Gå til innhold

Julegave Fujifilm finepix s8000fd

Anbefalte innlegg

Jeg fikk dette kameraet i julegave.

Er dette et greit kamera for en amatør?

Jeg tar ikke mye bilder,men fikk litt mer lyst nå som jeg har fått et bedre kamera.

Blir vel mest bilder på tur,litt landskaps bilder osv.

Burde jeg bytte det inn å legge imellom litt mer penger for og få noe bedre,eller vil dette være et godt nok apparat for meg?

Det er forresten kjøpt på Lefdal.Så det måtte blitt et nytt kamera derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som en alt-i-ett løsning så er det et godt kamera. Det er nok blant de bedre av de såkalte superzoom-kameraene. Men et superzoom-kamera er og blir et forvokst kompaktkamera, selv om optikken er stor og god. For den er ganske skarp og fin, og du får et langt brennviddeområde. Dvs at du kan både ta bilder der du får mye med i bildet, og ta bilder av ting som er langt borte.

Men det er som sagt et kompaktkamera i bunn og grunn. Det er fordi sensoren er en kompaktkamerasensor. Og selv om Fujis sensor er en av de aller beste, så er den langtfra like god som sensoren i en speilrefleks. Ønsker du den beste bildekvaliteten så må du ha speilrefleks, og fra 3000 og oppover så finner du greie speilreflekser. Det du taper i forhold til Fuji-en er den veldig lange zoomen, men det kan du jo kjøpe senere hvis du har speilrefleks.

Om du bør bytte eller ikke vet du best selv, men hvis du ønsker å bedrive foto som en skikkelig seriøs hobby så kommer du til å kjøpe speilrefleks til slutt uansett. Og da kan du like godt bytte med en gang, for det du har fått koster vel omtrent det samme som et rimelig speilrefleks. Hvis det blir mer familiefotografering og litt attåt så kan det godt hende at det du har fått er det beste for deg, og jeg kunne godt tenkt meg å ha noe slik i tillegg til speilrefleksen min. For det er praktiske kameraer, og for mange så betyr det med lang zoom i en liten pakke mye. Men hvis bildekvaliteten betyr mest, så bør du bytte kamera. Fujifilm finepix s8000fd gir veldig gode bilder, men et skikkelig speilrefleks gir enda bedre bilder. Men du vil få en mye kortere zoom med på kjøpet, og må utvide med en ekstra zoom for å få like lang zoom som på Fuji-en.

Håper det var nyttig informasjon for deg.

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke husker feil, så bruker ikke dette kameraet fujifilms super ccd sensor, noe som betyr at dette kamerat skårer litt dårligere på bildekvalitet en fujis andre super zoom modeller(som bruker super ccd sensoren)

Jeg hadde garantert byttet det og kjøpt meg et billig speilrefleks!!

Lenke til kommentar

Jeg hadde mye nytte av mi superzoom i et par år før jeg følte behov for "noe mer" (=speilrefleks). Så lenge det er gode lysforhold så tror jeg du kan få gode bilder med S8000FD som du blir fornøyd med.

Men - vil du kunne ta gode bilder under dårlige lysforhold med dybdeuskarphet (f.eks. fokus på et ansikt og alt rundt diffust) så er speilrefleks tingen.

Skal du satse på speilrefleks så bør du absolutt skaffe flere objektiv og gjerne en ekstern blits etter hvert. Så er det mer å bære på....

Kjenner du noen som har speilrefleks? Spør om å få låne og prøve...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...