Gå til innhold

Objektiv med eller uten AF-motor?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I og med at du har autofokus-motor i huset, så trenger du ikke å bekymre deg for dette nå. For å svare fornuftig på dette, er det fornuftig å vite hvile tanker du har om om hvilket kamera du har tenkt deg å erstatte D50 når den går istykker, eller om du vurderer å oppgradere huset i nær fremtid.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte D90 til forloveden til jul og adopterte hennes D50. Om et par år er det sikkert duket for at jeg adpoterer D90, men vi/hun har et bredt utvalg i objektiver og jeg er egentlig bare interessert i å handle meg et enkelt objektiv til D50 med et bredt bruksområde og ser at ddmr.no selger Tamron 18-200mm F3.5-6.3 XR DI II LD til 1400 kr uten AF-motor og til 2000 kr med. 18-55 kit-objektivet som fulgte med D50 tålte ikke opphold i Tyrkia og vi trenger bare en erstatning. :)

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Tja, alternativene er egentlig et nytt Nikkor 18-55 eller dette Tamron 18-200. Har et AF-S 18-70mm 3.5-4.5G ED som brukes når den bedre halvdelen ikke har det med på jobb, og eller har vi alt fra fisheye til god telezoom, så trenger egentlig bare et objektiv som kan sitte på kameraet og brukes til litt av hvert når kameraet bare ligger i hylla og behovet for et kamera hakket over kompaktkameraet melder seg.

Men da tror jeg at jeg kjøper det uten AF-motor. Om ikke noen mener jeg kommer bedre ut ved å kjøpe et kit-objektiv til?

Lenke til kommentar
Men da tror jeg at jeg kjøper det uten AF-motor. Om ikke noen mener jeg kommer bedre ut ved å kjøpe et kit-objektiv til?

Til 1400,- kr, så er det jo et greit tilbud. Jeg selv er ikke glad i slike lange zoomer, men jeg er ikke glad i rimelige kit-objektiver heler. Så for meg blir det litt som å sammenligne varm og kald bæsj ;)

Dere skal ikke kjøpe en 16-85 VR til D90-en da? Så kan du overta 18-70mm-en? Eller pøve å finne en brukt 18-70mm?

Tom

Lenke til kommentar

Interessant at du sier det Tom, for har nettopp halvsikret meg et brukt 18-70 til en rimelig penge. Da er det et svært mye bedre alternativ, jeg har tross alt et 70-200 objektiv i en bag i stua som kan brukes fritt. Det neste på D90-planen er et fast 28mm skjønner jeg, helst i gata F1.8. Hu er ikke lett å styre hu mi nå.. :p

Lenke til kommentar

18-70 er et objektiv jeg garantert hadde eid hvis jeg hadde Nikon cropkamera. Rett og slett fordi man får gode optiske ytelser for en veldig lav penge. Har man noe bedre, så vil det likevel være et verdifullt bidrag til objektivparken fordi prisen gjør at man ikke trenger være så veldig redd for det. Det perfekte reserveobjektivet for en som har noe med gullring, og et godt nok hovedobjektiv for alle som er på begrenset budsjett. Hva skal du evt betale for det?

Lenke til kommentar

Skulle betalt 1100 kr for det.

Men situasjonen har snudd litt her nå, for når jeg kom hjem fra svigers dukket det opp et Nikkor AF-S 24-85mm F3.5-4.5G ED i skapet som skal få lov til å gjøre nytten som "standardobjektiv". Har et Nikkor AF Fisheye 2.8D samt et Tokina AF 12-24mm F4 AT-X for alt under 24mm, så da ser jeg ikke helt behovet for å kjøpe noe mer i den gata enda.

Jeg ser imidlertid behovet for å starte en tråd med ei liste over utstyret vårt nå, begynner å bli spent på innspill på øvrige objektiver for innkjøp! :)

EDIT:

Og der var den startet. Mine objektiver - råd og tips?

Takk for alle svar i denne tråden! :) Om ikke annet har jeg våknet litt og gått vekk fra Tamron-objektivet.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...