Gå til innhold

Anbefalt Qos-ruter? 100m kat5-kabel ute?

r2d290

Anbefalte innlegg

Hallo

2 spm. Hvilken trådløs ruter kan dere anbefale som har qos-mulighet. Har IP-telefon, en server som alltid laster ned/opp, og en trådløs pc som er 2 etg. over ruteren (gjennom tretak/gulv)

Har tidligere hat dl524+. Noe ustabil til tider, så bør være bedre enn den. Ruteren bør være litt "fremtidsrettet", men ikke så unødvendig dyr.

Også har jeg et annet spørsmål: Går det greit å legge en kat5 utp-kabel under jorda i rør, avstand +/- 100 meter og som da skal tåle vestlandets varme, kalde og fuktige perioder over mange år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra prisguiden:

Sikkerhet

* Kryptering: WPA-TKIP, WPA-AES

Betyr det at den ikke har støtte for WEP-kryptering? Nettverkskortet til den trådløse pc-en har ikke støtte for WPA :(

edit: men takk for forslaget :)

Flere forslag? Evt. svar på det andre spm. mitt?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Du kan ikke dra vanlig UTP kabel i bakken selv om det er i rør.

Denne kabelen trekker vann/fuktighet om det blir vått inni røret og over tid blir det problemer av slikt.

Derimot finnes det Cat5 kabel til utendørs bruk som du kan trekke istedenfor.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Routeren støtter også WEP. Det er forresten godt mulig du kan finne WPA støtte til trådløskortet. Hent først ned siste driver fra produsent og prøv den. Deretter kan du google etter chipset til trådløskortet og laste ned driver fra chipsetprodusent. Støtter kortet 11g så tipper jeg du finner WPA support også...

En bra måte å legge nettverkskabel på er å legge den inn i en hageslange. Da kan du få det helt tett og den tåler fint å ligge i vann. 100M Cat5e støtter 1Gbit så det vil være en meget god løsning.

DIR-655 støtter Gbit mens DIR-635 støtter 100Mbit. Begge er meget gode routere og omtrent identiske. Kjøpte selv DKT-410 (DIR-635 + dongle) i høst og er meget fornøyd med stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...