Latskap Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hei! Dere har kanskje fått med dere at USA har de siste 18 årene (med økt hastighet de siste 8) mistet sitt totale hegemoni i kontroll over verden. Mens økonomien skrenter, skyter andre til værs, Europa er mer samlet og jobber for en ny grunnlov som vil gjøre EU til en mer handlekraftig union, Kina har fått økt mediedekning og blir sett på som en ny mulig supermakt og har sendt sitt første krigsskip til afrika på over 600 år, Brasil og India har begge satt foten ned og krevd at verdens stormakter hører på dem når man prøver å dytte igjennom internasjonale avtaler som WTO. http://en.wikipedia.org/wiki/Emerging_superpower I denne linken skrives det om EU, Kina, India og Russland som mulige supermakter, mens Brasil blir sett på som en mulig stormakt. Hvilke er mest sannsynlige? Og hvor tror du maktkampene vil bli utspilt? Jeg tror personlig at verdens nye "kappløp" blir det å kolonisere månen, jorden er allerede oppbrukt og Afrika er vi lei av. Hva tror dere? Og hvilke stemmer dere på? Mulig en poll mellom EU, Kina, India og Russland på supermaktstatus i fremtiden? Jeg stemmer Europa! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Kina. Helt til de imploderer Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Det finnes en del debatter rundt dette emnet allerede. Men jeg vil ihvertfall ikke se på det å kolonisere månen som ett nytt kappløp. Altfor kostbart og for lite givende. Økonomisk, militær og politisk makt her på kloden kommer til å være førsteprioritet for alle potensielle supermakter. Regionalt hegemoni vil først og fremst være det viktigste. EU er ikke konsolidert nok til at jeg vil regne de som en supermakt i form av stat. Kanskje en gang i fremtiden. Men ikke i nærmeste tiden. Av alle her så er kineserene det klare alternativet i mine øyne. Særlig pga. deres potensielle økonomi og en militærkapasitet (teknologi) de allerede har vist å besitte (referer til ubåthendelsen). Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg er enig med månedelen, men det er jo en måte for de gryende supermaktene å vise hvem som er sterkest? " vi styrer både på jorden og månen " Jeg mener personlig EU er den mest lovende supermakten, vi har en befolkning på 500-700 millioner hvis tyrkia og andre land i Europasonen blir med i EU, vi er verdens rikeste kontinent med større økonomi enn USA og alle stormakter (SB, Tyskland, Frankriket ++ spania etc) har ganske stor militær slagkraft. Vi er nasjoner bygget på menneskerettigheter, lovgivning og likeverd. Rettsystemet står sterkt og alt det grunnleggende man trenger for å bygge en stabil supermakt ligger allerede til rette, det eneste man trenger er en grunnlov som effektivt gjør EU til en føderasjon istedet for en konføderasjon. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Problemet er bare det at stormaktene i Europa ikke er interesserte i å underlegge seg en føderasjon og jeg tviler sterkt på at det kommer til å bli tilfellet med det aller første. EU kommer til å bestå av suverene nasjonsstater i ett hybridsamarbeid svært mange år til. Kina har 1,2 milliarder mennesker og har en ekstrem vekst i økonomien sin. Hvorvidt nasjonene er bygget på menneskerettigheter eller ei har lite å si sålenge regimet ikke er konsolidert. Noe det ikke kommer til å bli i EU på lenge. Månedelen er ubetydelig, derimot kan våpensystemer i bane rundt jorden være det nærmeste man kommer ett slikt prosjekt. Det er ubetydelig for en supermakt å vise at de styrer på månen hvis deres sikkerhet blir svekket på jordkloden. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Rampage: Selv om EU ikke blir en ren føderasjon med det første, så vil Nok EU bare få mer og mer og si etterhvert. Makt i dagens samfunn består i mindre og mindre grad av militæret og mer og mer av økonimi. EU har her Euroen som samler den europeiske økonomien nok til å samlet være en stor konkurrent til supermaktstatus. Men ja, skal være enig i at i lengden kan nok Kina gro forbi Europa, men den store folkemassen sin som de bygger økonomien sin på har sine problemer også. For eksempel så vil det kunne føre til problemer om 50-60 år at kina har ført en så streng en-barns politikk. I tilegg så har de voksende ørkenproblemer som de sliter med å få hånd om. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jeg sier ikke at de ikke får mer å si internasjonalt. Det vil de selvfølgelig. Men de kommer ikke til å bli underlagt en felles autoritet med det første. Og dermed er de langt ifra like sterke som det en stat som Kina er, som har konsolidert makten sin. Det er dog mange variabler, særlig som sagt, om økonomien til Kina kan opprettholde veksten sin. Europa er ett betydelig maktsenter, men som en supermakt ser jeg Kina som den største utfordreren til USAs supermaktstatus. Evt. så vil man risikere ett langt mer multipolart internasjonalt samfunn bestående av de nevnte utfordrene. Spådommer i internasjonal politikk er ikke det letteste å bedrive. Lenke til kommentar
Noko Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 (endret) Er det ikke en energi-allisanse mellom Russland, Kina og noen andre? Edit: skrivefeil Endret 27. desember 2008 av Noko Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Kina har 1,2 milliarder mennesker og har en ekstrem vekst i økonomien sin. Den økonomiske veksten i Kina har vært svært overvurdert. Den globale finanskrisen svekker også Asia like mye som den gjør USA, om ikke mer, fordi de er avhengige av amerikanske investeringer og vice versa. Det er vi derimot ikke i særlig stor grad i Europa. Økonomien i Sør-Amerika raser dog forover i ekstremt tempo, antall fattige har minsket 40% på fem år, og en sør-amerikansk føderasjon lik EU er heller ikke utelukket. Jeg ser egentlig EU og Sør-Amerika som mer lovende stormakter enn både Kina, India og Russland. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Anonymouse: Informasjonen jeg finner setter alikavel Kina over Sør-amerika. Ifølge Wikipedia gikk mengden fattige fra 60% til 10% iløpet av de økonomiske reformene i kina. Det vil tilsi at ca en halv milliard mennesker er kommet over fattigdomsgrensen. Kina sin økonomi er også ganske ekstrem. De har verdens nest høyeste GDP og er verdens 11te raskeste voksende økonomi. Og landene som er over og under kina er små asiatiske og øst europeiske land. Den nærmeste virkelig store økonomien er India og Argentina på henholdsvis 22. og 23. plass. Så jeg ser ikke hvor du har det i fra at Sør Amerika har større potensiale økonomisk enn Kina.. Bare i de neste 4 årene vil Kina nærme seg USA enda mere som verdens største Økonomi.. Jeg klarer ikke å finne direkte tall på når Kina vil overstige USA, men ser ut som om det kan være i 2020 eller noe sånt. Lenke til kommentar
anonymouse Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Ifølge Wikipedia gikk mengden fattige fra 60% til 10% iløpet av de økonomiske reformene i kina. Det vil tilsi at ca en halv milliard mennesker er kommet over fattigdomsgrensen. Kina er overvurdert som økonomisk makt. Veksten er også sterkt overvurdert. At mengden fattige har falt i Kina er fordi de har omdefinert problemet, slik autoritære regjeringer ofte gjør. Kina er fremdeles et ekstremt fattig land. I Sør-Amerika har de allerede bedre helsetjenester og utdannelsessystemer enn vi har - den gjennomsnitlige Sør-Amerikaner er også iferd med å få høyere kjøpekraft enn europeerne. At Kina nærmer seg USA er bare tull. Totalt sett økte Kinas BNP radikalt pga. utenlandske investeringer og selskaper som flyttet over dit og begynte å skatte dit. Dette blir det nå kanskje en slutt på. Veksten i Kina kan bli svært lav i årene som kommer. Den jevne kineser er bonde med dårlig helse og dårlig utdannelse. Kinas eneste ressurs er at de har ekstremt mange mennesker. Men den ressursen er også et problem. Sør-Amerika har lav befolkningstetthet, enorme ressurser, og nå også sterk økonomisk vekst som ikke er basert i utenlandske investeringer, og en godt utdannet befolkning, hovedsakelig servicebasert, som her. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Vel, prognosene ligger nå ann til at Kina nesten dobler sin økonomiske størrelse de neste 4 årene.. Og selv om de i en teoretisk antagelse skulle ligge på 0 vekst så er de allerede så store at det vil ta lang tid før noen når dem igjen.. selv India vil bruke 5-6 år. Og 0 vekst er ikke bare usannsynlig men tilnærmet umulig. Det er bare noen få land i verden som har en synkende BNP og da pga ekstreme situasjoner. (Da utenom finanskrisen som er en midlertidig ting). Og fattigdommen i Kina er ikke undervurdert av Kina fordi det ikke er kina som har vurdert den. Og selv om BNP per person ikke er høy enda så er den vokst mye. Det stemmer forsåvidt at servicedelen av økonomien ikke er spesielt stor sammenligned med f.eks Peru (40% vs 70%), men Kinas servicedel er også voksende og er verdens syvende største. De har mange mennesker som du sier og det gjør at det skal betydelig mye mindre til for å være en økonomisk supermakt. BNP per person har bare noe å si for levestandaren og ikke fult så mye for kinas økonomiske makt. Lenke til kommentar
Kosedyret Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Jeg tviler på at Russland kommer til å bli noen supermakt. For fattig, for dårlig utdannet, og de har det bare i kjeften så vidt jeg forstår. Jeg tror på at Europa kunne blitt en ny supermakt. God økonomi(Relativt), god utdanning, og i tilleg har vi et ganske godt sammarbeid allerede. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 29. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 29. desember 2008 Pivotal.. hvor er det du fant at Kina har verdens nest høyeste BNP? eller gross domestic product som det er på engelsk? Såvidt jeg vet er det Japan som har det. Og EU sonen er en større økonomi enn det USA er nå, mens Kinas økonomi er ca 7% av USAs. Lenke til kommentar
Gebby Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Kina og India er de mest opplagte kandidatene til å bli nye supermakter. Russland er som sagt tidligere for fattige og dårlig utdannet, og mennesker generelt er for negative til dem, noe som faktisk betyr ganske mye. Men Russland (eventuelt Sovjet) kan bli farlig under Putin. Kina og India er sykt hardtarbeidende, de har en kultur der det ikke gjelder å få så mye ut av landet sitt som mulig, men at det står respekt av å yte noe FOR landet sitt. De er godt utdannede, og har en veldig god økonomisk vekst. Det at de er avhengige av USA for å kunne opprettholde den økonomiske veksten sin er bare tull, alt USA gjør er å låne penger og å forbruke, de produserer INGENTING, og det de faktisk produserer(f.eks. biler) er det ingen som vil ha. Det eneste de kan produsere er kjendiser, men den rollen kommer sikkert til å fordeles over Europa og Asia i framtiden. Selvfølgelig vil den asiatiske økonomien få en umiddelbar brems når USA går under, men når de skjønner at alt de egentlig har gjort har vært å forsyne dem med forbruksvarer i bytte mot et lån man vet de ikke KAN klare å betale tilbake vil de begynne å forbruke selv. Overbevist om at vi innen 15 år forguder de koreanske starcraftspillerne også har i norge. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Latskap: Det kommer ann på hvordan man regner. Jeg har sett på Purchasing Power Parity. Den tar med i beregningen inflasjon og eliminerer valutaforskjeller. I praksis så gjør det at man ser en mer reell kjøpekraft og ikke bare en teoretisk en. En dollar i Kina er mye mer verdt enn en dollar i japan. Om man ser på den nominelle GDPen så stemmer det at Kina ikke er nr 2. Der er de nummer 4 med USA, Japan og Tyskland foran seg. Men med Kinas enorme vekst er selv ikke dette spesielt relevant. Om kinas vekst fortsetter utifra tallene fra oktober i år så vil de gå over tyskland i år (det vil si at de allerede har gjort det, men de nøyaktige tallene er fra de store organisasjonene er ikke klare enda) og over Japan i 2010. Men her vil det ta enda flere år før de i teorien vil gå over USA.. kanskje ikke før 2030 og det er umulig å vite hva som skjer i verdensøkonomien fram til da. Men jeg kan jo nevne at jeg ikke har tatt med EU i disse beregningene siden det ikke er et land. Men EU samlet har en nominell og PPP BNP som er høyere enn USA's. Så de er teknisk sett verdens største økonomi om man setter dem inn under ett. Kina kommer nok ikke til å overgå EU i nominell BNP på laang tid, om noensinne. Finner ikke tall på EU's PPP-vekst. Lenke til kommentar
Hudrin Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 muslimer..få opp øya folkens! Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 30. desember 2008 Del Skrevet 30. desember 2008 Hudrin: hahahaha.. Ingen muslimske land er blant verdenstoppen. Og de landene som faktisk gjør det best er land som Tyrkia, som er rimelig moderate og sekulære til å være muslimsk. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 30. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2008 Island beste jeg har hørt. Island blir nok en del av EU, så kan hende! Men uansett, tror nok ingen muslimske stater kommer til å få supermaktstatus noen sinne faktisk, med mindre de legger om til et mindre totalitært styresett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå