Gå til innhold

Ønsker jobb, plantasjen, extra leker? RÅD ØNSKES!

Anbefalte innlegg

Hei.

Meg og en venn ønsker å skaffe oss en jobb, vi har tenkt igjennom dette en stung har begynnt å legge "planer"

Vi har funnet ut at Plantarsen og Extra leker kan være to gode alternativer for oss. (hvis vi får nei her, så går vi til Meny, som er på andre siden av gaten. ;) )

Men det er noe vi lurer på.

Siden vi bare er 13 og 15 år så lurer vi på om dette i det hele tatt er noe for oss?

Hva skal jeg si når vi kommer frem, skal jeg spørre om å så møte på sjefen demmes?

og en annen ting, lønna, har hørt at den varierer fra 80-110kr timen, kan dette stemme? er det noen som vet?

Flere tips og råd mottas med stor takk.

Forbehold om skrivefeil.

-Fredrik. :D

Endret av slideface
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok desverre ikke så lett å få jobb når man er ung, men er egentlig bare å stå på og søke alle plasser så får man noe til slutt :) . Du kommer nok ikke til å få noen drømmejobb, men å tjene penger er vel det viktigste(?) ;) .

Hilsen en som fikk jobb på Rema 1000 som 14 åring.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Virker som om dere har tenkt å gå sammen å spørre etter jobb. Tror ikke det er spesiellt lurt. Gå hver for dere. Dere får sikkert ikke jobb på samme sted heller. Men i hvertfall gå alene. Kle deg ordentlig og vær høfflig, så er du/dere godt på vei.

Lykke til

Lenke til kommentar
Virker som om dere har tenkt å gå sammen å spørre etter jobb. Tror ikke det er spesiellt lurt. Gå hver for dere. Dere får sikkert ikke jobb på samme sted heller. Men i hvertfall gå alene. Kle deg ordentlig og vær høfflig, så er du/dere godt på vei.

Lykke til

Er det veldig dumt å gå sammen? hvorfor?

Vi har veldig lyst til å skafffe oss noen penger, og vi vil helst ha jobb begge to, det er derfor vi ønsker går sammen og spørr. ;)

Lenke til kommentar

Har jobbet på Plantasjen et par år, både heltid og nå deltid. Jeg tviler på at Plantasjen ansetter noen på 13 år. Vi ansatte aldri noen under 16 år. Husk også at Plantasjen har sin absolutte lavsesong nå i januar, februar og mars og det vil være lite behov for ekstrahjelper før helt i slutten av mars og utover i April. Lønna på Plantasjen er etter tariffen til Handel og Kontor. Om jeg ikke husker helt feil så er det ca 98 kroner når man er under 18 og rundt 118 når man er over 18.

Som nevnt over, bør dere gå hver for dere. Ha for all del også med en skriftlig søknad og gjerne også en CV.

Endret av somp
Lenke til kommentar
Har jobbet på Plantasjen et par år, både heltid og nå deltid. Jeg tviler på at Plantasjen ansetter noen på 13 år. Vi ansatte aldri noen under 16 år. Husk også at Plantasjen har sin absolutte lavsesong nå i januar, februar og mars og det vil være lite behov for ekstrahjelper før helt i slutten av mars og utover i April. Lønna på Plantasjen er etter tariffen til Handel og Kontor. Om jeg ikke husker helt feil så er det ca 98 kroner når man er under 18 og rundt 118 når man er over 18.

Som nevnt over, bør dere gå hver for dere. Ha for all del også med en skriftlig søknad og gjerne også en CV.

Jaja, når har han andre vennen min mistet helt lysten til å jobbe plantarsen. xD

Jeg tror at vi heller burde satse på Extra leker, Meny, eller REMA 1000. (har flere venner sm har jobbet på forskjellige matbutikker), så håper dette går bra.

Men hvis man jobber på REMA 1000, hvor mye ligger lønna på da? anyone? :)

Lenke til kommentar

Tariff på ca 95 kroner hvis man er under 18 ;) . Hvis du jobber over 48 timer i måneden har du i tillegg UB tillegg som kan være opptil 84 kroner ekstra i timen. UB tilleggene er slik hvis jeg ikke husker feil:

19-21 på hverdager: 21 kroner ekstra i timen.

21-23 på hverdager: 42 kroner ekstra i timen.

13-16 på lørdager: 42 kroner ekstra i timen.

Etter klokken 16 på lørdager: 84 kroner ekstra i timen.

Hele søndag: 84 kroner ekstra i timen.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Tariff på ca 95 kroner hvis man er under 18 ;) . Hvis du jobber over 48 timer i måneden har du i tillegg UB tillegg som kan være opptil 84 kroner ekstra i timen. UB tilleggene er slik hvis jeg ikke husker feil:

19-21 på hverdager: 21 kroner ekstra i timen.

21-23 på hverdager: 42 kroner ekstra i timen.

13-16 på lørdager: 42 kroner ekstra i timen.

Etter klokken 16 på lørdager: 84 kroner ekstra i timen.

Hele søndag: 84 kroner ekstra i timen.

Kuult, takk. :D

Lenke til kommentar

Jaja, da ser det ut til at vennen min ikke gidder å spørre om jobb i det hele tatt. :S

Men det er jo kanskje like greit? Fordi da kan jeg jo spørre på Plantasjen og Ekstra leker. ;)

Men, kan noen gi meg noen tips anngående å komme fram, skal jeg spørre etter sjefen, eller skal jeg bare spørre en av de ansatte, andre råd? spytt ut :) :)

-Fredrik

Lenke til kommentar

Spør etter butikksjef eller assisterende butikksjef. De er stort sett de eneste som kan ta seg av jobbsøknader.

Det viktigste er at du har med en skriftlig søknad. Søknaden bør inneholde personalia, tidligere erfaring (ikke bare jobberfaring, men alt av relevanse), hvor mye du kunne tenke deg å jobbe og når du kan jobbe samt et par positive ord om deg selv. Vær blid og hyggelig og virk interessert når du snakker med butikksjefen. Det skader heller ikke å ha litt bakgrunnsinformasjon om stedet du søker jobb (åpningstider, vareutvalg, osv).

Vet ikke helt hvor lett det er for deg (regner med at du fremdeles går på skolen), men det å kunne være fleksibel i forhold til arbeidstid og arbeidsmengde er ofte noe butikker ser på som et stort pluss (spesielt i en sesongbutikk som Plantasjen). En person som kun kan jobbe annenhver torsdag vil ikke være mye interessant.

Jeg har også inntrykk av (med min begrensede erfaring) at mengden jobbsøknader varierer veldig fra butikk til butikk. Noen kan nærmeste velge og vrake i dyktige deltidsmedarbeidere mens andre sliter med å få tak i folk. Dette varierer selvsagt fra sted til sted og bransje til bransje. Men det er derfor også viktig å levere søknaden så mange steder som mulig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jaja, da ser det ut til at vennen min ikke gidder å spørre om jobb i det hele tatt. :S

Men det er jo kanskje like greit? Fordi da kan jeg jo spørre på Plantasjen og Ekstra leker. ;)

Men, kan noen gi meg noen tips anngående å komme fram, skal jeg spørre etter sjefen, eller skal jeg bare spørre en av de ansatte, andre råd? spytt ut :) :)

-Fredrik

Like greit det, bedre sjanse for deg å få jobb ;)

Kle deg ordentlig (altså ikke i stor hettegenser som henger langt nedover knærne og en bukse som du holder på å miste) og ha med deg en fin søknad. Spør etter sjefen eller daglig leder, de andre medarbeiderne har som regel ingen ting med en ansettelse å gjøre. Jobber selv deltid i butikk, og det skjer stadig at folk spør om det er mulighet for å få jobb her. Det eneste jeg kan gjøre er å henvise til sjefen.

Ellers, smil og hver glad. Og for all del, hils ordentlig på sjefen... Ikke bare sleng søknaden på disken og si at du vil ha jobb.

Lykke til ;)

Endret av Mariuslk
Lenke til kommentar

Takk takk til dere begge, har tenkt en god del, og har funnet ut at jeg kan jobbe ca 3 ganger i uken, kanskje mer.

Har sett litt på åpningstidene og min egen timeplan anngående skole, og andre fritidsaktiviteter.

Passer best på Tirsdager, Torsdager og lørdager/søndager, og ser ut til at det blir opp til 16timer i uka jeg har tid til, kanskje litt til hvis de ønsker dette. ;)

Syntes dere at 16timer i uken hører litt for mye ut? for en 15åring? :no:

Da får jeg bare huske på å dra opp buksene litt, men smile, det gjør jeg hele tiden. :D :D

Lenke til kommentar
Takk takk til dere begge, har tenkt en god del, og har funnet ut at jeg kan jobbe ca 3 ganger i uken, kanskje mer.

Har sett litt på åpningstidene og min egen timeplan anngående skole, og andre fritidsaktiviteter.

Passer best på Tirsdager, Torsdager og lørdager/søndager, og ser ut til at det blir opp til 16timer i uka jeg har tid til, kanskje litt til hvis de ønsker dette. ;)

Da får jeg bare huske på å dra opp buksene litt, men smile, det gjør jeg hele tiden. :D :D

16 timer er nok litt i meste laget når man går på skole. 12 timer i uken er ganske greit siden du da har krav på ub tillegg ;) .

Lenke til kommentar

16 timer er nok litt i meste laget når man går på skole. 12 timer i uken er ganske greit siden du da har krav på ub tillegg ;) .

Okey, tenkte meg egentlig dette, men 12 timer er greit syntes dere? :D

Lenke til kommentar

Okey, tenkte meg egentlig dette, men 12 timer er greit syntes dere? :D

Helt greit det :) . Jobber selv ca like mye ;) . Utenom nå i julen hvor jeg jobber hver dag.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...