sparklingD Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 hei skal formatere pc'en mn har ikke peiling på hvordan jeg gjør det. noen som har en oppskrift på det? Lenke til kommentar
sparklingD Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 håpe eg la emne på rett plass.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Formatere PC'n . Du mener kanskje reinstallere OS (windows ?) slik at du får en fersk installasjon ? Hvis tilfelle setter du inn og booter fra operativsystem CD'n og sletter ønsket (ønskede) partisjoner under OS installasjonen. Er det XP (Pro/Home) er det en guide her: http://www.theeldergeek.com/xp_home_install_-_graphic.htm På figur 8 ser du at man kan "slette" partisjoner inkl allt av data med highlighte partisjon samt benytter med D tasten.(mrk! det er en annen tast ved Norsk XP) Du kan også la partisjonen være , og i steppet etter velge format (quick). Ps! Det lønner seg å kople fra alle andre disker bortsett fra den du skal installere OS til. Kople de resterende diskene til senere. Lenke til kommentar
sparklingD Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 ok takk:) synes det er litt skummelt å laste ned ting jeg ikke vet hva er mn mn, det programet var gratis å laste ned mn kostet å ha... ingenting som er gratis??? noen som vet hvor jeg kan laste ned eller kjøpe skriveprogram til pcen?? har acer bærbar.. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 openoffice.org er jo et skriveprogram som er gratis. vis ikke kan du gå inn de fleste butikker som selger pc'er og kjøpe microsoft office. Lenke til kommentar
BonzoDog Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 syar2003 har et godt og dekkende svar, men jeg har et tilleggstips: Du kan også slette hele disken ved å skrive over den med tilfeldige tegn. Det gjør du med Darik's Boot And Nuke (DBAN). Dette er gratis og lastes ned fra http://www.dban.org/ og du kan boote PC-en med den på flere måter (CD, floppy, USB). En gangs overskriving holder (gå inn i menyen ved å trykke enter fra oppstartsvinduet for å velge metode med ønsket antall overskrivinger), men det er enklest å bare skrive autonuke fra oppstartsvinduet (men da får du 3 gangers overskriving som er litt overkill). Dette gir ren og fin disk ved nyinstallasjon, men er også en god ting å gjøre før man selger/hiver harddisker. Skriveprogram: OpenOffice.org Writer er en opplagt kandidat. Gratis, på norsk (og en mengde andre språk), brukes i norsk skole og er veldig bra. Den lastes naturligvis ned med hele pakka fra den norske hjemmesida. Norsk stavekontroll (bokmål eller nynorsk) får du også til denne. Kan også åpne/skrive i formatene til Microsoft Office 2007 og eldre versjoner (med unntak av noen få veldig kompliserte dokumenter). Lenke til kommentar
sparklingD Skrevet 30. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2009 hei:) tusen takk for svar:) forstår ingenting av den nettsiden jeg... har veldi liten peiling på data... så tror jeg skal kjøpe et skriveprogram, hvordan sletter jeg det gamle skriveprogrammet, og vet dere sånn ca hvor mye det koster for et skriveprogram?? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Avinstallere program (slette gammelt program): Gåp på kontrollpanele - Legg til fjern program - klikk på fjerning av det programmet du ønsker å bli kvitt. [NB! Enkelte program har egne avinstalleringsrutiner]. Kjøp av program: Se på nettsidene til en eller annen nettbutikk som selger data/dataprogrammer. Skriveprogram. Windows har eget enkelt program: Wordpad. men nå vet jeg ikke om du har Windows (og hvilken type) eller et annet operativsystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå