Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Administrator og vanlig bruker ????

Anbefalte innlegg

Jeg har noen pc`er i nettverk på jobben.. Men jeg har et stort problem som jeg må ha hjelp til..

Saken er at når jeg legger inn et program lokalt på en maskin (som Administrator, bruker Win XP Pro) så fungerer det fint det, hvis jeg er innlogget som Aministrator.. Men, så snart jeg er innlogget som den vanlige brukeren (som de som jobber på pc`en gjør), så får jeg en feil melding om at programmet ikke kan startes.. WHY ??? Har da vært borti at mange programmer kan installeres som admin, og brukes av den vanlige brukeren som ikke har admin rights..

Er det en enkel måte å løse dette på, fordi det er meget tungvint for meg å måtte logge meg av og så inn igjen som administrator for å bruke de 2 programmene det er snakk om.. Og de vil bli brukt masse fremover..

Håper noe kan hjelpe meg med dette, da jeg ikke er så god på nettverk selv..

Mvh Vidar..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger ikke ha noe med windows katalogen å gjøre(sansyndligvis har det ikke noe med det å gjøre), men har selv opplevd at mange programmer som installeres av admin må man manuellt inn og endre på rettighetene til filene programmet legger inn, dette gjelder spesiellt "felles filer"(c:program filerFellesfiler<navn på program/firma> elns). Prøv og gi rettigheter til filene programmet installerer, det kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Gå inn på Program filer mappen . Finn mappen til det programmet du vil alle skal kunne bruke. Høyreklikk på den mappen. Gå inn på egenskaper - Deling. Hak av for Del denne mappen på nettverket og med andre brukere av denne maskinen.

Jeg har WinXP Home, og der kan du ikke gi rettigheter til grupper eller spesielle personer. Deler du mappen, så kan alle bruke programmet. Du kan og hake av for at de har lov til å endre innholdet.

Prøv dette. Kan ikke garantere at det fungerer, med det er verdt et forsøk...

EZAccess

Lenke til kommentar
Gå inn på Program filer mappen . Finn mappen til det programmet du vil alle skal kunne bruke. Høyreklikk på den mappen. Gå inn på egenskaper - Deling. Hak av for Del denne mappen på nettverket og med andre brukere av denne maskinen.

Jeg har WinXP Home, og der kan du ikke gi rettigheter til grupper eller spesielle personer. Deler du mappen, så kan alle bruke programmet. Du kan og hake av for at de har lov til å endre innholdet.

Prøv dette. Kan ikke garantere at det fungerer, med det er verdt et forsøk...

EZAccess

Som du leser har han XP-pro liggende på den maskinen, derfor er slike dumme(?) omveier unødvendige. Men tipset ditt er kjekt for de som er så uheldig å har home ed.

Lenke til kommentar

Er det en enkel måte å løse dette på, fordi det er meget tungvint for meg å måtte logge meg av og så inn igjen som administrator for å bruke de 2 programmene det er snakk om.. Og de vil bli brukt masse fremover..

Tolker dette som at du vil kjøre 2 programmer, mens en annen bruker enn administrator er pålogget?

Da kan du holde ned skift, høyreklikke på .exe-filen og velge "Kjør som...".

Skriv da inn administrators brukernavn og passord... :)

Håper jeg ikke misforstod? :)

Lenke til kommentar

Takker så mye for svarene., spesielt til ZoRaC..

Menne, trenger ikke å holde nede shift tasten, er faktsik nok å bare høyre klikke på filen, og velge kjør som.. Da kommer det opp en rute, hvor du kan velge hvem som skal kjøre programmet, og det er bare å velge admin og skrive pass..

Igjen, takk :)

Strong

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...