kpolberg Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 I&S sine kabinetter er rimelig greie. http://microplex.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=35305 ta det ovenfor og smekk inn 4stk http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311005 gir deg plass til 12 disker(hotswap), eller du kan gå for en annen modell fra I&S og en chieftec/supermicro som har plass til 5 i 3 stk 5.25 plasser, for totalt 10 disker. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 får det der var jo kjempe billig ca 3K i hot swap til 12 disker, 10K på disker og 1K på kabinett... ca 14K + for det der, jaja... vist du sjekker hw specen min so seier vel den at eg ikkje er rik... men takk for ideen Andre litt billigere alternativ? Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Du kan jo begynne med kabinettet og en slik hotswap boks, og så utvide senere når du trenger mer plass. Linux er veldig grei her, da du kan utvide raidet og filsystemet etterhvert som du legger til flere disker. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Da snakker vi vel om SW raid? mitt entusiast HK har jo da bare hele 4 s-ata inganger... så får problem vist eg ikkje må inn med eit sata controller /raid controller.. veit ikkje om disse kan brukes til SW raid, vist ikkje blir det nok eit nytt HK om ikkje så alt får lenge.. Og kva er vitsen med hot swap? :O er jo snakk om ein test server tl hjemme bruk først og fremst så blir det nok brukt som eit lagrings media... seinare kanskje litt meir enn fullblods server.. Her er noken kabinett eg har sett på: Case1 Case2 Case3 Veit ikkje hvilken av desse eg brude gå for enda, har ikkje tenkt så mykje over det, men de 2 første har ivertfall plass til litt hdd'er Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) har selv kikket på lial li sitt v2000bPLUS som jeg synest ser ganske bra ut, det kommer i ATX utgave og E-ATX utgave. par hundrelapper over de du så på men kommer med plass for 12harddisker og i en solid aluminium konstruksjon. jeg er selv ikke noen stor fan av fancy hotswap rammer da de fort blir noen kroner skal du ha til alle diskene, bruker heller pengene på en ekstra harddisk eller 2 som hotspare. i jobbsammenheng betaler de generelt segselv i det lange løp med tiden spart for slippe ta servern utav rack etc, men jeg er selv heller lunken til bla opp et par tusenlapper for spare 5min hvergang (som ikke er mange gangene) jeg bytter disk i privatserver. et dugandes raidkort for privatbruk koster ikke så mye brukt, du får f.eks adaptec 21610 på ebay for en 100-110$ som er 16ports sata, eller 6porters 2610 for en 50-60$ Endret 29. desember 2008 av cruzader Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Du klarer deg godt uten hotswap fra starten av. CPU-en din og hovedkortet er også greitt utgangspunkt. Du trenger heller ikke store mengder med minne, 1 - 2 GiB holder i startfasen, litt avhengig av bruk. Som ren fil-/backupserver trengs svært lite. Men det er alltid greitt å kjøpe et kabinett som gir plass til en 8 - 10 harddisker på sikt. Om du mangler PSU, kan det også være greitt med en PSU av god kvalitet, men man trenger ikke å overdrive størrelsen. 450 - 550 Watt burde kunne gå greitt. Antec, Corsair, Seasonic eller PC Power & Cooling er etter min mening merker som primært bør vurderes. Nå mangler vel hovedkortet ditt innebygd GPU, så du må enten kjøpe deg et råbillig et eller bruke et annet du har ved selve intallasjonen av OS. Går også uten, men enklere å ha et. Når det gjelder OS, er klart Windows Home Server det enkleste, men Linux (Ubuntu, Debian) er etter min mening mer fleksibelt, og enkelt når man etterhvert får teken på det. Klart det kreves noe terminalbruk og litt scripting for å få ting til å fungere effektivt, men når man først har fått ting til å virke, så funker det glimrende. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Har egentlig bestemt meg for kubuntu som operativ system, ifølge ein som er litt inne på linux er det kun for noobs:P så da passer det til meg ^^, Kabinettene eg linket som var av typen maxi tower har plass til 16hdd'er vist ein bruker 5.1/4" brønnene og, noke som eg ikkje kvir meg til eit litt meir relevant til server: går det an og styre serveren (linux) fra ein vanlig windows xp pc? slik at eg slipper masse tull... Edit: Vriker som att det er alt for lite hdd kjøling på det LL kabinettet som vart linket, ei virfte som blåser på sida av 6 av hdd'ene... på det 2 maxi kabinettene eg linket hadde det ivertfall vert nok kjøling, men kor masse hdd kjøling trengst? øker eg levetiden på å ha kjøling? waste of money? Endret 29. desember 2008 av MrBBs Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 har litt og si kvalitet av vifter og da ikke bare kvantitet, men jeg ville nok satt i ei vifte eller 2 ekstra i frontbrønnene på det. har du pengene til det er vell lian li cube kongen på haugen, plass til 3x 120mm + 2x 80mm bak. så sette i 2-3 av denne diskrammen i fronten som har plass for 4disker så 120mm vifte med støvfilter. Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 trur eg går for dette kabinettet, er jo plass til ein god del vifter her, og 16 hdder ++ vist eg gidder å modde... =) følger også med ei 400w psu som klarer jobben så lenge eg ikkje belaster så veldi masse.. Eller er det eit dårlig valg? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 (endret) Du klare aldri å kjøre 16 harddisker på den PSU-en. Og man kan spørre seg om man har bruk for 16 harddisker noengang på en hjemmeserver. Uten RAID er det faktisk mulig med 24 TB med dagens disker på et slikt oppsett. Tenker man å fylle opp med ukomprimert/lite komprimerte HD-filmer fyller det klart fort opp, men dog. Du vil uansett ha muligheten til å komplementere med frittstående kabinett. Du trenger heller ikke overvettes med vifter på en server, særlig ikke i et tower. Om du velger et kabinett med omtrent bare 5 1/4 plasser kan du bruke drevrammer med vifter, som denne Lian Li løsningen. Sharkoon Rebel 12 Economy kabinettet vil vel ha plass til 3 stk slike, dvs 12 HD-er, og i tillegg 6 i de interne HD plassene. De interne HD plassene ser ut til å ha god gjennomgående lufting. Med en bra 14 cm vifte bak (må kjøpes) så holder nok det. Faktisk ville jeg lagt en del vekt på en PSU av kvalitet, f.eks Antec, Corsair, Seasonic eller PC Power & Cooling. Seasonic produserer det meste av Antec og Corsair sine. Planlegger du mer enn 10 - 12 harddisker, ville jeg nok vurdert en 500 - 550 Watt. Antec TruePower Trio 550W, Corsair VX 550W og Seasonic S12-II 500W er glimrende valg, hvor alle leverer minst det de lover uten å koste alt for mye. De fleste av oss som har noen *nix servere, bruker fjernstyring fra annen PC. Der jeg ikke har installert GUI, brukes shell og WinSCP. WinSCP er en "filbehandler" som er glimrende for å kopiere filer fra/til server. En del *nix kommandoer kan også kjøres direkte, f.eks tar/zip. SCP-protokollen er også sikker, da den bruker SSH (port 22). Fjernstyring av maskiner med GUI, der man ønsker å bruke GUI, kan skje ved hjelp av VNC eller NX. Her anbefaler jeg NX, selv om VNC-serveren er innebygd i de fleste Linux-distroer. Det er tre grunner for å bruke NX. 1. De er jevnt over enklere å installere/konfigurere på serveren. 2. Den er svært sikker, da den bruker SSH-tunneling (kryptert). 3. Den kan montere lokale Samba-shares (dvs et delt område på lokal maskin) For å bruke NoMachine NX (på (K)ubuntu trenger du serverprogrammet, link, i DEB versjon. Følger du linken vil du se at det er tre programmer som må lastes ned og installeres på server, og i rett rekkefølge. Beskrevet. På Windowsmaskiner som er klienter, trenger du NX Windows Client. NX Free Server har en begrensing på to samtidige bruker, men det er neppe problem på en hjemmeserver. Endret 29. desember 2008 av Bolson Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) ser netshop har Yeong Yang Server Cube til 895 denne uken, ser ut som et ganske kompakt og greit kabinett til en ganske bra pris. noen bra bilder av det i snekkeren sin worklog "Den lille kjempen" kjenner fristelsen for og bytte ut de shabby maitowerne jeg har nå til serverne mine med 3 sånne Endret 30. desember 2008 av cruzader Lenke til kommentar
MrBBs Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 (endret) Planen min var å ha ein støgg stor og tung server inne på eit bøtte kott, slik at et ikkje betyr nåke, er stort sett pris og kvalitet som betyr noke, størrelse betyr jo selfølgelig litt, men alt i alt skal det vere ein server som er bort gjemt Edit: Kva er egentlig vitsen med hot-swap på privar filserver? er jo ikkje krise om den er nede i 5 min.. hadde jo vert litt verre vist det var ein server til bedrift / større ting... Og er det mulig å ha trådlaus filserver? eller vil det ikkje fungere i det heile tatt? Endret 30. desember 2008 av MrBBs Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå