skaqq Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Hei. Har sett at det er en del av tråder hvor ekstern harddisker har blitt borte, men har sett igjennom alle de uten å få hjelp. Problemet: Jeg fikk en Iomega 1TB ekstern harddisk (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=406392) til jul, og etter å ha testet den og overført 40gb så har den bare sluttet å virke. Det kommer ikke opp noe i Min Datamaskin, det eneste som dukker opp er "Trygg fjerning av maskinvare" nederst i høyre hjørnet. Jeg har prøvd å se på Enhetsbehandling, men fant ikke harddisken, har vært på hjemmesiden til Iomega og sjekket etter drivere, men det skulle være inkludert i XP/Vista operativsystemet. Det fulgte ingen software CD med og de latterlige løsningsforslagene som står på hjemmesiden hjelper ikke. Hjelp :\ Lenke til kommentar
holvik Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Dukker den opp i diskbehandling ? Høyreklikk "min datamaskin",velg "behandle",velg så "diskbehandling". Regner med du har sjekket kabler og prøvd å starte pc'en på nytt. Lenke til kommentar
skaqq Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Dukker den opp i diskbehandling ?Høyreklikk "min datamaskin",velg "behandle",velg så "diskbehandling". Regner med du har sjekket kabler og prøvd å starte pc'en på nytt. Nei, den eneste indikasjonen på at den er koblet til er "Trygg fjerning av maskinvare". Ja, har sjekket kabler osv (nettopp åpnet) og har startet PC'en på nytt opptil flere ganger. Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Dukker den opp i diskbehandling ?Høyreklikk "min datamaskin",velg "behandle",velg så "diskbehandling". Regner med du har sjekket kabler og prøvd å starte pc'en på nytt. Nei, den eneste indikasjonen på at den er koblet til er "Trygg fjerning av maskinvare". Ja, har sjekket kabler osv (nettopp åpnet) og har startet PC'en på nytt opptil flere ganger. "Crack it open". Ta disken ut av kabinettet og koble den til som en intern disk. Hvis du hører disken spinne opp når du kobler den til maskinen med USB til vanlig er det 90% sikkert at disken vil fungere, og da har du i praksis enten en ny intern harddisk, eller pengene tilbake med RMA pga "infant death". Hvis disken lever inne i kabinettet uten at maskinen finder den selv etter du har prøvd alt, er det 90% sikkert at det er sata-til-usb kontrolleren i den eksterne disken som har tatt kvelden på en eller annen måte. Lenke til kommentar
skaqq Skrevet 25. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2008 Dukker den opp i diskbehandling ?Høyreklikk "min datamaskin",velg "behandle",velg så "diskbehandling". Regner med du har sjekket kabler og prøvd å starte pc'en på nytt. Nei, den eneste indikasjonen på at den er koblet til er "Trygg fjerning av maskinvare". Ja, har sjekket kabler osv (nettopp åpnet) og har startet PC'en på nytt opptil flere ganger. "Crack it open". Ta disken ut av kabinettet og koble den til som en intern disk. Hvis du hører disken spinne opp når du kobler den til maskinen med USB til vanlig er det 90% sikkert at disken vil fungere, og da har du i praksis enten en ny intern harddisk, eller pengene tilbake med RMA pga "infant death". Hvis disken lever inne i kabinettet uten at maskinen finder den selv etter du har prøvd alt, er det 90% sikkert at det er sata-til-usb kontrolleren i den eksterne disken som har tatt kvelden på en eller annen måte. Glemte å nevne at det er bærbar det er snakk om, så å koble den til som en intern disk er ikke mulig. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Jo det er det. Det er en vanlig intern disk inni boksen. Men jeg ville ikke gjort det enda, pga garanti osv. Men du ser altså ikke den i diskbehandling? Har du prøvd disken på andre maskiner? Har du reinstallert driverfene? Lenke til kommentar
skaqq Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Jo det er det. Det er en vanlig intern disk inni boksen. Men jeg ville ikke gjort det enda, pga garanti osv. Men du ser altså ikke den i diskbehandling? Har du prøvd disken på andre maskiner? Har du reinstallert driverfene? Ja skjønner det, men kan vel ikke koble den interne harddisken inni bærbaren? Jeg ser den ikke i diskbehandling og det er ingen drivere med, da på www.imoega.com sier dem at jeg har driverne som trengs fra operativsystemet XP/Vista (jeg har XP). Jeg prøvde den på broren min sin (som er en Mac) og den fant heller ikke den. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Oppfater du <enhetsbehandling> og <diskbehandling> som samme sak? Siden Trygg Fjerning av maskinvarer kommer opp-----vises noe som helst når du klikk på det? Lenke til kommentar
GullLars Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Når jeg sa at det var mulig å koble den som intern disk mente jeg selvfølgelig i en stasjonær pc. Det er greit at du ikke har en, men du kjenner vell noen som har en? Det er snakk om 2 skruer og 2 ledninger... Selve prosedyren å putte den inn tar 1-2 minutter. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Har du prøvd med en annen usb-kabel? Får harddisken strøm? Spinner den rundt når du slår den på? Lenke til kommentar
skaqq Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 @ wiberos: Nei oppfatter ikke enhetsbehandling og diskbehandling som samme sak, svarte bare feil - har prøvd begge. @ bash: Nei har ingen andre usb-kabler så har ikke testet det, er litt snodig om den skulle være defekt etter at harddisken er åpnet for 2 dager siden - men kanskje jeg burde kjøpe og teste med en annen? Ja den får strøm, lyser og gir lyd fra seg. Lenke til kommentar
skaqq Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 Etter at å ha hatt en datakyndig kar til å se på harddisken viser det seg at det bare er å bytte inn, pga den lager noen lyder (som jeg trodde var normal) som viser at den er ødelagt. :< Men takk for svar til dere som har hjulpet! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå