Gå til innhold

Forsinkelse ved bruk av blits på E-510

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kameraet foran meg, men har fått rapportert et problem med utløserforsinkelse ved bruk av blits på Olympus E-510. Det er et familiemedlem (ikke lillebror) som har fått seg ekstern blits til jul, men jeg mener å huske at han har nevnt det i forbindelse med den interne blitsen også.

Han har blitsen stående på TTL, og etter mitt råd har han stilt inn lukkertid og blender manuelt. Det hjalp heller ikke, uansett hvilken tid han sync-er på. Er det noen av dere olympiere der ute som kan hjelpe? Lillebror (som har E-3) kan i farten ikke komme på hva som er problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har som nevnt ikke kameraet foran meg, så jeg vet ingenting. Han vet heller ikke hva som evt er stilt inn, fordi han fikk kameraet brukt for en tid tilbake.

Det jeg lurer på om noen kjenner det igjen som en innstilling av en eller annen art, så det er nok hovedsaklig de som har eid/eier en 5x0/4x0 som kan svare på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Sitat fra E-420 manualen:

Red-eye reduction flash:

...

After the pre-flashes, it takes about 1 second before the shutter is released.

Jeg vet ikke om pre-flashene fyres når man bruker ekstern blits.

Men for å slå det av, trykk på blits knappen for å få opp menyen for blits-modus. Han må trykke to ganger hvis den eksterne blitsen er ikke er påmontert.

Tom

Lenke til kommentar
Han finner heller ingen referanser til reset til fabrikkinnstillinger i stikkordregisteret i manualen. Noen som vet?

Olympus folket har tydeligvis ferie ...

Jeg kan ikke huske å ha sett det i manualen jeg heller. Men såvidt jeg husker, så er det ikke noe ekstra batteri i kameraet; så da bør det holde å ta ut batteriet over natten. Hvis ikke innstillingene ligger i flash, da.

Tom

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Så denne tråden først nå... så det blir en bump...., men jeg har lenge (4 år ca) brukt min FL-36. Har brukt en del på TTL, men "Auto" er blitt absolutt mest brukt. Får faktisk meget gode eksponeringer uten TTL, så hvorfor skal jeg slite mer på batteriene enn hva som er nødvendig?

TTL har fungert fint for meg uten noe særlig forsinkelse. Desverre er FL-36 litt treg med ladinga, så derfor har auto vært mest brukt. På Auto, klarer den å skyte ganske mye før den trenger hvile.

Liker utrolig godt FL-36 pga den er så kompakt og tar seg meget godt ut på kameraet. Vi får se hvordan det blir med FL-50R... Får den snart.

Konklusjon; Bruk Auto og ikke Auto TTL med FL-36®.

Lenke til kommentar

Kanskje det er snakk om autofokus'en? Be ham om å sette fokus til manuell og se om det hjelper.

Jeg har holdt inne knappen en plagsomt lang stund når jeg har venta på fokus (1 sekund eller så når motivet er litt vanskelig).

Jeg klarte også å skru av fokus assist på FL-36'en en gang..

Lenke til kommentar
Så denne tråden først nå... så det blir en bump...., men jeg har lenge (4 år ca) brukt min FL-36. Har brukt en del på TTL, men "Auto" er blitt absolutt mest brukt. Får faktisk meget gode eksponeringer uten TTL, så hvorfor skal jeg slite mer på batteriene enn hva som er nødvendig?

TTL har fungert fint for meg uten noe særlig forsinkelse. Desverre er FL-36 litt treg med ladinga, så derfor har auto vært mest brukt. På Auto, klarer den å skyte ganske mye før den trenger hvile.

Liker utrolig godt FL-36 pga den er så kompakt og tar seg meget godt ut på kameraet. Vi får se hvordan det blir med FL-50R... Får den snart.

Konklusjon; Bruk Auto og ikke Auto TTL med FL-36®.

FL50R klarer ganske mye kontra en FL36, jeg bruker kun TTL.

Lenke til kommentar
Se der, da er det kommet inn endel kloke svar fra folket. Jeg skal videreformidle rådene. Det med TTL kan godt være en løsning, og det samme med MF. Skjønt det siste er jo litt upraktisk.

Jadda. MF i halvmørket med E-510-søkeren er mer enn bare litt upraktisk. Jeg vil bare søke systematisk etter årsaken til forsinkelsen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...