LucarioX Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Hei, Har akkurat fått installert min nye 250GB disk i PS3en og fått satt av 10GB til andre OS. Tenkte derfor at jeg kunne prøve å installere en Linux versjon. Men hvilken versjon/distro skal jeg velge? Vil helst ha noe som funker ganske greit på PS3 og som ligner litt på Windows. Er også veldig viktig at jeg får brukt den på trådløs nettverk da jeg ikke gar kabel her. Noen Linux versjoner som ikke fungerer med PS3ens trådløse nett? Skal for det meste brukes til surfing, musikk, film, mail og arbeid i OpenOffice. Er forresten også ganske ny med Linux, har lekt litt med Ubuntu en gang på en gammel PC, men det er det. I første omgang blir det vel derfor å bli vant til OSet. Vil helst ikke ha noe som er veldig vanskelig å sette seg inn i. Av utstyr har jeg: - PS3 med 10GB til annet OS. - 40" full HD skjerm og HDMI kabel. - PC med DVD brenner. - En brennbar DVD med 4.7GB. - USB mus og tastatur. Holder dette? Noe mer jeg trenger? Edit: Se post 14 lenger ned i emnet! Endret 26. desember 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
atlef Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Se om ikke yellowdog linux er noe. atlef. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) EDIT: skulle tro jeg hadde drukket da jeg svarte istad http://en.wikipedia.org/wiki/Linux_for_PlayStation_3 Endret 25. desember 2008 av Danielsm Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 danielsm: Vennligst les posten du svarer på. Han er ute etter en distro til PS3, og det er langt ifra alle distroene du nevner der som faktisk finnes til PS3. Flere av distroene er heller ikke siktet inn på nybegynnerbruk på desktop, enkelte er for avanserte brukere, mens andre er rettet mot servere. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Tror kanskje jeg går for Yellow Dog. Spørsmålet er bare om jeg får den til å virke med trådløst nett. Bruker wep kryptering om det skulle hatt noe å si. Er det bare å laste ned vanlig Yellow Dog forresten eller må jeg ha en egen PS3 versjon? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 hvis distroen er for ps3 skal nettet funke siden den er laget for ps3. men hvis du prøver en annen distro er det ikke sikkert nettet vil funke. download link til yellow dog linux 5.0 for ps3: ftp://mirror.mcs.anl.gov/pub/yellowdog/is...0061208-PS3.iso Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Takk. Er 5.0 den nyeste for PS3? Vil gjerne ha den versjon som støtter Wifi og wep, kom ikke det ganske nylig? Lenke til kommentar
1915 Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Takk. Er 5.0 den nyeste for PS3? Vil gjerne ha den versjon som støtter Wifi og wep, kom ikke det ganske nylig? ja er nyeste Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Trodde 6.0 hadde kommet jeg? Er kanskje bare til PC det eller? Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Trodde 6.0 hadde kommet jeg? Jada, 6.1 har også kommet, skjønner ikke hva danielsm snakker om... http://us.fixstars.com/news/2008/2008-11-19.shtml Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Der ja, var den jeg tenkte på. Men fant ikke noen nedlastings link på siden, fant bare et sted der du kunne kjøpe OSet på DVD? Vil laste det ned gratis nå med en gang, ikke betale for en versjon jeg må vente flere dager på. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) fant fram til yellow dog 6.0, vil tro at denne er mer stabil enn 6.1 edit; rettet på linken Endret 26. desember 2008 av ole_marius Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Men det er jo ikke den nyeste? Nyeste burde vel være best? Fant frem til denne her, ser ut til å være 6.1. Noen som vet om den funker på PS3? Ble litt mye surr det her Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Har nå brent ut Yellow Dog og stappet DVDen i PS3en, men ser ikke helt ut som om jeg har hellet med meg. Har kommet til partisjonering av harddisken og valgte her "Fjern Linux-Partisjoner på valgte stasjoner og opprett forvalgt utforming", trykket så på "Neste" og fikk opp "En feil har oppstått - ingen gyldige enheter for oppretting av filsystemer ble funnet. Sjekk maskinvaren din for å finne årsaken til problemet.". Hva gjør jeg nå? Hjelp! Edit: Skrudde av maskinen og prøvde på nytt. Etter å ha valgt keyboard language får jeg opp meldingen "The partition table on device ps3da was unreadable. To create new partitions it must be initialized, causing the loss of ALL DATA on this drive. This operation will override any previous installation choices about which drives to ignore. Would you like to initialize this drive, erasing ALL DATA?". Mister jeg alt jeg har på harddisken om jeg trykker Yes her? Eller bare Linux partisjonen? Mister jeg noe fra Game OS partisjonen, altså save data og slikt? Endret 26. desember 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 "All data" tror jeg inkluderer alt......... Alt på hardisken? Sansyneligvis så ja.... Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Så, hva gjør jeg da? Trykker jeg no her får jeg jo opp "En feil har oppstått - ingen gyldige enheter for oppretting av filsystemer ble funnet. Sjekk maskinvaren din for å finne årsaken til problemet." når jeg velger partisjonering. En med samme problem fikk dette svaret: Just do it, It will erase everything on the 10GB Partition. Linux and that has NO ACCESS to the other partition (the main ps3 one) save data and that. http://boardsus.playstation.com/playstatio...hread.id=122815 Er dette til å stole på da? Endret 26. desember 2008 av LucarioX Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Det er riktig, ja. På PS3 kjører linux oppå en hypervisor, og har ikke direkte tilgang til harddisken. Lenke til kommentar
LucarioX Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2008 Jepp, var det jeg tenkte. Har nå fått installert Linux, så da er vel egenttlig problemet løst Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. desember 2008 Del Skrevet 27. desember 2008 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå