r2d290 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Hallo 2 spm. Hvilken trådløs ruter kan dere anbefale som har qos-mulighet. Har IP-telefon, en server som alltid laster ned/opp, og en trådløs pc som er 2 etg. over ruteren (gjennom tretak/gulv) Har tidligere hat dl524+. Noe ustabil til tider, så bør være bedre enn den. Ruteren bør være litt "fremtidsrettet", men ikke så unødvendig dyr. Også har jeg et annet spørsmål: Går det greit å legge en kat5 utp-kabel under jorda i rør, avstand +/- 100 meter og som da skal tåle vestlandets varme, kalde og fuktige perioder over mange år? Lenke til kommentar
Star Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Har selv en DLINK DIR-635 og er fornøyd med pris/ytelse forholdet Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Fra prisguiden: Sikkerhet * Kryptering: WPA-TKIP, WPA-AES Betyr det at den ikke har støtte for WEP-kryptering? Nettverkskortet til den trådløse pc-en har ikke støtte for WPA edit: men takk for forslaget Flere forslag? Evt. svar på det andre spm. mitt? Endret 26. desember 2008 av r2d290 Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Hva med dlkink -655. Tror den har alt du trenger og jeg er utrolig fornøyd med den. Ang.635 så er jeg rimelig sikker på at den også har støtte for WEP. "Alle" har jo det. Har de ikke? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Du kan ikke dra vanlig UTP kabel i bakken selv om det er i rør. Denne kabelen trekker vann/fuktighet om det blir vått inni røret og over tid blir det problemer av slikt. Derimot finnes det Cat5 kabel til utendørs bruk som du kan trekke istedenfor. Endret 26. desember 2008 av perpyro Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Routeren støtter også WEP. Det er forresten godt mulig du kan finne WPA støtte til trådløskortet. Hent først ned siste driver fra produsent og prøv den. Deretter kan du google etter chipset til trådløskortet og laste ned driver fra chipsetprodusent. Støtter kortet 11g så tipper jeg du finner WPA support også... En bra måte å legge nettverkskabel på er å legge den inn i en hageslange. Da kan du få det helt tett og den tåler fint å ligge i vann. 100M Cat5e støtter 1Gbit så det vil være en meget god løsning. DIR-655 støtter Gbit mens DIR-635 støtter 100Mbit. Begge er meget gode routere og omtrent identiske. Kjøpte selv DKT-410 (DIR-635 + dongle) i høst og er meget fornøyd med stabilitet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Selv med kabelen i hageslange vil det kondensere inni slangen så helt tørt blir det ikke. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Hva koster det for 100m utendørskabel? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Selv med kabelen i hageslange vil det kondensere inni slangen så helt tørt blir det ikke.Sant det. Man må jo operere med overtrykk og sende ut tørr luft slik man gjør i bølgeledere om det skal være helt optimalt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå