Gå til innhold

Sperring av egen PC.

Anbefalte innlegg

Jeg er ny, så må bare beklage om dette er feil sted å legge det inn på.

Problemet er at jeg har skiftet PC-navn og domene til noe helt annet enn det var.

Det er snakk om en skolePC og jeg skulle ha kontakt på noen på samme nettverk via CMD, så da måtte jeg forandre arbeidsgruppe til den gruppen nettverket verket våres er på.

Så jeg forandret PC-navnet og tok vekk domene som jeg kompanserte med en arbeidsgruppe.

Fikk beskjed om å restarte PC'en, men nå vil verken gammle brukernavn og passord virke, eller det nye PC-navnet uten passord.

Håper noen har kjennskap til dette og kan fortelle meg hva jeg kan gjøre, vil helst ikke formatere PC'en via sikkerhetsmodus.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er ny, så må bare beklage om dette er feil sted å legge det inn på.

Problemet er at jeg har skiftet PC-navn og domene til noe helt annet enn det var.

Det er snakk om en skolePC og jeg skulle ha kontakt på noen på samme nettverk via CMD, så da måtte jeg forandre arbeidsgruppe til den gruppen nettverket verket våres er på.

Så jeg forandret PC-navnet og tok vekk domene som jeg kompanserte med en arbeidsgruppe.

Fikk beskjed om å restarte PC'en, men nå vil verken gammle brukernavn og passord virke, eller det nye PC-navnet uten passord.

Håper noen har kjennskap til dette og kan fortelle meg hva jeg kan gjøre, vil helst ikke formatere PC'en via sikkerhetsmodus.

Sikkerhetsmodus - Gjennopprett - WLM

Lenke til kommentar

Takk for svar, men når jeg skal til å prøve så merker jeg selvfølgelig at skolePC'en er en Thinkpadd - Lenova.

"To interupt normal startup, please press the blue ThinkVantage buttom."

Så F8 virker ikke, men når jeg trykker på ThinkVantage kommer det

ESC to resum normal startup

F1 to enter the BIOS Startup Utility

F12 to choose a temporary startup device

Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Takk for svar, men når jeg skal til å prøve så merker jeg selvfølgelig at skolePC'en er en Thinkpadd - Lenova.

"To interupt normal startup, please press the blue ThinkVantage buttom."

Så F8 virker ikke, men når jeg trykker på ThinkVantage kommer det

ESC to resum normal startup

F1 to enter the BIOS Startup Utility

F12 to choose a temporary startup device

Hva skal jeg gjøre?

Selvom ikke F8 står der så er det som regel den man bruker til sikkerhetsmodus. Med en gang du skrur på PC'en trykker du som en gal på F8 til sikkerhetsmodus-alternativene kommer opp.

Burde funke.

Lenke til kommentar

Takk, men nå støtte jeg på enda et problem, uansett hvilken innstillning jeg velger så må jeg logge inn på PC'en..

Det står blant annet.

"Sikkermodus

Sikkermodus med nettverk

Sikkermodus med bare kommandolinjen

Aktiver oppstartslogging

Aktiver VGA-modus

Siste fungerende konfigurasjon <siste innstillinger som virket>

Gjennopprettingsmodus for katalogtjenester <bare windows-domenkontrollere>

Feilsøking

Deaktiver automatisk omstart ved systemfeil"

Hvilken av disse skal jeg trykke på, jeg trykket på Gjennopprettingsmodus for katalogtjenester <bare windows-domenkontrollere> men da måtte jeg også prøve å logge inn, men det er kanskej fordi jeg er valgt som arbeidsplass og ikke domene?

Har du noe løsning?

Lenke til kommentar
Gjennopprettingsmodus for katalogtjenester

Hmm, det har jeg aldri hørt om før. Du skal trykke på Sikkerhetsmodus eller Sikkermodus med nettverk. Så kommer Windows opp. Der går du på min datamaskin og skifter til den andre domenen. (hvis du vil ha det som før) eller så kan du tulkle med domene greinene og prøve å logge på windows på vanlig måte

Lenke til kommentar

tips: IKKE skift noen nettverks innstillinger og slikt på skole-PC. ikke fikst på oppsett. denne er som regel synronisert med skolenettverket og med en gang noen begynner å tulle med det går atl til <varm plass>.

PC-en er laget for bruk på skolen og til skole arbeid. noen ant har de ikke tatt hensyn til. for meg er det kontraktbrudd å endre på oppsett(navn/arbeidsgruppe/etc.) det samme gjelder sikker for deg også.

vist man skal "prøve seg frem". så er skole PC-en det siste stedet du burde gjøre det.

det lureste er nok å levere den inn til de folka som er ansvarlig for dette på skolen. de fleste avanserte innstillinger er blokert. noe som gjør det tilnermet umulig for en vanlig bruker(elev) å fikse et preoblem etter at h*n har gjort noe h*n ikke skal.

edit: har en i klassen som fucket det til for andre gang i dag. er lettere irritert på han forde han ikke klarer å innse at det er en skole-PC.

edit: vet ikke om dere har fått like klare beskjeder, så jeg skal ikke rette noe irritasjon mot deg. dette var en litt at situasjon uansett.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Siden pcen var med i et domene, ligger ikke brukerkontoen/passordet på selve pcen, men ligger i domenet til skolen. Når pcen ikke har tilgang til skolenettet, brukes en cachet brukerprofil slik at du får logget på. Endrer du domeneinstillingene, tømmes denne cachen, noe som gjør at du ikke får logget på igjen.

For å fixe dette, må pcen kobles til domenet igjen. Til dette trenger du brukerkonto/passord som domeneadmin (ikke det samme som lokal admin). Dette kan bare admin på skolenettet hjelpe deg med.

Det finnes verktøy som gir deg lokal admintilgang, slik at du ihverfall får brukt pcen til skolen begynner igjen, men la dette være en lærepenge slik at du ikke tukler med ting du ikke skal.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Huff.. så lærte jeg noe nytt i dag også.. den harde veien.. *angre seg* :blush:

Hadde en ekstern disk koblet opp til hjemme laptop og en til jobb-laptopen hjemme, var for lat til å skifte om og koble opp begge eksterne diskene på samme maskin for å overføre noen filer mellom diskene.

Fant ikke maskinene så jeg byttet jobb-laptop fra arbeidsgruppe og over til domene som hjemme-pc er på, fikk beskjed om å restarte og nå sitter jeg i klemma som Kristian2k med at login ikke funker.

Slikk jeg forstått denne tråden så er brukernavnet jeg logger meg inn med på jobb-pc egentlig ikke en bruker på selve PCen men på. Men vil jeg ikke kunne fikse dette hvis jeg kommer inn på PCen? Sånn som den er nå så må jeg logge med inn med en bruker lokalt på maskinen?

Noen som har peiling på standard passord som pleier og være i Win XP?

Har prøvd med:

Brukernavn:

Admin / Administrator

Passord:

0000 / 1234 / 123456 / 12345678 / admin / administrator

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Pleier i WinXP bare og være administrator, uten passord.

MEN om der er WinXP Pro bli du spurt om og sette et passord under install av OS.

Det har nok IT guruen på jobben din gjort.

Du kan laste ned hirens boot cd, og fjerne administrator passordet (på eget ansvar) om du har behov for og bruke pcen. Du kommer da inn på lokal administrator bruker.

Catche brukeren din som var der pga domenet til jobben er nok vekke, og må settes opp av nettverksansvarlig når du kommer tilbake til jobb..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...