Gå til innhold

Installere Ubuntu 8.10 med RAID?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 2 identiske harddisker i pc'en og et hovedkort som støtter RAID 0 og 1. Jeg vil kjøre RAID 0 for ytelsen og plassens skyld, så jeg har stilt inn alt jeg trenger i BIOS. Men når jeg skal installere Ubuntu 8.10 Desktop 32-bit kan jeg bare velge å installere på enten den ene eller den andre harddisken selv om de er satt som RAID 0 i BIOS.

Jeg vil helst unngå software RAID, da jeg har muligheten til vanlig RAID i BIOS.

Hvordan kan jeg installere Ubuntu 8.10 på 2 Harddisker i RAID 0?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså, hovedkortet ditt er driverassistert raid - softwareraid. i linux vil dette i praksis si dm-raid, og da er faktisk md-raid mer fleksibelt siden man f.eks kan flytte diskene til en annen maskin med en helt annen kontroller, og man ikke lenger trenger å ta hensyn til hovedkortet's raid-bios' muligheter og begrensninger.

dm-raid er device mapper raid, den raidformen linux bruker når man bruker driverassistert raid av typen man finner på konsumenthovedkortene. md-raid er en ren softwareløsning som er kontrolleruavhengig og veldig fleksibel med innstillinger osv.

Lenke til kommentar

Tja, ville droppet raid-ideen helt når det kun handler om hastighet. Søketid betyr mer for linuxytelse, og raid0 gjør ikke noe med det.

Har rotet rundt med forskjellige former for raid i linux i 5-6 år nå, og har kun ett raid5-array etter at jeg kuttet ut raid0-arrayet mitt. Savner ikke raid0, utgjør heller lite for hastigheten.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei, det står: "Selg den ene harddisken og kjøp en liten billig ssd. Det vil nok ha mer å si for den praktiske farten."

I praksis vil du ha mer nytte av bedre søketid enn bedre overføringshastighet på operativsystemdisken. Dette er ikke noe unikt for Linux. Og selv om det var tilfelle, så hadde ikke det nødvendigvis betydd at RAID yter dårligere i konkrete teoretiske tester sammenlignet med et annet OS.

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter god overføringshastighet er raid en god ide. (eller en rask harddisk) Dette vil typisk være lurt i en server eller PC med store filer som skal flyttes på. Et OS skal ikke flytte på store filer, men mange små. Og det å lese en liten fil klarer selv en treg harddisk bra, da har det mye mer å si hvor fort disken "finner" denne filen, søketiden. Under oppstart eller lasting av programmer er det typisk mange små filer som skal lastes inn i ram. Dette krever en disk med god responstid. Altså f.eks. en ssd. Er dette som i de aller fleste tilfeller oppleves som et raskt system.

Og dette er ikke unikt for Linux. Men fordelen med linux er at du kan dele hjemme mappa di mye lettere enn på en windows maskin. f.eks. legg / på en 20gb ssd og /home på en stor og "treg" harddisk (gjerne raid). Da blir oppstarten rast og programmer responsive. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...