Gå til innhold

Støv på speilet?

Anbefalte innlegg

Hei

Nåt jeg skulle ta ett bilde nå oppdaget jeg at det vsr ett lite hår eller noe i bildet.

Renset objektivet, men det var fortsatt der, blåste forsiktig inn i kameraet noe som heller ikke funket noe særlig bra.

Ser ut som en liten ripe, men tviler på at jeg har klart å få en ripe der.

Hvordan kan jeg fjerne det uten å skade kameraet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Objektivet kan du utelukke. Alt som er på objektivet, inkludert svære digre feite riper, faller langt utenfor fokusområdet og er ikke synlige. Selv ikke en sprekk i frontglasset er synlig sånn uten videre. Det er nok et eller annet som er på filteret foran sensoren. Klarer du ikke å blåse det bort, må du ty til enten spesialbørste eller våtrens. De som har nyere Nikon er heldige i så måte, for Nikon gjør det for deg i tre (?) år fra kjøpsdato.

Lenke til kommentar

I henhold til trådtarter er "håret" på speilet. Det vil si synlig i søkeren - trådstarter sire ingenting om at "håret" er synli på bildet. Dermed er det snakk om å fjerne "håret" fra speil eller mattskive. Her holder normalt blåsebørste.

Og, PMnormal, selv om flekker på/sprekker på linseelementene ikke vil være skarpt synlige på bildene, vil de helt klart redusere bildekvaliteten!

Lenke til kommentar
Hei

Nåt jeg skulle ta ett bilde nå oppdaget jeg at det vsr ett lite hår eller noe i bildet.

Renset objektivet, men det var fortsatt der, blåste forsiktig inn i kameraet noe som heller ikke funket noe særlig bra.

Er det noe du ser i søkeren før bilde blir tatt? Eller er det i bilde etter at det er tatt, når du gransker det på lcd skjermen?

Lenke til kommentar

Da er det sikkert et hår som har festet seg til undersiden av mattskiven med statisk elektrisitet. Bør ikke være vanskelig å fjerne. Det er den "glassruten" over speilen.

Godt det ikke er en stygg strek på bildene dine. Det ville vært enda mer irriterende. Jeg har forøvrig ikke hevdet at en sprekk i glasset ikke forringer bildekvaliteten, men at sprekken er usynlig fordi den er så langt ute av fokus.

Lenke til kommentar
Hei

Er det noe du ser i søkeren før bilde blir tatt? Eller er det i bilde etter at det er tatt, når du gransker det på lcd skjermen?

Ser det kun gjennom søkeren, ikke på lcd skjermen faktisk.

Er ikke synlig på bildet heller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...