Gå til innhold

[Løst]Epson Stylus Photo 1400 - problemer med farger

Anbefalte innlegg

De som har fulgt med her har vel fått med seg at jeg fikk en Epson Stylus 1400 til jul. De har vel også fått med seg at jeg ikke har peiling på skrivere.

Nå har jeg skrevet ut noen tester, men får ikke fargene til å stemme. I tilegg blir alle bildene alt for mørk.

Jeg har riktig nok ikke en kalibrert skjerm, men bildene har vært bra på alle skjermer jeg har sett de på. Så jeg tror ikke det er problemet. Men jeg kan da legge ved et bilde her, så dere som har en kalibrert skjerm kan gi meg en lyd om det ser helt for gale ut.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Skriver jeg ut dette bildet blir svanene riktig, alt annet blir veldig mørkt og fargeløst; på grensen til s/v.

Jeg har prøvd å kompansere for dette ved å lysne de opp og gi de mer fargemetning i Lightroom, dette hjelper, men har ikke fått det 100%. Jeg vil jo også helt ha en måte så jeg slipper å gjette meg frem for hvert bilde.

Så er det noen som har noen tips? Er kjedelig å bruke opp blekk og papir på å prøve seg frem - særlig når jeg ikke får det til.

Jeg behandler bildene og skriver de ut via Lightroom 2, hvis det har noe å si. Har valgt riktig papirtype (de testpapirene som fulgte med, går ut i fra at de ikke er av verste kvalitet).

Takker for svar...

Edit: bildet er tatt i sRGB, mens skriveren er satt til Epson Vivid. Kan ikke velge sRGB, men kan velge aRGB. Kan det hjelpe å velge det og i tillegg fotografere i aRGB?

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Edit: bildet er tatt i sRGB, mens skriveren er satt til Epson Vivid. Kan ikke velge sRGB, men kan velge aRGB. Kan det hjelpe å velge det og i tillegg fotografere i aRGB?

Er redd det eneste som hjelper helt er nok å kalibrere skjermen. Jeg gikk på samme smellen jeg nå i jula...

Det kan være verdt et forsøk med aRGB i kamera og skriver, men du mister fort kontrollen hvis du begynner å tulle med fargebalanse, levels og kurver før utskrift.

Lenke til kommentar

Jeg har nå prøvd meg frem ved å stille på fargekontrollen til skriveren. Resultatene blir ikke så gale, men jeg er ennå ikke helt fornøyd. Blå himmel blir gjerne litt lilla, og fremdeles sliter jeg litt med at det blir litt mørkt. Altså, resultatet blir ikke så dumt, det blir bare ikke helt som forventet. Hadde vært fint om jeg fikk kontrollen over resultatet, i steden for at skriveren skal bestemme.

Hva koster det for kalibreringsutstyr, og er det i det hele tatt noe poeng i med tanke på at jeg sitter på en laptop?

Edit: Problemet er nå løst. Faren min fikk tak i konen til en på jobben som driver med utskrifter av plakater og lignende. Hun satt opp skriveren og Lightroom for meg, og nå blir bildene temmelig perfekt. Har ikke kalibrert skjermen, men bildene kommer ut ganske lik som de vises på skjermen. Mulig litt mørkere, men så er jo skjermen ikke laget av papir heller.

Takker for det ene svaret jeg fikk...(hadde kanskje forventet flere).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Ser du har løst problemet ditt, men uansett:

Trikset er å ikke kjøre dobbel "fargebehandling", ved standard innstillinger vil som regel bilderegigeringsprogrammet justere farger ut i fra papir/blekk, og skriveren kompenserer for det samme. Dette vil i mange tilfeller gi for mørke/kraftige farger og rare fargestikk.

Jeg pleier å la Photoshop/Lightroom gjøre fargebehandlingen. Velg "skriv ut" i PS/LR, og får opp bildet der du velger skriver trykker du "egenskaper" og "avansert". Bildet som da kommer opp varierer fra skriver til skriver, men cluet er at du må deaktivere fargebehandlingen i selve skriveren.

Du kan også gjøre det på motsatt måte, deaktiver fargebehandlig i utskriftsoppsettetPS/LR, og la skriveren behandle fargene.

Sitter ikke med hjemmepcen foran meg nå så det ble litt uspesifisert. I tillegg finnes det en masse gode veiledninger på nettet, så prøv et google-søk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...