Gå til innhold

[Løst]Hjelp til oppsett av server OS, prog. og litt div diskusjon ..

MrBBs

Anbefalte innlegg

Tenkte å lage ein server som kan brukest til litt av kvart..

Filserver; Backup og lagring/henting av filer osv(uansett kor eg er i forhold til serveren)

Gaming server. CS, CoD etc.

andre ting eg kan ha bruk for? =)

Men det største problemet er vel valg av OS, er kun kjendt med 32bit windows.. Men kan alltids prøve å lære linux distro'er som ikkje er alt for kompliserte..

Trenger også en liste over program som kan vere nyttige (og kva dei gjere)

Samt hvilket HW spec eg trenger for å klare desse oppåvene. =)

Da er det berre å fyre løs folkens =)

Mvh.

Oddbjørn

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vist alle datamaskinene du skal ha backup av er i samme nettverk, og kjører Windows, ville jeg tatt Windows Home Server. Som er enkelt også.

Ang. programmvare "Hldsupdatetool" for kjøring av spill serverene. Og kansje en ftp server.

Også må du tenke på om du har god nokk linje til å kjøre spill server, det er ofte flaskehalsen.(Ang. hardware til spill server, les denne)

Endret av CissaM
Lenke til kommentar

Viss du er interesert i mest ytelse for penga vill jeg gått for linux.

For folk som er helt blanke på linux ville jeg ha tittet her . Angående cs server så er det like lett og lage en cs server i windows som i linux.

Edit: Du må jo også huske på at linux er gratis :D

Endret av ALS
Lenke til kommentar

Har ingenting imot å lære meg linux, det er jo bare positift.. =) men burde eg begynne med (k)ubuntu? er ikkje den tekstbasert?

Tenkte meir på å ha ein lagringsplass der eg kan kaste inn ting eg trenger, uansett kor eg er i forhold til serveren.

Som server har eg ein gammel A64 3200+ eit gammelt msi Nforce4 hk.. 0gb ram :p så trenger hdd ram og os atm.. =)

Lenke til kommentar

ok, men må ein vere spesielt smart eller spesielt eit eller anna for å sette seg inni kubuntu?

Og siden eg tenkte på ein filserver som var tilgjengelig uansett kor eg er, burde eg ikkje ha ein brannmur og da?

Og korleis fungerer det? hw eller sw firewall?

Lenke til kommentar

Gjør som meg du... start med kubuntu, så gå over til ubuntu server edition når du begyner og få dreiesen på terminalen.

Og folkens... ikke tro at dere trenger en master grad i IT for og få til noe linux. Jeg har på serverene mine (som kjører ubuntu server edition): Web server, FTP, SSH, CS server (har 3000 unike ip-er på serveren hver uke), torrent og filserver (2 tb).

Og alderen min er 14 år

PS: Har starta et lite webhotell for venna mine, ekstra ukelønn :yes:

Endret av ALS
Lenke til kommentar
ok, men må ein vere spesielt smart eller spesielt eit eller anna for å sette seg inni kubuntu?

Og siden eg tenkte på ein filserver som var tilgjengelig uansett kor eg er, burde eg ikkje ha ein brannmur og da?

Og korleis fungerer det? hw eller sw firewall?

Spørsmål 1: les over.

Spørsmål 2: For og få tak i filene kan du jo bruke ftp, da er det bare og sette på passord.

Spørsmål 3: Du har da ruter? I den er innebygd brannmur.

Lenke til kommentar

vel, da eg las om ftp var det noke som hadde gått ut for lengst, det var lite sikkert, enkelt å komme igjennom. da må det jo finnes betre alternativer..

ruter ja, der eg bor nå så er det ofc ein ruter.. men den er jo heller ikkje min siden eg bor på ein hybel så har ikkje tilgang til den vist eg trenger det..

Lenke til kommentar

tja, da er et berre å smiske litt med hybel verten... eller rett og slett sette den igjen hjemme, men da har eg jo ikkje tilgang til å ordne den, oppgradere den osv når eg trenger det... andre minuset er at den dataen som er på hybelen bruker wlan. og ikkje kabel, hadde det vert mulig å bruke ein egen ruter til, slik at eg kobler serveren til min egen ruter og den til ruteren på hybelen?

Altså: server-->min ruter-->hybelens ruter-->net?

Ruter til ruter via wlan.. umulig?

Lenke til kommentar

Men slik som automatisk backup av det som eg har på ein anna data da, hadde det vert mulig?

Fra win til linux server..

Burde eg tenke på raid i linux server? software /hw raid..?

raid1 @ backup på ein måte sant?

Overvåking av systemet, er det noke som eg også burde ha?

Lenke til kommentar

Et hvilket som helst bckup program kan brukes til og ta backup til serveren viss du gir nettverksmappa en system bokstav f.eks. c:/

Viss du vil ha litt backup så er RAID 5 et godt alternativ (viss du ikke vet hva det gjør, googe). Viss du tar RAID-et i SW kan du bare legge til flere disker etterhvert når du trenger mer plass. På systemdisken, kan du ha et RAID 1, Det er egentlig ikke nødvendig, siden det ikke er noen intest viktige filer på den disken, men da slipper du og vente en uke før du får en ny disk. Også slipper du og sette opp systemet på nytt.

Edit: For overvåking ville jeg prøvd webmin. Har ikke prøvd det selv, men det ser ut som et greit system.

Endret av ALS
Lenke til kommentar

Vel, var ivertfall samme racket da :p men vart skeptisk til kor mangen hdd'er eg kan stacke opp med, og om ein trenger overgang til sata power kabel vist psuen som følger med ikkje støtter sata.

Eller må eg rett og slett sende ein mail til netshop vist eg skal få eit svar på det?

Har som sakt ikkje peiling på kor mangen hdd plasser som er, så vist noken klarer å forstå seg på dette, så venligst forklar.

Om eg trenger å kjøpe ekspansjons-spor eller det følger med, og kor mangen hdd'er som er plass til med det som følger med.

Edit: betre formulering av spm og par eksta spm.

Og ikkje minst, ei stor takk til dei som har hjelpt til så langt :new_woot:

Endret av MrBBs
Lenke til kommentar

Det fårstår eg, difor eg spurte om nåken forsto seg på kabinett spec'en... eg er totalt lost når eg las, kanskje eg berre har generelt lav iq (iku om ein vil :p)

Håpet jo på å kunne sette inn eit par terra over tid, muligens i raid 1,3 eller 5 e, men det er jo ekstremt dyrt, så ein ting om gangen.

Men eit kabinett med stor plass er å forlange fra første stund, så vist noken kan anbefale noken server kabinett / rack's (U3-U4) så tar eg imot de med opne armer =):D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...