Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Redd for emaljen – hva kan je gjøre?

Anonym5656

Anbefalte innlegg

Hei! I det siste har jeg inspisert tennene mine litt og funnet ut at tenne virker veldig gjennomsiktige og tynne ytterst i kantene. Det har også falt av noen små biter på en fortann slik at det har blitt et hakk. Dette synes jeg er ubehagelig, da jeg synes det viktig med fine tenner! ;)

Så, hva kan jeg gjøre for å holde bedre på det jeg har, evt. bygge opp igjen emaljen(om det i det hele tatt går ann)? Jeg vet det finnes tannkrem for emaljen i allefall. Men burde jeg bruke skyllevann f.eks.? Evt. andre ting?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! I det siste har jeg inspisert tennene mine litt og funnet ut at tenne virker veldig gjennomsiktige og tynne ytterst i kantene. Det har også falt av noen små biter på en fortann slik at det har blitt et hakk. Dette synes jeg er ubehagelig, da jeg synes det viktig med fine tenner! ;)

Så, hva kan jeg gjøre for å holde bedre på det jeg har, evt. bygge opp igjen emaljen(om det i det hele tatt går ann)? Jeg vet det finnes tannkrem for emaljen i allefall. Men burde jeg bruke skyllevann f.eks.? Evt. andre ting?

Ikke puss hardt eller alt for lenge. Puss aldri tennene etter du har drokket juice eller liknende syre (Emalje nedbrytende stoffer). Spis ph nøytraliserende tyggis.

Det er ganske vanlig det du beskriver, med det jeg nevnte skal ihvertfall til en viss grad redusere nedbryting av emaljen.

Lenke til kommentar

Ikke puss hardt eller alt for lenge. Puss aldri tennene etter du har drokket juice eller liknende syre (Emalje nedbrytende stoffer). Spis ph nøytraliserende tyggis.

Det er ganske vanlig det du beskriver, med det jeg nevnte skal ihvertfall til en viss grad redusere nedbryting av emaljen.

Hva er for hardt? Og hva er for lenge da?

Lenke til kommentar

Kjøp deg "Jordan klikk" eller noe da..som sier ifra med et "KLikk" hvis du pusser "for hardt". Men du skal ikke bøye tannbørsten på tennene..du skal pusse, ikke slipe. Lett håndtrykk.

Hvor lenge? Generell regel er til du har pusset godt over alle tennene i hele munnen. Tungeskrape på tann og eventuelt "kinn poser", så er du godt på vei. Hvor lenge i tid kommer an på hvor treig du er, men ca 2-3 minutter som tidligere nevnt.

Lenke til kommentar

Hva som menes med "ikke for hardt" bør vel egentlig du kunne vurdere selv. Puss slik at du føler at drittet rundt og på tennene dine forsvinner. Ikke puss så hardt at du begynner å blø i tannkjøttet. Passe tid kommer an på hvor intenst du pusser. Pusser du rolig og forsiktig bør du kanskje pusse i snaue 5 minutter, men ellers kanskje 2-3 minutter.

Etter som jeg har forstått så er det ikke så lett å bygge opp emaljelaget rundt tennene dine igjen hvis allerede noe er borte. D.v.s. at du bør gjøre ditt beste i å beholde emaljen.

Lenke til kommentar

Bruk den mykeste tannkosten. Gjør like bra eller bedre jobb enn hard og normal, men er mer skånsom. Har det fra faglig hold ( tannlegehøyskolen). Fluorskylling etter tannpussen om kvelden. Ikke spis/drikk innen en time etter. Og hold deg mest mulig unna syreholdige drikker. Et stykke gulost virker nøytraliserende.

Endret av Fjellvaaken
Lenke til kommentar
Bare presiserer at emalje ikke kan nydannes, dvs. at dersom den blir borte, er den borte for godt.

Da er det nok en rekke tannleger som ikke er enig med deg.

Det er redusere syre i det du spiser hjelper godt på. Både det som er surt i utgangspunktet og det som brytes ned til syre når det fordøyes. Drikk mye vann jevnt ut over dagen tilsvarende 0,03 liter ganget med kroppsvekten din så kan nyrene mer effektivt filtrere ut syre i urinen som du jevnlig kvitter deg med.

Lenke til kommentar

Tyggegummi og brus (og sikkert andre sure drikker) er ikke lurt. Skal du drikke brus/juice e.l. så drikk det til mat. Drikk ikke sure drikker over lengre tid. Bedre å drikke mye brus på kort tid (flaske på styrten/glass til maten) enn å gå og drikke på en flaske gjennom flere timer. :p

Fluorskyllevann styrker emaljen. Mange sportsdrikker samt smakstilsatt vann inneholder også syrer.

Har selv hatt store emaljeskader tidligere og etter jeg stort sett bytta ut brus med melk og melkeprodukter, og begynte med fluroskyll har tannlegen merka stor forskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Bare presiserer at emalje ikke kan nydannes, dvs. at dersom den blir borte, er den borte for godt.

Da er det nok en rekke tannleger som ikke er enig med deg.

Nei, emaljen nydannes ikke, siden cellene som produserer den går tapt ved tannfrembruddet.

Men hvis du har noen kilder til påstanden din, må du gjerne komme med dem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...