Gå til innhold

Foreldrene mine vil ikke ha PCen på hele tiden pga brann. Jeg trenger argumenter :p

Ståle

Anbefalte innlegg

Bærbare datamaskiner med batteri er noe helt annet enn en stasjonær maskin.

Har jo ofte sett at forskjellige batteriprodusenter til bærbare maskiner har trukket tilbake masse batterier pga. varmgang som har ført til brann og/eller skade på bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lithiumbaserte batterier er faktisk brannfarlige greier. Kan i værste fall eksplodere.

Bærbare er ett kapittel for seg selv - de er fort brannfarlige om man er uforsiktig, i likhet med mange andre ting(f.eks stearinlys.) Det er en grunn til at det advares mot å bruke bærbare på underlag som ikke er flate. Men desverre er det ikke uvanlig at man hopper glatt over instruksjonsmanualen og bare durer i vei med bærbare maskiner på f.eks sengen.

Lenke til kommentar

På filmklippet så har det blitt fremprovosert en brann i et Lithium-ion-batteri. Disse brukes fordi de har et bra energi-til-vekt-forhold, og da er det ikke veldig overraskende at det kan bli farlig hvis man får fyr på det.

Men nå er det på tide at biler blir forbudt. Den kan jo bli overtent hvis man tvinger en brennende tøyfille ned i bensintanken.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke snu argumentasjonen litt.
Du tror nok trådstarter snakker om sin vanlige data til hjemmebruk, men han snakker om en server..

Forum > Data > Datamaskiner > Servere ? xD

Var jo snakk om til lagring, så da er det en filserver. Har aldri hørt om pc er som har begynt og brenne men pappa hadde en gammeldag skjren og den begynte og brenne.

Uansett (hvis det er en stasjonær)hadde jeg latt dataen vært avskrudd en dag også åpna den og støvsug den invendig og gåttt over med en myk pensell. Dette er kansje litt voksenarbeid, så snakk med foreldrene dine før du gjør det i allefall.

Pass på og ikke kom bort noe av det som er inni med støvsugeren.

Lenke til kommentar

Min PC(aka server) har stått på 24/7 i hvertfall ett år nå, med unntak av noen restarter da den kan bli LITT treig til slutt.

Når det gjelder bærbar ville jeg absolutt ikke latt den stå på når jeg ikke var i nærheten og med tanke på at batteriet vil bli dårlig.

Lenke til kommentar

"Voksenarbeid" faktisk :p

Har litt peil, vett ;)

Det er ikke jeg som må overtales, men foreldrene mine.

Men det hadde vært kjempeflott med en artikkel på HW. Så får vi se hva foreldrene mine, og sikkert de fleste foreldre, har å si til disse argumentene.

Lenke til kommentar

Har litt peil, vett ;)

Men det hadde vært kjempeflott med en artikkel på HW. Så får vi se hva foreldrene mine, og sikkert de fleste foreldre, har å si til disse argumentene.

Da sier du at det er greit PCen er avslått på en betingelse; At kjøleskapet også skal være av xD

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har litt peil, vett ;)

Du må bytte foreldre, pappa'n din til f.eks en slik pappa som meg. :)

Vi har 10 stk PC'er stående på året rundt i 2 forskjellige hus (ett par/tre webservere bl.a).

Det er mange andre ting dine foreldre bør bruke "energien" på (pun intended).

Har en *viss* forståelse for at noen vil at gamerrigger med overklokkede Quads + SLI/XF med de "verste" skjermkorta bør slåes av. For å spare litt på strømregning, men nå som det er vinter kan de jo med fordel brukes isf en varmeovn. :)

(Jentene mine bruker *både* PC og oljefylt ovn). :(

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Ser i profilen at du er voksen, si at det er din PC og hvis den begynner å brenne tar du alle konsekvensene.

Tenker du på alle økonomiske konsekvenser eller at hele familien brenner inne og dør?

Snakk om å dra det ut til det verste da? Jeg tenker på det økonomiske.

Hvorfor ikke snu argumentasjonen litt.
Du tror nok trådstarter snakker om sin vanlige data til hjemmebruk, men han snakker om en server..

Forum > Data > Datamaskiner > Servere ? xD

Yes, i know, men han virket litt fjern. :woot:
Lenke til kommentar

Jaja, etter å ha glemt igjen en bærbar pc under en gigantisk pute nådde den 110 grader på cpu og skrudde seg av, ikke døden akkuratt. Jeg blåste inn i viftehullet, og ut på andre siden stod det en stor grå sky av støv. Er det ikke rart at den pcen fortsatt funker og ikke har brent opp?

Kan også nevne at hjemme står det 3-4 pc'er på 24/7, før enda fler, men kraftigere server og bærbare pcer har lettet på kravet.

Til gjengjeld virker spillkonsoller mye farligere da de gjerne står inni skap og suger til seg støv i et lukket rom. Men unntatt et par insidenter med trafoen til xbox har jeg ikke hørt noe.

Kan også si at enkelte kretser i hjemmestereoannlegg blir like varme når de er av som på (når de står i standby) og da er det ikke 50 grader vi snakker, men heller 80. Er ikke ofte de selvantenner heller.

Han som la opp filmen om den bærbare maskinen: bærbare er stort sett laget av plast, og med et batteri, du vet, der man lagrer energi. Stasjonære pcer er laget av aluminium, og mangler et batteri. Kretskort brenner av erfaring ganske dårlig. Til og med ledninger som tar fyr (erfaring, selvforskyldt) gjør særdeles lite skade, og selv om ledningen brant gjennom en liten hybelkanin skjedde ingenting mer.

For å ikke snakke om at serverparker burde vært kraftig utsatt. Vet om serverrom som bare er et lite kott midt inni en bygning med 20 servere som samler støv, åpner døra og man blir møtt med en vegg av varme. Har ikke starta noen brann der på 8 år i hvert fall.

På forumet har vi EN tråd der en pc har tatt fyr. EN tråd...

Lenke til kommentar
Jaja, etter å ha glemt igjen en bærbar pc under en gigantisk pute nådde den 110 grader på cpu og skrudde seg av, ikke døden akkuratt. Jeg blåste inn i viftehullet, og ut på andre siden stod det en stor grå sky av støv. Er det ikke rart at den pcen fortsatt funker og ikke har brent opp?

Kan også nevne at hjemme står det 3-4 pc'er på 24/7, før enda fler, men kraftigere server og bærbare pcer har lettet på kravet.

Til gjengjeld virker spillkonsoller mye farligere da de gjerne står inni skap og suger til seg støv i et lukket rom. Men unntatt et par insidenter med trafoen til xbox har jeg ikke hørt noe.

Kan også si at enkelte kretser i hjemmestereoannlegg blir like varme når de er av som på (når de står i standby) og da er det ikke 50 grader vi snakker, men heller 80. Er ikke ofte de selvantenner heller.

110 grader og 80 grader er ikke nok til å starte en brann.

Han som la opp filmen om den bærbare maskinen: bærbare er stort sett laget av plast, og med et batteri, du vet, der man lagrer energi. Stasjonære pcer er laget av aluminium, og mangler et batteri. Kretskort brenner av erfaring ganske dårlig. Til og med ledninger som tar fyr (erfaring, selvforskyldt) gjør særdeles lite skade, og selv om ledningen brant gjennom en liten hybelkanin skjedde ingenting mer.

For å ikke snakke om at serverparker burde vært kraftig utsatt. Vet om serverrom som bare er et lite kott midt inni en bygning med 20 servere som samler støv, åpner døra og man blir møtt med en vegg av varme. Har ikke starta noen brann der på 8 år i hvert fall.

På forumet har vi EN tråd der en pc har tatt fyr. EN tråd...

Poenget mitt med å linke til videoen på youtube var å vise at en pc (stasjonær, laptop, server) kan brenne. Hverken mer eller mindre. Det at batteriet på denne laptop'en var fiklet med for å fremprovosere en handling, har ingenting å si for resultatet.

Jeg ser ingen vits i å fortsette noen diskusjon her, men vil heller vente på en evt artikkel med uttalelser fra fagpersonale, fremfor å lese synsinger fra forskjellige folk.

Lenke til kommentar

Begynner det ikke å brenne ved 110 grader kan jeg love deg at en server aldri vil ta fyr, og 99.99% av alle pcer vil være utenfor faresonen også.

Poenget mitt er at en video av et brennende batteri er særdeles irrelevant for om en server står på 24/7. Forbrenning av litum ion ligger på rundt 400 grader så vidt jeg husker, samt at det brenner lenge, og setter du noenting som brenner ved 400grader over lenger tid inni en plastboks så kreves det ingen ingenjør for å skjønne at det begynner å brenne.

Men en server er ikke en plastboks, og den har ingen kilde som kan brenne på 400grader over lenger tid.

Lenke til kommentar

Halve forumet omhandler diskusjoner. Man må tåle kritikk og andres synspunkter selv om man ikke vil kverrulere videre. PCer kan brenne, ja, men det er svært sjeldent. Det virker som trådstarter ikke har hensikt med å overklokke og heller ingen intensjon til å fikle med batteriet.

Når det er sagt er jeg enig med at en artikkel fra fagpersoner ville tatt seg betraktelig ut. Både for bekymrede foreldre og egne brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...