Gå til innhold

Forslag til regulering av mobil-ladere

Anbefalte innlegg

Først unnskylde om innlegget er feilplassert, men den blir nok flyttet av noen i så fall ;)

Det er så mye fokus på plastposer og ulike miljøspørsmål generelt, så hvorfor ikke innføre følgende (jeg mener å ha hørt at Kina allerede har gjort det):

Alle mobilprodusenter er tvunget over til en felles standard for lader, slik at telefonene blir solgt uten lader. Dette fordi telefonen blir byttet ca hvert annet år, og kanskje oftere, mens ladere i praksis er "evigvarende". I tillegg til lavere pris sparer man jo også miljøet for enormt antall av ubrukelige ladere som blir kassert sammen med forrige telefon. (forutsetter selvsagt at man skifter merke da)

Kanskje noe slikt kunne fungert her i landet også, ved å ha en felles standard for lading og en for dataoverføring. Det samme kunne jo uten større problemer innføres på f.eks bærbare PCer også.

Rent praktisk: Ulike mobilfirmaer blir varslet at for å selge mobil i Norge f.o.m. 2010 (som eksempel) må telefonen være tilpasset den gitte lader og porten for data. God tid for produsentene å tilpasse seg på, og det kan vanskelig tenkes å ha annet enn med viljen til den enkelte produsent å gjøre.

Jeg kan i farten ikke se noen voldsomme negative sider ved dette, og produsentene har vel fint lite de skulle ha sagt dersom det blir bestemt at man for å selge mobil må ha en gitt lade- og dataportstandard?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis dette kun blir innført i Norge risikerer vi at enkelte produsenter trekker seg fra det norske markedet. For at noe slikt som dette skal fungere må nesten flere være med på det. Det blir ikke mange produsenter som tar kostnaden med å utvikle en egen norsk standard. Men ideen er ganske god, og jeg ser i grunn ikke hvorfor det ikke burde utforkes nermere.

Det eneste hindret jeg kan se nå med det samme må vel være mobiler av forskjellige størrelser. Altså, det blir vanskelig å tilpasse de små telefonen med de store. Dessuten er det forskjellige batterityper med forskjellige spenninger og ladeteknikker. Dermed blir man avhengi av mer intligente ladere som kan stilles inn etter telefonen, eller så må alle telefoner ha samme type batteri.

Konklusjonen min er at man kan prøve å utvikle en lader som kan stilles inn etter batteritype og ha utskiftbare plugger. Jeg tror det er den greieste løsningen, da slipper man å tre nye vedtak ned over hodet til produsentene og produsentene kan slippe å lage ladere.

Lenke til kommentar

Ja, støtter skepsissen til angående batteri og ladeproblematikk, men å samle seg rundt en liten ladeplugg burde ikke vært noe problem, akkurat hva dimensjon gjelder er det fint lite å utvikle, men stort sett bare å endre.

Batterier er nok hakket værre hva spenninger angår, men det ikke akkurat som om teknologien ikke ligger der allerede. Antar det er små justeringer, relativt sett, som må til, og det er vel heller lite trolig at noen vil trekke seg fra Norge som har enorm kjøpekraft.

Store ladeplugger er i alle fall bortkastet. Lading via USB hadde jeg selv, og oppfattet det som positivt, bortsett fra at det ikke gikk å lade og bruke handsfree samtidig i bilen (hadde ikke bluetooth). To USB-porter er derimot bedre alternativ da antar jeg.

Skal uansett ikke løse hele verdensproblemet da, men takk for innspill :)

Lenke til kommentar

De bruker vel allerede mini-usb i kina?

Uansett, ja - ideen er god, og vi kommer dit i nær framtid, deretter tar trådløs strøm over og det blir ett virvarr uten like før man igjen standardiserer det.

Problemet (ihvertfall før) var jo at handsfree, dataoverføring og slikt ikke var standardisert - nå går mye på bluetooth og usb er defacto standard for overføring av data via kabel. (Har tilogmed mini-usb på kalkulatoren min :p)

Lenke til kommentar

Hadde vært greit å få standardisert tilbehøret til mobiltelefonene. Men dette er nok ikke det største problemet, det er nok at folk bytter telefon alt for ofte, "må jo ha siste mote" osv. Hadde man klart å kun bytte når det var ett reelt behov for det, så ville det løst mye. Det best vi forbrukere kan gjøre for miljøet er å forbruke mindre. I dag kaster hver husholdning ett sted mellom 400-500 kg avfall i året, ca 45% blir resikulert. I 1994 kaster husholdningene ca 250 kg, klarer vi å redusere forbruket til '94 nivå kan vi "slutte" å resikulere. Dessto mer vi forbruker, dessto mer må råvarer og produkter må utvinnes, fraktes, pakkes inn, avfallet må hånderes osv osv.

En standardisering av mobil tilbehør bør da bidra til mindre forbruk, så det vil bli ett skritt i riktig rettning, forutsatt at det kan brukes på flere merker og modeller.

Lenke til kommentar
Hadde vært greit å få standardisert tilbehøret til mobiltelefonene. Men dette er nok ikke det største problemet, det er nok at folk bytter telefon alt for ofte, "må jo ha siste mote" osv. Hadde man klart å kun bytte når det var ett reelt behov for det, så ville det løst mye. Det best vi forbrukere kan gjøre for miljøet er å forbruke mindre. I dag kaster hver husholdning ett sted mellom 400-500 kg avfall i året, ca 45% blir resikulert. I 1994 kaster husholdningene ca 250 kg, klarer vi å redusere forbruket til '94 nivå kan vi "slutte" å resikulere. Dessto mer vi forbruker, dessto mer må råvarer og produkter må utvinnes, fraktes, pakkes inn, avfallet må hånderes osv osv.

En standardisering av mobil tilbehør bør da bidra til mindre forbruk, så det vil bli ett skritt i riktig rettning, forutsatt at det kan brukes på flere merker og modeller.

Her er du inne på et veldig viktig poeng med at vi forbruker for mye, og det gjennspeiles i produsentene som kommer med 150 nye modeller hvert år, samme hva de produserer. Er virkelig telefoner fra 2007 så forferdelig dårlige at de er helt av ubrukelige? Trenger vi virkelig å ha et utvalg på 30 mobiltelefoner fra hvert firma? Hvis de enkelte produsentene hadde gitt ut færre, men flere vidt-forskjellige modeller, så hadde nok forbruket også gått ned (noe de ikke vil).

Til trådstarter: Meget viktig dette temaet, og jeg tror det er i produsentenes interesse (les: nokia, SE, Samsung etc). Når vi forbrukerne skal kjøpe oss en telefon så tar vi ofte prisen med i betraktningen, men vi vurderer bare produktet som en telefon, ikke som en pakke bestående av lader og veske etc. Så hvis jeg finner ut at 2000kr er en Fair pris for en ny telefon, så har jeg ikke tenkt på at en lader er med i prisen, og dermed blir den GITT meg av produsenten helt gratis. Jeg hadde jo uansett kjøpt telefonen om den så kom alene?

Lenke til kommentar

For det første: Jeg tror ikke den riktige løsningen er å regulere dette ovenfra, rett og slett fordi noen telefoner etc. kan (av ulike grunner) ha spesielle behov. Men generelt sett så er jeg for idéen - enten det blir USB, eller noe ala nokiaplugg.

Forøvrig: Noen som begriper hvorfor Nokia bytta ladeplugg? Har en haug med Nokia-ladere (av gammel type), pleide å ha den liggende rundt overalt jeg oppholdt meg. Etter at de bytta har jeg én (og faren min har én + en i bilen...). Hvorfor i *veldigmangestyggeord* koster de idiotiske overgangene nesten 100 kroner?!?!?

Lenke til kommentar
[...]Forøvrig: Noen som begriper hvorfor Nokia bytta ladeplugg? [...]

For å selge dritadyre overganger? :whistle:

Mer seriøst så tar den nye pluggen mindre plass inne i telefonen enn hva den gamle gjorde. Da blir det plass til mer snacks inne i en like stor telefon, eller de kan lage en midre/tynnere telefon. evt. andre ting konstruktørene greier å presse inn når de får litt mer plass til rådighet.

Lenke til kommentar

I korte trekk KAN man jo se på miljøaspektet her, men det er (sorry guys) ikke mitt hovedfokus.

Det jeg mener er vel så viktig er derimot det faktum at vi betaler for noe vi strengt tatt ikke trenger, eller som det i alle fall rent praktisk er null problem å tilpassa slik at behovet blir redusert. Alle produsenter har samme lader og samme dataport. Uansett produsent er det rent praktisk null problem å få til. Jeg vil driste meg til å sammenligne med biler, der det er ett fett om det er 4 eller 5 muttre\bolter på hjulene. Man må bare enes om en standard, som til syvende og sist vil tjene forbruker, og til en viss grad produsent også.

PS

Sikkert mulig å kverulere på mutter\bolt-sammenligningen, men husk da på at Formel1 har én mutter, og ettersom det holder ser jeg ikke poenget i en diskusjon hvorvidt 4 eller 5 er best. Dette som en kommentar til overivrige kverulanter :)

Lenke til kommentar
Sikkert mulig å kverulere på mutter\bolt-sammenligningen, men husk da på at Formel1 har én mutter, og ettersom det holder

Det hender at F1-mutteren løsner, og da er løpet kjørt bokstavelig talt. F1-mutteren må dessuten lages med motsatt gjengeretning på motsatt side, ellers skrur mutrene på den ene eller andre siden seg av ved akselerasjon eller nedbremsing. Den eneste grunnen til at F1-bilene bruker 1 mutter per hjul er at det raskere ved hjulskifte.

Den første årsmodellen av Citroën DS (1955) hadde også 1 bolt per hjul, men fordi mange hjul løsnet ble DS endret til å bruke flere bolter per hjul, som er et sikrere system.

Lenke til kommentar
Hva om noen år, når USB har gått av moten, og alle bruker Hyper-eSATA 5.0 ? Skal man da lovregulere alle mobiler til å bruke utdaterte USB fortsatt?

eSATA vil aldri ta over usb sin plass som generisk tilkoblingsstandard. Usb vil bli oppgradert, først til 3.0 og videre framover, men alikevel vil mini-usb være den samme pluggen. Litt av det fine med usb er bakoverkompitabiliteten.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest medlem-82119

Det var egentlig en merkelig nyhet når den kom.

For ett års tid siden gikk de fleste sammen og ble enige om å bruke mini-USB, så kommer det en nyhet om at det skal lages enda? en standard lader...og før de blir ferdige har det vel kommet 40 nye forslag til standard ladere.

Problemet er jo ikke bare mobilen, men digitalkameraet, videokameraet, handsfree`n, gps`n, mp3 spilleren, laptopen, og de 3000 andre dippeduppene man har overalt.

Om en stund bruker man vel trådløs strømoverføring, og da kan man legge det som skal lades oppå en plate uten noen som helst plugg å styre med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...