Ståle Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Foreldrene mine vil ikke at jeg har på PCen hele tiden. De mener det er farlig pga brann. Og derfor vil de heller kjøpe NAS, som er mindre. Trenger argumenter. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Eg forstår dei godt eg. Det er farleg med tanke på brann. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tenkte mer på argumentene på andre siden. Brann er det like farlig i, om ikke mer, fra kjøleskap, som utvikler mye mer varme. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg tenkte mer på argumentene på andre siden. Brann er det like farlig i, om ikke mer, fra kjøleskap, som utvikler mye mer varme. sorry, men i et kjøleskap er det kun pumpen og lys som det går strøm til. Temmelig brannsikkert. En pc er et sammensurium av kretser og kretskort, alt forskynt av en strømforskyning som finnes i varierende kvaliteter, som gjør strøm fra vekselspenning til likespenning. Pc er nok et av apperatene i huset som er utsatt, mener jeg. Ikke like ille som ovn eller kaffetrakter, men... Ellers har du apperater som står på eller i standby, i et grenuttak. Spesielt farlig hvis det er en av/på bryter på grenuttaket. Lenke til kommentar
wildex999 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Om noe går feil i PC-en så slår vel sikringen i PC-en seg av, og jeg kan ikke se at mye i en PC kan brenne(Hvis du ikke har et tree-kabinett). Jeg vil ikke si at en PC er brannsikker, men det er vel like stor sjanse for at PC-en brenner, som at et av lysene plutselig tar fyr. Det er ikke akkurat så mye strøm som går igjennom en PC. Jeg har hatt flere PC-er som har stått på uten stopp i over et år, og den har ikke tatt fyr enda. Hvis du vil være sikker på at den ikke skulle begynne å brenne, så er det bare og slå av den av og til, og støvsuge inne i pc-en slik at det ikke er noe støv som ligger mellom komponentene. Lenke til kommentar
shoop! Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Om kabinettet er av metall så er jo det brannsikkert. Ellers så er vel ikke PCB brennbart, om jeg ikke tar helt feil. Om du i tillegg plasserer den på noe som ikke er brennbart, så er jo det et pluss. Om du har en god PSU så er jo det også et pluss. Sleng opp en røykvarsler i nærheten om de fortsatt er engstelig. Endret 26. desember 2008 av shoop! Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Det var ikke meningen å diskutere om PCen er brannsikker. Men at det er trygt at den er på hele tiden. Selvføleglig er det det ikke helt trygt, men jeg kan også skli på såpen og falle og knekke nakken. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) hmm kan ikke si jeg har hørt om branner som har startet i en pc. spurte en gang en forsikrings kar om dette og han hadde heller ikke hørt om det. men kaffetraktere, glemte konfyerer, stearinlys, ladere, lysarmaturer, skjøteledninger, TV, videomaskiner, DVD-opptagere, vaskemaskiner, tørketromler og oppvaskmaskin og sikkert noe jeg har glemt nå. men klart kan jo være mørketall rundt om kring men kan ikke huske å ha lest noe sted at en brann har startet i en pc. holder man maskina vekk fra brennbare ting og gjør den ren regelmessig og ikke har den koplet til via en skjøteledning så skulle man jo tro det skulle gå bra. jeg har 2 stk servere som står på 24/7 men jeg har jo brukt hue og ikke plasert dem under eller vedsiden av brennbart. Endret 26. desember 2008 av Hercules Lenke til kommentar
CombatPsycho Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Ikke akkurat så veldig utsatt, vel? Har hatt egen pc i ca 4 år nå, og jeg lar den alltid stå på over natta osv. De gangene jeg slår den av er når vi skal på helgetur/hyttetur osv. Så klart er det ikke dumt å være veldig obs på brann, og pcn trenger da ikke alltid stå på når man ikke bruker den ( Gjelder vel meg også^^) Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det er ikke akkurat så mye strøm som går igjennom en PC. Antar en idle-forbruk på 150-200w. Sammenlignbare apperater: -Kaffetrakter -varmeovn -Mikrobølgeovn -Tv Hvilke av disse er ikke svært brannfarlig? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Sammenlignbare apperater:-Kaffetrakter -varmeovn -Mikrobølgeovn -Tv Hvilke av disse er ikke svært brannfarlig? Men de tingene der står ikke på hele døgnet Lenke til kommentar
Papirkurven Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Foreldrene mine og er akkurat det samma. Slår av PCen min hele tiden når jeg er ute, eller på Jobb. Veldig irriterende. Han tror den trekker så mye strøm pga. alt bråke den lager, men det er jo bare noen vifter som så vidt trekker noe strøm. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Foreldrene mine og er akkurat det samma. Slår av PCen min hele tiden når jeg er ute, eller på Jobb. Veldig irriterende. Han tror den trekker så mye strøm pga. alt bråke den lager, men det er jo bare noen vifter som så vidt trekker noe strøm. Been there. Gammern trodde maskina trakk godt over kilowatten, men målte og jøss, ute skjerm tok den knappe tre hundre watt. Og det på load. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hva akkurat i en pc tror dere kan brenne ned huset? Er det metallkabinettet? Kretskortene som ikke brenner? Og hvordan akkurat skal pc'en ta fyr? Si du har kortsluttet den noe jævlig, så vil du nok merke det med en gang du skrur på... Og det er ikke akkurat som at pc'er er kjent for å eksplodere når de står og idler. Store bedrifter har jo ofte tusenvis av pcer på 24/7, og jeg har hvertfall aldri hørt om en brann forårsaket av en pc. Lenke til kommentar
Darkbuster Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Du overklokker vell ikke tilfeldigvis litt for mye? Tror aldri jeg har hørt noe om en brann startet fra en PC. Hadde du støtt og stadig overklokket mer enn du burde hadde jeg skjønt foreldrene dine. Jeg tror mine er mer bekymret for all strømmen den tar enn at det vil brenne. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Aldri hørt om en brann som starter pga av en PC så tror det er veldig trygt egentlig . Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Nei, den er ikke overklokket. Det er ikke spill PCen, men skal bare brukes til lagring. Lenke til kommentar
Hercules Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) klart skal man tenke litt på miljøet så er det vel kansje lurt å slå av for å spare støm og miljø. 1 maskin trekker ikke mye men når det blir tusenvis kansje hundretusner så begynner vi å prate. Endret 26. desember 2008 av Hercules Lenke til kommentar
Lillehagen.no Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det verste som kan skje er at komponenter på pc'en stekes til helvete. Er liten sjangs for at det begynner å brenne, det blir bare svidd, og det lukter du med en gang for det stinker som pokker! Lenke til kommentar
emosbaek Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 selvanntenning er ikke så veldig sansynelig. jeg koblet for noen dager siden på en APC Back-UPS på systemet, og den forteller meg til en hvertid hvor mye strøm som brukes av min server og komponenter knyttet rundt systemet, og evt feil som har med strømnette å gjøre. og det er stabilt på 75watt x 24timer = 1,8kwh (58,94 øre/kWh) om min matte ikke er helt på bærtur . litt mere enn en lyspære. men også så beskytter den mot overspenning, for lavspenning, lynnedslag, strømbrud(backup batteri som automatisk slår av servern. er koblet til server via usb) og self er det viktig at ingenting tildekkes, så ting kan bli for varmt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå