Gå til innhold

[Løst]Tips til kjøp av HDV kamera?


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Fikk en del penger til jul(7599kr) som jeg tenkte å kjøpe et litt mer "ordentlig" videokamera for. Har levd i 3 år med et relativt billig mini-dv kamera fra Sony, så nå begynner det og bli tid for oppgradering.

Men sliter veldig med å finne et "ordentlig" HDV kamera.

 

Har dere noen forslag? Ikke helt med på hva som er best, og hva som er dårligst.

 

Takker på forhånd :thumbup:

Endret av Jackvo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HDV bruker Mpeg2, har 25 Mbit bitrate og har dermed mindre komprimeringsartefakter i forhold til AVCHD som bruker Mpeg4 og kjører med 17-18 Mbit. Jeg tror ikke du skal være bekymret over at HDV går ut på dato. Innen det er for gammeldags (det vil si om 4-5 år kanskje), har du skaffet deg et annet kamera.

 

Hvis du ikke liker kassetter kan du ta en titt på de modellene som bruker minnekort. Ulempen med mange av de er at de ikke har søker. Søker var avgjørende for mitt kameravalg. Hvis det ikke er så nøye med deg har du jo et bredere utvalg.

Lenke til kommentar
Heisann!

 

Fikk en del penger til jul(7599kr) som jeg tenkte å kjøpe et litt mer "ordentlig" videokamera for. Har levd i 3 år med et relativt billig mini-dv kamera fra Sony, så nå begynner det og bli tid for oppgradering.

Men sliter veldig med å finne et "ordentlig" HDV kamera.

 

Har dere noen forslag? Ikke helt med på hva som er best, og hva som er dårligst.

 

Takker på forhånd :thumbup:

 

Jeg har en Canon HF10 og er knallfornøyd med kameraet.

Gikk fra et 7 år gammelt DV kamera, og dette er noe helt annet for meg :)

Tar opp på minnekort, og blir importert rett inn i Mac'en uten problemer :)

 

Andreas

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har sett en god del på HV30 og synes det ser HELT greit ut :!:

Men har lest på forumet at dette kameraet kan lage en del "ulyd" fra maskineriet, er det sant?

Kan den bli fjernet så og si fullstendig hvis jeg kjøper en relativt god ekstern mikrofon som den her tror dere http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=40249 ?

ja, som på alle tape baserte kamera kan motoren høres som en mygg i bakgrunnen dersom det er ganske stille der du filmer. denne lyden vil også en ekstern mic fange opp, men den blir svakere jo lengre mic'en er unna kameraet. noe annet som går an er å skru ned sensitiviteten på mikrofonen. for å få dette perfekt er du nesten avhengig av å gjøre litt prøving og feiling mens du filmer, enklest er det med et par gode hodetelefoner som har fjerner noe av lyden utenfra. lyd er faktisk ganske krevende å få "rett", ikke uten grunn proffene foretrekker å ha en egen lydmann på plass...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...