..Bjørnar.. Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Tiden er moden for en liten opprydding i alt som ligger og "slenger" i skuffer og skap av objektiver, både for å få en oversikt selv og for å kunne få noen råd og tips for å gjøre samlingen mer solid og allsidig. Det er for øvrig snakk om objektiver brukt på Nikon D50, D70 (jobbkamera) og D90. Objektivene Nikkor AF-D 16mm f/2.8 Fisheye Tokina Zoom Super Wide Angle AF 12-24mm f/4 AT-X 124AF Pro DX Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G (Defekt kit-objektiv til D50) Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 DI Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED (jobbobjektiv til D70) Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 G Nikkor AF 50mm f/1.4 D Nikkor AF-S 55-200mm f/4-5.6 G Ønskene for nær framtid AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED Et Tamron 17-50mm f/2.8 til D50 også.. Noen tanker om hva vi bør tenke på videre? EDIT: Oppdatert 04.01.09 Endret 4. januar 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Du nevnte en 70-200 mm i den andre tråden din. Kan ikke se det på lista over? Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Selg disse: Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G (kit-objektiv D50. Finner ikke fokus, vurderes renset? Noe håp?) Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED (jobbobjektiv til D70) Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 G Kjøp en brukt Nikon 17-55mm f.2.8.DX. Da får du det beste, og skarpeste objektivet som er laget til DX crop. Du trenger heller ikke kjøpe 28mm f.2.8. Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Selg disse:Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G (kit-objektiv D50. Finner ikke fokus, vurderes renset? Noe håp?) Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED (jobbobjektiv til D70) Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 G Kjøp en brukt Nikon 17-55mm f.2.8.DX. Da får du det beste, og skarpeste objektivet som er laget til DX crop. Du trenger heller ikke kjøpe 28mm f.2.8. Eventuelt Tamron 17-50 2.8 eller Sigma 18-50 2.8. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hvis 18-70mm tilhører jobb-kamera, så er det kanskje ikke så lurt å selge. Ei heller godkjent. Den defekte 18-55mm er vel bare å kaste - tviler på at du får solgt den. Og hvis 24-85mm er kun til låns, så er det vel neppe så lurt å selge den. Men jeg mener å huske at det e et av de bedre av de gamle zoomene. 17-55mm f/2.8 er et bra objektiv, men ganske stort. Regner med at 28mm f/2.8 står på listen fordi den er kompakt; eller er dere gald i fast-optikk? Tom Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Og hvis 24-85mm er kun til låns, så er det vel neppe så lurt å selge den. Men jeg mener å huske at det e et av de bedre av de gamle zoomene. Dette er faktisk den nyeste av 24-85mm zoomene til Nikon, men den ble tatt ut av produksjon da de av en eller annen grunn prioriterte den litt lyssterkere AF-D versjonen. Denne 24-85mm er faktisk litt ettertraktet for bruk som walkaround på fullformat, da den er veldig liten i forhold til f.eks 24-70, og optikken er vistnok brukbar. Når det gjelder 28mm, så forstår jeg det veldig godt. Jeg har nå min andre 28mm f/2.8 - men mine er/var manuelle (nonAI & AIS) Likevel står en 28 f/2.0 AIS høyt på min liste. Dersom dere er villig til å droppe AF, så skal denne linsa være mye bedre enn AF versjonen. Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Mye bra svar! Du nevnte en 70-200 mm i den andre tråden din. Kan ikke se det på lista over? Glipp av meg, satt litt i pepperkakerus hos svigers og prøvde å gruble meg frem til hva som kunne ligge i skapet. Det er altså 55-200 vi hadde. Selg disse:Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6 G (kit-objektiv D50. Finner ikke fokus, vurderes renset? Noe håp?) Nikkor AF-S DX 18-70mm f/3.5-4.5 G IF-ED (jobbobjektiv til D70) Nikkor AF-S 24-85mm f/3.5-4.5 G Kjøp en brukt Nikon 17-55mm f.2.8.DX. Da får du det beste, og skarpeste objektivet som er laget til DX crop. Du trenger heller ikke kjøpe 28mm f.2.8. Takk for tips, det er en god tanke. Jobbobjektivet kan vi ikke selge, og 18-55 er nok kanskje klart for dynga. Skal kikke mer på et 17-55, men jeg tipper at når jeg ikke får solgt unna noe særlig(?) så er det kanskje litt i dyreste laget for nå. Hvis 18-70mm tilhører jobb-kamera, så er det kanskje ikke så lurt å selge. Ei heller godkjent.Den defekte 18-55mm er vel bare å kaste - tviler på at du får solgt den. Og hvis 24-85mm er kun til låns, så er det vel neppe så lurt å selge den. Men jeg mener å huske at det e et av de bedre av de gamle zoomene. 17-55mm f/2.8 er et bra objektiv, men ganske stort. Regner med at 28mm f/2.8 står på listen fordi den er kompakt; eller er dere gald i fast-optikk? Tom Svært glad i dimensjonene på et evt 28mm f/2.8, men om man kan legge noen gram ekstra i bagen og få et bedre objektiv som gjør samme jobb og mer til uten å gå ned på kvaliteten ved 28mm så er det absolutt interessant. 24-85mm har jeg allerede rukket å bli svært glad i, så det blir stående som et normal-zoom objektiv på D50. Når det gjelder 28mm, så forstår jeg det veldig godt. Jeg har nå min andre 28mm f/2.8 - men mine er/var manuelle (nonAI & AIS)Likevel står en 28 f/2.0 AIS høyt på min liste. Dersom dere er villig til å droppe AF, så skal denne linsa være mye bedre enn AF versjonen. Hun mener hun ikke er helt på "jeg dropper AF"-stadiet enda (det kommer nok snart tipper nå jeg..), så det får nok vente litt. Men når hun har gått inn et 28mm f/2.8 og begynner å se seg om etter mer lyssterke objektiver igjen så havner det nok på kandidatlista! Men da er det for øyeblikket mer og mer klart for meg at 18-55 kit-objektivet er enda et steg nærmere søppelbøtta. Noen som veit hva det koster å få renset/få det i stand igjen? Det er da også mer og mer aktuelt å skaffe et normal/vidvinkel-zoom som kan sitte standard på D90. Før eller seinere vil jo D70 og 18-70 objektivet være utilgjengelig. Noen umiddelbare tips? EDIT: Altså, ved kjøp av en 17-50/55 f/2.8 løsning vil jo det sitte som standard, så her kan man jo slå x-antall fluer i en smekk selvfølgelig. Det forsvarer også prisen på et slikt objektiv kontra fast 28mm til større grad. Jeg ser det er skrevet mangt om Tamrons 17-50mm f/2.8-løsning, kan noen gi meg kortversjonen i konkurranse med et 28mm f/2.8 + et vidvinkel-zoom? Endret 26. desember 2008 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Mye bra svar! Men da er det for øyeblikket mer og mer klart for meg at 18-55 kit-objektivet er enda et steg nærmere søppelbøtta. Noen som veit hva det koster å få renset/få det i stand igjen? Det koster ihvertfall mer enn det koster å kjøpe objektivet nytt. Jeg vil tippe minst en tusenlapp. Det er da også mer og mer aktuelt å skaffe et normal/vidvinkel-zoom som kan sitte standard på D90. Før eller seinere vil jo D70 og 18-70 objektivet være utilgjengelig. Noen umiddelbare tips? EDIT: Altså, ved kjøp av en 17-50/55 f/2.8 løsning vil jo det sitte som standard, så her kan man jo slå x-antall fluer i en smekk selvfølgelig. Det forsvarer også prisen på et slikt objektiv kontra fast 28mm til større grad. Jeg ser det er skrevet mangt om Tamrons 17-50mm f/2.8-løsning, kan noen gi meg kortversjonen i konkurranse med et 28mm f/2.8 + et vidvinkel-zoom? Tamrons 17-55mm f2.8 er etter alle solemerker et utmerket objektiv. Nikons 17-55mm er bedre (raskere og mer stillegående fokus ihvertfall) og bør kunne skaffes brukt for en ikke altfor stor penge. Hvis jeg var deg så ville jeg gått for det. Siden du har et 12-24mm objektiv så kan det jo være en ide å se på noe tilsvarende 24-70mm, for eksempel Nikons nye med fast f2.8. Hvis du skal kvitte deg med 18-55mm så er jeg villig til å gi deg et par hundrelapper for den (jeg trenger gummiringen i grepet av alle ting). Håkon Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 29. desember 2008 Del Skrevet 29. desember 2008 Istedenfor 28/2.8 kan du jo også vurdere Sigma 30/1.4. Vi var flere som brukte det objektivet i oktoberfesten, så du kan jo se noen bildeeksempler der (link til min fest i signaturen). Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2009 Tamrons 17-55mm f2.8 er etter alle solemerker et utmerket objektiv. Nikons 17-55mm er bedre (raskere og mer stillegående fokus ihvertfall) og bør kunne skaffes brukt for en ikke altfor stor penge. Hvis jeg var deg så ville jeg gått for det.Siden du har et 12-24mm objektiv så kan det jo være en ide å se på noe tilsvarende 24-70mm, for eksempel Nikons nye med fast f2.8. Hvis du skal kvitte deg med 18-55mm så er jeg villig til å gi deg et par hundrelapper for den (jeg trenger gummiringen i grepet av alle ting). Håkon Vi sier oss helhjertet enig i at Tamrons 17-50 er svært godt. Nå vil jeg ha et som kan stå på D50 også, for dette må vel være en soleklar pris/ytelseskiller hva vidvinkel-zoom angår. Jeg anbefaler det raskt videre! Opplever ikke fokus som treg eller plagsomt støyende heller forøvrig! 18-55 holder vi på en stund til Håkon, men da veit jeg at du er interessert så hører du fra meg om det skal forsvinne. Istedenfor 28/2.8 kan du jo også vurdere Sigma 30/1.4. Vi var flere som brukte det objektivet i oktoberfesten, så du kan jo se noen bildeeksempler der (link til min fest i signaturen). Ikke et dumt forslag, mulig det dukker opp på ønskelista snart. Vi får leike litt med 17-50 objektivet en stund nå, så finner vi vel fort ut hva vi savner. Nytt spørsmål: Vi har aldri vært brukere av filtre på objektiver, hverken for UV eller annet. Hva anbefales av filtre og hvilken hensikt vil det ha å benytte filtre aktivt? Lenke til kommentar
arela Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 De filtrene du får mest nytte av er: ¤ Polarisasjonsfilter (sirkulært) - for å dempe/fjerne reflekser fra glass, vann etc. (som polariserende solbriller) ¤ ND filter - forskjellige styrker (virker omtrent som solbriller) ¤ graderte ND filter - for å dempe lyset i deler av bildet (f.eks hindre at himmelen blir for lys i forhold til landskapet) ¤ effekt filtre - (egen erfaring sier de ødelegger glere bilder enn de skaper!) ¤ Solblender - ikke filter, men et must. UV filter er unødvendig, da både objektiv og sensor har dette innebyget. Det kan være lurt å bygge opp objektivparken slik at flere har samme filterdiameter. Da slipper en å kjøpe så mange størrelser. Kjøp filter i god kvalitet, ellers kan de skade mer enn de er nyttige. Lenke til kommentar
matsktsk Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Med mindre du har planer om å gå over til fullformat kunne det kanskje være en ide å bytte ut 16mm fisheyen med 10.5mm fisheyen til Nikon som er laget for DX slik at du får skikkelig fisheye-effekt. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) Nytt spørsmål:Vi har aldri vært brukere av filtre på objektiver, hverken for UV eller annet. Hva anbefales av filtre og hvilken hensikt vil det ha å benytte filtre aktivt? Det korte svaret: Les arela sitt svar et par innlegg lenger opp. Det lange (men svært interessante og lesverdige) svaret: Les Thom Hogan sin artikkel om filtre. Endret 3. januar 2009 av arnold_layne Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 De filtrene du får mest nytte av er:¤ Polarisasjonsfilter (sirkulært) - for å dempe/fjerne reflekser fra glass, vann etc. (som polariserende solbriller) ¤ ND filter - forskjellige styrker (virker omtrent som solbriller) ¤ graderte ND filter - for å dempe lyset i deler av bildet (f.eks hindre at himmelen blir for lys i forhold til landskapet) ¤ effekt filtre - (egen erfaring sier de ødelegger glere bilder enn de skaper!) ¤ Solblender - ikke filter, men et must. UV filter er unødvendig, da både objektiv og sensor har dette innebyget. Det kan være lurt å bygge opp objektivparken slik at flere har samme filterdiameter. Da slipper en å kjøpe så mange størrelser. Kjøp filter i god kvalitet, ellers kan de skade mer enn de er nyttige. Glitrende svar, takk! Det skal umiddelbart kikkes nærmere på et polariserende filter. Med mindre du har planer om å gå over til fullformat kunne det kanskje være en ide å bytte ut 16mm fisheyen med 10.5mm fisheyen til Nikon som er laget for DX slik at du får skikkelig fisheye-effekt. Det er en god tanke. Spørsmålet nå er egentlig til hvilken grad vi vil ha bruk for et fisheyeobjektiv, Tokina 12-24mm dekker så langt de fleste behov på den fronten, så inntil behovet melder seg lar vi det like godt ligge. Det er jo forsåvidt liten tvil om at det er et svært godt objektiv for sin brennvidde. Men legger til 10,5mm objektivet på ønskelista bare for sikkerhets skyld. Det korte svaret: Les arela sitt svar et par innlegg lenger opp. Det lange (men svært interessante og lesverdige) svaret: Les Thom Hogan sin artikkel om filtre. Jeg hadde svært god sans for arela sitt svar, men jeg får nok vie en porsjon av min tid til Hogans utredelse. Problem: Ved bruk av fast 50mm forekommer et fenomen som er ukjent for meg. Lyskilder reflekteres tilsynelatende i objektivet(?) og etterlater seg et grønnlig speilbilde på bildene. Er dette et fenomen som lar seg redusere, evt fjerne ved bruk av filter? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Problem:Ved bruk av fast 50mm forekommer et fenomen som er ukjent for meg. Lyskilder reflekteres tilsynelatende i objektivet(?) og etterlater seg et grønnlig speilbilde på bildene. Er dette et fenomen som lar seg redusere, evt fjerne ved bruk av filter? Dette er et vanlig problem med så lyssterke objektiver som din 50 mm. Et filter vil ikke løse dette problemet, men kan godt gjøre vondt verre - spesielt billige filtre. Det beste rådet er å unngå at sterke lyskilder treffer direkte på frontelementet hvis mulig (kjøp en solblender eller skygg for frontelementet med hånden). Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 4. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2009 Dette er et vanlig problem med så lyssterke objektiver som din 50 mm. Et filter vil ikke løse dette problemet, men kan godt gjøre vondt verre - spesielt billige filtre. Det beste rådet er å unngå at sterke lyskilder treffer direkte på frontelementet hvis mulig (kjøp en solblender eller skygg for frontelementet med hånden). Da skal vi prøve hyppigere bruk av solblender og se hvordan det går. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå