Gjest medlem-180315 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Hei,Hver gang jeg prøver å starte X Window/GNOME får jeg alltid en svart skjerm og en feilmelding som viser: 1: Analog InputCannot Display This Video Mode Jeg har prøvd forskjellige distribusjoner. Alt fra FreeBSD (FreeSBIE 2.0 - som er live cd til FreeBSD) til Fedora 10 (live cd) og Ubuntu 8.04 i dag. Alle gir samme feilmelding når jeg starter X Window/GNOME. Eneste gangen jeg klarte å kjøre Linux på Dell PCen var når jeg installerte Fedora Core 3. Senere i tid installerte jeg Windows XP på nytt og har hatt det siden.Har en gammel Dell Dimension 8400 PC med en Dell 1905FP UltraSharp Flat Panel Monitor. Skjermkortet jeg har er nVidia Ge Force 6800 256MB.Noen forslag til hva jeg kan gjøre for å unngå å få denne feilmeldingen hver gang? Vil helst prøve å få installert Ubuntu 8.04 på PCen snart. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Feilmeldingen later til å være skjermen din som sier ifra om at den ikke kan vise oppløsningen/oppdateringshastigeten som operativsystemet har valgt. Har du prøvd å bruke DVI tilkoplingen istedet? Uansett, dersom du skal fikse det så har du to muligheter: 1 - bruk en annen skjerm slik at du får logget inn og ser hva du gjør 2 - start opp til runlevel 3 (dvs uten X/grafisk system). Krever at du er komfortabel med kommandolinja. Etter du har gjort en av disse så må du nok redigere /etc/X11/xorg.conf og legge inn innstillinger som du vet skjermen takler. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 For en stund siden fikk jeg installert FreeBSD 6.4 på PCen. Jeg fikk akkurat den samme feilmeldingen når jeg skulle starte X Window/Gnome. Siden FreeBSD er veldig tekst-basert, passet det meg litt bedre. Men jeg foretrekker selvfølgelig X Window. Jeg prøvde å redigere xorg.conf, men etter uttalige forsøk fikk jeg det fortsatt ikke til. Da gikk jeg over til Fedora Core 3, som var en absolutt hit! Men alt etter den versjonen gikk rett og slett dårlig. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Siden du har en nvidiakort kan du jo prøve å kjøre nvidia-xconfig (tror jeg det heter.) Ellers så må du vel inn i xorg.conf og endre på refreshraten selv. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Feilmeldingen later til å være skjermen din som sier ifra om at den ikke kan vise oppløsningen/oppdateringshastigeten som operativsystemet har valgt. Har du prøvd å bruke DVI tilkoplingen istedet? Hva mener du med å bruke DVI tilkobling? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Dvi er dagens standard for digital tilkobling av skjermen, men hvis det er en gammel pc det er snakk om er det ikke sikkert du har den muligheten. Den enkleste løsningen er vel ganske enkelt ctrl+alt+F1 for å få et shell (og en oppløsning skjermen garantert takler), og sette opp modelines manuelt i xorg.conf. Du kan generere passende modelines med gtf slik: gtf 1024 768 50 #denne vil gi deg modeline for 1024x768 pixler, 50Hz Endret 26. desember 2008 av anders iver Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Akkurat nå har jeg bootet inn på live cd til ubuntu 8.04. Hva kan jeg egentlig gjøre for å få fikset xorg.conf, hvis det i det hele tatt er mulig på live cd? Kan jeg boote i et tekst-basert environment for å så få åpnet en terminal? Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Når X starter og du får feilmeldingen kan du trykke ctrl+alt+f1 for å komme til terminalen som jeg skrev tidligere. Innloggingen er jeg derimot usikker på. Google vet sikkert hvordan du skal gjøre det. Når du har redigert xorg.conf kan du gå tilbake til X (ctrl+alt+f7) og tvinge X til å restarte med ctrl+alt+backspace. Dette er selvsagt med forbehold om at ting kan være anderledes på livecd enn en ferdig installasjon. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har faktisk fått til å komme meg inn på X Window. Fortsatt en ting jeg svært gjerne ville få fikset. Foreløpig kan jeg bare benytte meg av to skjermoppløsninger:- 800x600- 640x480Kan bare ha refreshrate på 61 Hz. Har lagt ut xorg.conf fila mi på denne siden ## fjernet lenke ## - Hvordan/hvor skal jeg sette opp modelines? Prøvde å generere passende modelines med gtf, det eneste jeg fikk var: # 1024x768 @ 50.00 Hz (GTF) hsync: 39.55 kHz; pclk: 51.89 MHz Modeline "1024x768_50.00" 51.89 1024 1064 1168 1312 768 769 772 791 -HSync +Vsync Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har forresten også fått installert "NVidia binary X.Org driver ('new' driver)". Men ser ikke ut til at det hjalp meg veldig mye. Og når jeg prøver å kjøre "nvidia-xconfig" får jeg: ubuntu@anigma:~$ nvidia-xconfig Using X configuration file: "/etc/X11/xorg.conf". WARNING: The CorePointer device was not specified explicitly in the layout; using the first CorePointer in the config input list. WARNING: The CoreKeyboard device was not specified explicitly in the layout; using the first keyboard device. ERROR: Unable to write to directory '/etc/X11'. Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Nå fant jeg endelig ut hva jeg kan gjøre for å komme meg inn på X Window. Kjører i sikkerhetsmodus Lenke til kommentar
Gjest medlem-180315 Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 (endret) Jeg prøvde å sette inn egen HorizSync, VertRefresh og Modes, men da fikk jeg bare den samme feilmeldingen som jeg alltid har fått. Her ser du hvordan xorg.conf så ut ## fjernet ## - Noe annet jeg kan gjøre for å få endret på default oppløsningen slik at jeg kan boote i vanlig modus? Endret 18. oktober 2013 av medlem-180315 fjernet lenke Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 Har forresten også fått installert "NVidia binary X.Org driver ('new' driver)". Men ser ikke ut til at det hjalp meg veldig mye. Og når jeg prøver å kjøre "nvidia-xconfig" får jeg:Du må kjøre nvidia-xconfig som root. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå