selvsagt gjøre det, og ting går gjerne en god del lettere når man er motivert, men er det ikke morsommere og i utgangspunktet mer motiverende å holde på med noe du faktisk er flink til? Hvorfor vil du studere økonomi når du fikk 2 i matte? Min mening, altså! Ingen fasit Lykke til. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Dersom du jobber målrettet med matematikken og ikke gir opp, så burde det ikke være noe problem. Sist jeg sjekket så var det relativt enkel matematikk på samf.øk.studiene. Du har et halvt år på det til å repetere førsteklassepensum, samt ta en titt på 2R-pensumet. Dette går nok greit, skal du se. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Hvis du ikke klarer 1my mener jeg at du skal glemme det. Dette er faktisk snakk om din fremtid, og jeg kan love deg at arbeidsgivere ønsker folk som kan mye matte i tilegg til økonomiuttdannelsen din. Økonomi er et veldi mattebasert fag og jobbene du får er også mattebaserte. Det er flott at du kan forstå hva som er lurt i samfunnet, men det er ikke en direkte nyttig evne for firmaer. Før du velger en retning. Undersøk hvordan jobbmulighetene er i den retningen. Du må huske på det du studerer må ha en nyttig applikasjon. Ofte er det sånn at du må blande fag for å kunne bli attraktiv for arbeidsgivere. Tenk deg litt om, og da vil du slippe å bomme. Jeg vil også foreslå at du ikke stoler på hva som står på UiO sine sider og andre universiteter. De er positive uansett for å få deg til å studere på deres universitet. Oppsøk folk som faktisk har fullført den retningen du ønsker. Endret 30. desember 2008 av Camlon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå