Gå til innhold

[Løst] Fysiske mål på en P90 pickup?

Rebel-Rider

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe noen hemmeligheter må man få ha? :p

Har en 69mod Kimberly Apollo 4 som jeg skal ha som prosjektgitar gitaren, selve gitaren er

i så godt som mint men pga brua, trunerene og tremolo systemet så holder den tuninga dårlig.

Pickupene er også noe helt for seg selv de er ekstremt mikrofoniske (du kan snakke i dem) og

er veldig "hot" for singelcoils å være, neck pickupen er på hele 19K ohm...

Så planene er å:

1. Bytte ut gamle brua mot tune-o-matic

2. Bytte ut de orginale pickupene med P90 pickups (humbucking utgave)

3. Bytte ut Vintage tunerene med "vintage look" låsbare tunere

4. Montere et modrene top loading hard tail system med stort cover (sistnevnte for utseende.

5. Bytte ut strengene mot moderne (de orginale er 40år gammel, tynne og oscillerer veldig mye)

6. Skjerme hulerommene inni gitaren og plekterbrettet med kopperfolie og lage skikkelig jording.

En del arbeid, men ideen er å beholde så mye av den orginale looken som mulig med moderne hardware.

Lenke til kommentar

Veldig, sier du hallo 3cm fra pickupen så får du en spøkelseslignende hallo som resultat.... :p

Skal lage worklogg på dette, så får den heller bli flyttet når vi får en egen worklog underforum

for instrumenter. Skal lage noen lydopptak av gitaren, den er velig spesiell for å si det mildt..

Lenke til kommentar

Bare et lite spørsmål til Rebel-rider- du sier du skal sette inn P90- humbucking-versjon.

En P90 er en singlecoil, og hele "humbuckingeffekten" kommer jo av to helt like spoler koblet i motfase. Hvordan får man til denne effekten med en spole?

Jeg bare undres.

Et tips til deg, for å beholde så mye deler som mulig- voks pickupene. Da forsvinner problemet med at de er mikrofoniske.

Lenke til kommentar

Aha... Slik en ja :) Spesielt instrument. Skal du ha 4*p90 i denne? Det kan jo bli spennende. Var jeg deg hadde jeg gjort den til en hardtail og beholdt de orginale pickupene og heller gjøre som CF anbefaler. Voks pickupene. Dette er slett ingen dålig gitar :)

Lenke til kommentar
Bare et lite spørsmål til Rebel-rider- du sier du skal sette inn P90- humbucking-versjon.

En P90 er en singlecoil, og hele "humbuckingeffekten" kommer jo av to helt like spoler koblet i motfase. Hvordan får man til denne effekten med en spole?

Jeg bare undres.

Et tips til deg, for å beholde så mye deler som mulig- voks pickupene. Da forsvinner problemet med at de er mikrofoniske.

Det er da flere produsenter som lager P90 erstatningspickuper i orginalstørrelse som er humbuckere,

Seymour Duncan P-Rails og mange andre jeg ikke kommer på for øyeblikket.

Når det gjeller å gjøre noe som helst orginalpickupene, vel de er langt fra noe standardpickup, de er veldig grunne og

er skrudd fast oppå selve "plekterbrettet" og selve pickupen er limt fast til pyntedekselet... Jeg vet at det er andre

folk som har fjernet orginalpickupen med aceton (løse opp limet) og montert minihumbuckere under orginaldekslene,

kunne være en mulighet karnsje? Planen er å beholde stilen så langt det lar seg gjøre.

DSCF0088-1.jpg

DSCF0089.jpg

Lenke til kommentar

OK, da skjønner jeg mer hva du mener. Du vil ta vekk singlecoilene, og erstatte de ed humbuckere. Da vil jo gitaren låte veldig annerledes.

Spør du meg, ville jeg heller forsøkt å beholde denne gitaren så original som mulig, og fjernet problemet med mirofoniske enheter. Man trenger ikke å åpne noe for å vokse, er det sprekker, så trenger voksen inn.

Erstatter du pickupene med en helt annen type pickuper med riktignok samme fasong, så blir det jo en gitar som låter helt annerledes enn utgangspuntet. Det har kanskje ikke denne gamle krigeren fortjent, men det er jo ditt valg.

I dette tilfellet tror jeg at jeg hadde forsøkt å blokkere broen også, slik at utseendet blir så likt som originalt som mulig.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Vel ingenting er skrevet i stein enda, men en ting er sikker tunerene og brua må byttes ut for

å kunne tune og intonere gitaren skikkelig. Fungerer tremoloen tilfredstillende etter dette

så beholder jeg den nok, når det gjeller pickupene så får jeg undersøke næremere om det

lar seg gjøre og vokse det.

Her er et lydklipp av at jeg sier "hallo" 3cm fra bridge pickupen. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...