Toska92 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Til jul i år fikk jeg det jeg ønsket meg, ett kamera å bruke når jeg skal til USA med AFS. Har prøvd meg ut på Macro funksjonen. Kameraet er ett Canon Ixus 85 IS. Dette er jeg mest fornøyd med. Er da ingen erfaren fotograf, men ivrig etter å lære. Det jeg ønsker å gjøre er å ta macro-bilder uten den dominerende blitsen. Noen tips? Endret 26. desember 2008 av Toska92 Lenke til kommentar
Carloz89 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det er vanskelig å si - Ha lyset i ryggen det vi trenger er kamera eksperter... Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Er det kanskje noen som har erfaring med kameraet? og dets fordeler og egenskaper? Bildekritikk er også ønskelig:) Lenke til kommentar
RasmusKRiis Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Har ikke prøvd så mye macro, men på det første bildet irriterer det meg at det ikke er helt skarpt og den skyggen som er helt nederst i høyere hjørne er også litt plagsom. Endret 26. desember 2008 av RasmusKRiis Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det som skaper skyggen i bildene er vel mest sansynlig solblender på objektivet. Det var iallefall "problemet" jeg hadde da jeg tok mine første bilder med blitz på nytt kamera.. Ellers kan jeg nada om makrofotografering så jeg har lite å tilføye annet enn at det virker som du bør dempe lyset et hakk eller to.. P.s, etter å ha googlet Canon Ixus 85 IS oppdaget jeg at du ikke har speilreflekskamera, så da vet jeg ikke hva som kan forårsake skyggen annet enn en hånd e.l.. Lenke til kommentar
Carloz89 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det som skaper skyggen i bildene er vel mest sansynlig solblender på objektivet.Det var iallefall "problemet" jeg hadde da jeg tok mine første bilder med blitz på nytt kamera.. Ellers kan jeg nada om makrofotografering så jeg har lite å tilføye annet enn at det virker som du bør dempe lyset et hakk eller to.. P.s, etter å ha googlet Canon Ixus 85 IS oppdaget jeg at du ikke har speilreflekskamera, så da vet jeg ikke hva som kan forårsake skyggen annet enn en hånd e.l.. Ser ut til og ha funnet en entusiast for fotografering bilder Må si han er flink til formulerene ord også Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Kompaktkamerablits gir dårlige resultater ved makro, f.eks skygger. Grunnen til dette er at det er en liten blits, som kommer nært, og da blir lysfordelingen ugjevn + utstikkende objektiv og sånt kan kaste skygger. Holder man nærmere enn en meter må man passe seg med blitsbruk. Lenke til kommentar
Zephyr42 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Jeg ville absolutt skrudd blitsen av!! Hvis du ikke har macroblits gir det aldri gode resultater å bruke blits. Bruk heller en lampe, slik at lyset blir jevnt fordelt og du kan komponere slik at du ikke lager skygger selv. Spesielt med kompaktkameraer er det viktig å ikke gå for nært motivet. På det første bildet sitter ikke skarpheten, mest sannsynlig fordi du gikk for nært motivet. Vinteren er ikke akkurat den rette årstiden for macrofotografering, vent heller på sola... Endret 27. desember 2008 av GrandM Lenke til kommentar
B25S Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Du har ikke noe å "bounce" blitzen med da? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Vinteren er ikke akkurat den rette årstiden for macrofotografering, vent heller på sola... Du er nok inne på noe der, men da kan man jo bruke vinteren til å øve. Det er lurt med stativ til makro, og når objektene er stillestående som her så kan fotografen koste på seg lang lukkertid. Og dermed blir behovet for blits borte. Nå er vel ikke Ixus et ideelt kamera til makro, men har man gleden av nærfoto så skal man utøve det med det utstyret man har. Det kan godt Toska fortsette med, selv om de dedikerte makrofotografene får kaffen i vrangstrupen ved tanken på det. Men sett at Toska ikke ønsker noe stort kamera, så kan det likevel føre til gode resultater med riktig utstyr. En billig optisk slaveblits og en hjemmelaget reflektor kan gjøre en god jobb, og et lite stativ som passer Ixus koster ikke allverden. Jeg forslår å kjøpe en Gorillapod til seg selv i nyttårsgave, og lage en reflektor av et stykke isopor kledd med aluminiumsfolie. Evt en optisk slaveblits på sikt, men jeg tror nok trådstarter er godt nok tjent med å kun bruke reflektor og lang lukkertid på stativ. Det vil ikke koste mer enn prisen av stativet, og Gorillapoden koster jo bare 199. Da er det bare å bruke selvutløseren for å unngå rystelser, så tipper jeg automatikken sørger for at eksponeringen blir riktig når blitsen er slått av. Hvis det er mulig å låse fokus manuelt på Ixus så bør det også gjøres, men generelt vil det vel sjelden bli noe problem med fokus grunnet den store dybdeskarpheten til kompaktkameraer. Jeg tror det er fullt mulig å ta anstendig nærfotografier med et kompaktkamera hvis forholdene er riktige for det, og fotografen tar seg flid med å gjøre det skikkelig (reflektor og stativ, for eksempel). Finnes det noen fjernkontroll som kan kjøpes til Ixus, eller må Toska belage seg på å bruke selvutløseren for å sikre seg mot rystelser? Lenke til kommentar
Zephyr42 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Jeg har søkt litt på fotobutikker og liknende, og jeg tror ikke det finnes en egen fjernkontroll/trådutløser for Ixus serien. Er nok sikkert lurt å bruke selvutløseren her ja... Lenke til kommentar
Toska92 Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Takk for god hjelp folkens. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det er det vi er her for, selv om det kan virke annerledes når bilder av etablerte bidragsytere kommenteres. Kjøp deg en Gorillapod på mandag og kom med et nytt sett bilder før nyttår. Alltid gøy å være fødselshjelp for en ny fotoentusiast. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå