Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil til ca 150.000, Volvo, Saab BMW eller Toyota? Eller noe helt annet?


volvo944

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Tiden er nå snart inne for å bytte ut min gamle traver, en Volvo 940 som har vært trofast som få. Men tidens tann har satt sitt preg, og etter mer enn 390' på telleren kan ikke lenger de mange årlige rundene med polérgarnet å holde alle rustflekkene unna. Jeg orker ikke leve med en rusten bil, og kan heller ikke koste på min gamle traver 15' i lakkering, den er jo ikke verdt mer selv stakkar.

 

Derfor er nå tiden inne for å se etter en avløser... Men hva skal det bli? Jeg har selvsagt noen kriterier:

 

- Pris: Mellom 120-180.000.

- Kollisjonssikker. Min 940 var engang i tiden blant de beste, så har ingen planer om å senke kravene her...

- Driftssikker, helst like god som min gamle 940, og like billig å reparere. Skrur endel selv, så billige deler er positivt!

- Stor. Stor bil er fint Sikkert og komfortabelt, hvilket bringer meg til neste punkt:

- Komfortabel! Kjører ofte langt, så komfort er viktigere enn sportslighet. Automat er absolutt en mulighet..

- Sterk. Min 940 har 130 HK, og relativt sterk på landeveien, selv om 0-100 ikke er dens beste gren.. 150HK + ville være hyggelig

- Drift: Trives godt med bakhjulsdrift (unntatt ved parkering over store brøytekanter), men må vel innse at de fleste av dagens biler er fremhjulsdrevne. Begge deler er OK, firehjulstrekk er ingen nødvendighet.

- Drivstoff: Diesel er jo blitt så populært, kanskje på tide å prøve dette? Men er jo vant til en Volvo, så om det blir en bensinbil som tar litt "suppe" er ikke dette krise heller. (Snittet bør ligge under 0,9/mil når det gjelder bensin.)

- Interiør: Bør være noenlunde moderne. Skinn er ingen nødvendighet, da jeg synes gammelt, sprukket skinn er stygt. Stoffseter er nesten å foretrekke.

- Utstyr: Er MORO!! The more the merrier! MEN: Det må fungere!! Utstyr og elektronikk av dårlig kvalitet blir for dyrt, og da vil jeg heller være uten. To-sone klima er et stort pluss, da jeg og fruen er levert med ulik termostat fra naturens side..

- Stasjonsvogn: Har hatt sedan, får vel prøve stv nå. Kan jo være praktisk med tiden

- Pen: Nå synes nå jeg at min gamle 940 har en viss "robust" sjarm ved seg, og nyter synet av også den en varm og nypolert sommerdag. Er i utgangspunktet meget bil-interessert, så det er ikke bare fornuften som styrer, bilen bør derfor være pen å se på.

 

 

Basert på disse kriteriene har jeg kommet opp med noen forslag. Nå ønsker jeg tilbakemeldinger fra dere, om driftssikkerhet (NB! Viktig!), kjøreopplevelse, utstyrspakker, pris osv. på disse forslagene, og dersom dere har andre forslag å komme med, mottas disse med takk:

 

 

1. Saab 9-5, ca 2002--> (vil gjerne ha med faceliften fra 2002)

Sikler etter 2,3 literen med 185 hester, men 150 HK er jo også grei. Saabs motorer er jo befengt med mye tull (oljeslagg m.m), men etter hva jeg har forstått er dette ikke et problem dersom feilen er utbedret av merkeverksted, og olje byttes pr. 10.000 km. Kan noen bekrefte dette? Ser også at 9-5 kommer ulikt ut i kvalitetstester som tüv etc, så lurer veldig på hvordan de er på feil. Er det mye små feil/ store feil? Dyre feil? Elektronikk feil?

 

2. BMW 5-serie, 2000-->

Er i utgangspunktet ikke spesielt BMW-interessert. Men synes denne BMW'en er pen, om enn litt gammeldags (spesielt interiørt).

Lurer på hvordan denne er med tanke på feil, delepriser, verkstedpriser osv.

 

3. Volvo V70, 2001-->

Denne har jeg i utgangspunktet avskrevet, da den er belemret med masse feil av ulik art (mye elektronikk tror jeg..). Denne kommer stadig vekk dårlig ut i kvalitetstester. Selv om dette er bilen jeg i utgangspunktet ønsker meg, har jeg ikke råd til å betale 30-50' i service og rep hvert år!! Spørsmålet her blir jo om mitt inntrykk faktisk stemmer, og om Saab'en og BMW kanskje er like ille?

 

4. Toyota Avensis, 2003-->

Så var det denne da! Bankers på driftssikkerhet, men akk en kjedelig Toyota - eller? Hva synes dere? Jeg vil IKKE ha 1.6 bensin, så det må bli 2.0 diesel i denne kjerra, om det skulle bli slik. Har vel faktisk hørt litt av hvert om kvaliteten på denne også, men av de 4 jeg nå har nevnt er den vel uansett overlegen.

 

 

Er det noen som kan hjelpe meg med valgets kval?? Setter stor pris på alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den skodaen er underpriset litt på grunn av markedet, og er neimen ikke et dumt kjøp. Har prøvekjørt disse bilene, og det er veldig OK. Vil anbefale deg denne hvis du ønsker å legge på 30-40000 på kjøpesummen.

 

 

Beklager til alle Skoda-tilhengere her.. Jeg er nok litt for Autofil til å kjøre Skoda.. når man kan gå da.. ;)

 

 

Ellers intet vondt å si om f.eks. Oktavia, som er VAG-konsernets beste bil, målt i antall feil!

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg ville valgt en Octavia med stor motor og masse ekstrautstyr i steden for en audi a4 1,6l vann og brød versjon...annbefaler deg å ta en titt på skoda i hvertfall. Vi har en Octavia selv og det er gode biler :)

 

avensis og 9-5 er vel ikke akkurat så mye mindre gubbebiler enn octavia :p

Lenke til kommentar

9-5. Lett! Oljeproblemene er som du sier ikke noe problem dersom feilen er utbedret (sjekk serviceboka til bilen!) og olje skiftes hver 10.000 km.

 

Det skal mye til for å slå en 2002-2005 9-5 turbo med herlige skinnseter (varme og ventilasjon!), masse utstyr og pen farge, gjerne koksgrå.

Lenke til kommentar
Denne har jeg i utgangspunktet avskrevet, da den er belemret med masse feil av ulik art (mye elektronikk tror jeg..). Denne kommer stadig vekk dårlig ut i kvalitetstester. Selv om dette er bilen jeg i utgangspunktet ønsker meg, har jeg ikke råd til å betale 30-50' i service og rep hvert år!! Spørsmålet her blir jo om mitt inntrykk faktisk stemmer, og om Saab'en og BMW kanskje er like ille?

 

Dette med masse feil på V70 skjønner jeg ikke - har selv noen hundretusen bak rattet i en 2004 modell (den er nå solgt videre, med 430" på måleren - kun ett stopp pga en reim som røk (på ca 150") - ny 2008 modell V70 kjøpt)) har og flere kolleger som har V70'er - ei heller disse har hatt problemen du nevner her. Det eneste er at det var litt problemer med automatkassene på de første modellene (diesel) (2001)

 

D5 dieselmotorene på disse er 2.4 liter med 163hk, og er rimelig spreke. Men kan kjøres rimelig. Den 2004 modellen som jeg har kjørt tidligere brukte i snitt 0,65 på blanda kjøring (tildels mye bykjøring) ( 2 forskjellige sjåfører)

 

PS : vi snakker her om drosjer - så det er biler som får prøvd seg.

 

Så jeg ville ikke hatt noen problemer med å anbefale en pent brukt V70, men ville soleklart valgt så ny som mulig.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...