Gå til innhold

Foreldrene mine vil ikke ha PCen på hele tiden pga brann. Jeg trenger argumenter :p


Ståle

Anbefalte innlegg

selvanntenning er ikke så veldig sansynelig.

jeg koblet for noen dager siden på en APC Back-UPS på systemet, og den forteller meg til en hvertid hvor mye strøm som brukes av min server og komponenter knyttet rundt systemet, og evt feil som har med strømnette å gjøre.

og det er stabilt på 75watt x 24timer = 1,8kwh (58,94 øre/kWh) om min matte ikke er helt på bærtur :blush: .

litt mere enn en lyspære.

 

men også så beskytter den mot overspenning, for lavspenning, lynnedslag, strømbrud(backup batteri som automatisk slår av servern. er koblet til server via usb)

 

og self er det viktig at ingenting tildekkes, så ting kan bli for varmt.

Nå skrus heldigvis nyere PC'er av automatisk hvis de blir altfor varm :) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp. men man skal ta alt i betrakning, skulle noe antennes hjelper det lite.

 

f.eks, har du noe i nærheten som kan lede strøm og er tynt nok til og komme igjennom til strømmen forsyningen(man kan være max uheldig), så skal det bare en liten kortsluttning til og det er forsent.

 

min nabo er et bevis. hans leilighet brant ned i går på bokstaveligtalt 2min.

 

men det var julelys;)

Lenke til kommentar
Foreldrene mine og er akkurat det samma. Slår av PCen min hele tiden når jeg er ute, eller på Jobb. Veldig irriterende. Han tror den trekker så mye strøm pga. alt bråke den lager, men det er jo bare noen vifter som så vidt trekker noe strøm.

Det høres jo ut som om bråket er den indirekte årsaken her.

Kanskje du kunne omgå problemet ved å gjøre PC'en stille?

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt x antall maskiner inn og ut av mitt hus siden 1996 og aldri opplevd at en eneste har startet eller vist tegn til noe som helst brann i det hele tatt. I dag er det 3 servere, 2 bærbare og 2 stasjonære i sving 24/7/356.

 

På jobb er det ca. 150 maskiner som står på hele tiden, aldri noe brann i disse heller utenom når en smarting klarer å vri om på 115/230 bryteren, men da har maskinen kjapt kuttet forbindelsen til strømnettet selv slik at det ikke har vært noe fare :)

Endret av Goggen90
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke snu argumentasjonen litt.

 

Hvorfor skal PCn på død og liv stå på hele tiden hvis den ikke brukes til noe?

Når vaskemaskinen er ferdig med å vaske klær så skru man jo av den, samme med oppvaskmaskinen også, faktisk de fleste elektriske apparater slås av når man er ferdig med å bruke dem.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar
Hvorfor ikke snu argumentasjonen litt.

 

Hvorfor skal PCn på død og liv stå på hele tiden hvis den ikke brukes til noe?

Når vaskemaskinen er ferdig med å vaske klær så skru man jo av den, samme med oppvaskmaskinen også, faktisk de fleste elektriske apparater slås av når man er ferdig med å bruke dem.

 

Har du hørt om noen som skrur av en server når den ikke er i bruk? :p For det første er du omtrent garantert problemer om du driver å restarter den i tide og utide, for det andre må du da skru den på hver gang du skal f.eks streame media til stuen, høre på musikk, ta en backup, laste ned en torrent ellre hva enn du bruker den til.

Lenke til kommentar

vist et hus hadde brent ned pga. brann i en PC ville pressen spist det opp. (overbelaste, spill er brannfarlig osv.)

 

si heller at de skal bekymre seg om stråling fra mobilen vist de vil ha barnebarn..

 

edit: ot: å skru av PC-er, lys og lignende for å spare strøm er helt på trynet da disse som utvikler så mye vame at du så godt som sparer det inn igjenn.

 

edit2: du kan jo bygge et brannsikkert kabinett. vist noe da går galt så er det pga. feil i lysnettet :)

 

å slå av en server blir som å legges seg flat på gulvet for å plukke opp noe.

 

prøv heller å finne ting de gjør omgås med som er mye farligere enn PC-en. det er plenty. vist de røyker har du allerede et godt argument: de leker med liv, flammer og andre personers gode helse hele dagen (ikke så effektivt vist du røyker)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Har du hørt om noen som skrur av en server når den ikke er i bruk? :p For det første er du omtrent garantert problemer om du driver å restarter den i tide og utide, for det andre må du da skru den på hver gang du skal f.eks streame media til stuen, høre på musikk, ta en backup, laste ned en torrent ellre hva enn du bruker den til.

 

Jeg så ikke noe om dette i posterens første innlegg, annet enn at foreldrene ønsket NAS istedet. Men det er jo klart at hvis den brukes som server, så må den jo stå på - men som sagt så sto det ingenting i første posten om at hans PC var en server.

Lenke til kommentar

Pc'ene mine står på 24/7/365 somregel.. Aldri hatt antydning til brann eller lignende.. Har den kortsluttet så kobler PSU ut kjapt, og ikke noe mer skjer. Forutsatt at den er god kvalitet da. Har sett noen som har klart og svi litt på hovedkortet sitt, pga brukerfeil, men det begynte aldri og brenne (Svidde kondensatorer osv)

 

 

Forøvrig kan det nevnes at jeg har drivi med pc i mange år nå, og de aller fleste jeg har hatt har alltid stått på. Mine pc'r driver nå med folding, evnt nedlastning og fungerer fint som varmeovn.. Og skulle det mot formodning bli for varmt skrur pc'n seg av. Her på rommet mitt trenger jeg ikke varmeovn så lenge pc'n er på.

Lenke til kommentar
Haha, og jeg trodde mine foreldre var sær fordi de mente det at pcen trakk så mye strøm når den stod på hele tiden :p

folk er redd for nye ting og ting de ikke har serlig kjennskap til. da telagrafen først kom til norge fikk den skylden for uår og noen menta at elektrisiteten i ledningene drev fisken i lofoten vekk fra de gode fiskeplassene. historen gjentar seg om og om igjenn..

Lenke til kommentar

Spontan selvanntenning i pc-er er faktisk ett problem. Støv brenner. Men nei, brannfarlig er det ikke - støvet brenner og/eller maskinen slutter å fungere og/eller blir treg før det blir så mye støv at det kan bli brannfarlig.

 

Brent støv lukter forøvrig forferdelig.

 

Finn en annledning der de har god tid. Skru av maskinen, åpne kabinettet og vis dem at de inneholder støv, for deretter å ta den med ut på trappen og blåse bort litt støv. Sunt for maskinen, og kan hjelpe med problemet ditt.

Lenke til kommentar

Brann i PC kan da umulig være noe farlig? PC'n slår seg av om den går varm. Uansett er det ikke mye som ilden kan ta fatt inne i pcn din. Jeg prøvde å antenne en gammel pc, og det gikk svært dårlig. Motherboard begynnte å småbrenne, men det sluknet ganske kjapt... Som sagt var det ikke mye ilden kunne ta fatt i, selv støvet var ufarlig fordi det brant opp så fort og alt ble ikke antent. Så lenge du ikke har ark osv.. rundt ventilasjonen på pcn hvor ild skulle uheldigvis nærmet seg ville det kanskje ha vært en fare. Uansett har du et godt kabinett vil den være brannsikker.

 

Om du hadde hatt CRT-skjerm stående ville jeg heller ha tenkt på den enn pcn.

 

Uansett alt dette er ren paranoia, det er større sjanse for at jeg vinner lotto 2 ganger enn at det skal ta fyr i noe som helst.

Endret av Lubben
Lenke til kommentar

Må si at en del av innleggene i denne tråden skremmer meg litt, med kommentarer som "En brann i en PC kan vel ikke være farlig?" etc.

Har derfor funnet en video på Youtube som jeg lar snakke for seg selv:

 

Se filmen hos Youtube

 

 

I tillegg har jeg sendt en mail til redaksjonen av Hardware.no, og utfordret dem til å komme med en artikkel om brann(sikkerhet) i datamaskiner og annet elektrisk utstyr, og håper de da også kan få til intervju med representanter fra Brann og Redningsetat samt fra forsikringsbransjen, som i mine øyne vil være de rette autoriteter på dette området.

Endret av Magnus Lie
Lenke til kommentar

Er den nederste videoen kødd? Han tenner jo bokstavlig på med en lighter etter å ha helt alkohol over. Videoen kan ikke ha vært alvorlig? Greit, jeg skjønner at en PC kan være brannfarlig hvis du heller en bensinkanne ned og kaster et par fyrstikker etter den.

 

EDIT: Greit, du fjernet videoen.

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar
I tillegg har jeg sendt en mail til redaksjonen av Hardware.no, og utfordret dem til å komme med en artikkel om brann(sikkerhet) i datamaskiner og annet elektrisk utstyr, og håper de da også kan få til intervju med representanter fra Brann og Redningsetat samt fra forsikringsbransjen, som i mine øyne vil være de rette autoriteter på dette området.

 

Bra! Støtter den oppfordringen der.

Hvis forsikringsselskap og Brann- og redningsetaten uttaler seg, vil jeg tro at mange av posterne her får seg en overraskelse (øyeåpner).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...