LittOmAlt Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hei jeg leter etter alternativ til MS word, Excel og PowerPoint for Win plattformen. Håpet mitt er at grensesnitt er mest mulig likt MS og lagringsformat er 100% komptigelt med MS. Kjenner noen av dere til slike produkt? Som eksempel nevner jeg at Sun har StarOffice, men det er ikke for Win plattformen. Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Du får da StarOffice for windows også... Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Huff, nå dreit jeg vel på draget. Jeg fant svaret på http://www.sun.com/staroffice/: og det støtter win....... Lenke til kommentar
Razul Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Selvsagt finnes StarOffice for Windows. Men den er skrevet i Java og ikke akkurat kjapp. Personlig synes jeg det er nokså drøyt å sammenligne den med MS Office. Funker sikkert til enkle brev og slikt, men det er mange mangler i den, i tillegg til at alt går plaaagsomt treigt. Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 jammen.... dette var overraskende Dersom Star Office ikke er så (!) bra, finnes det noen som er bra, eller bedre? Noen som har egne erfaringer med StarO, som kan si om dette er noe å bruke for en avansert hjemmebruker som ikke vil bruke penger på MS lisenser bare fordi MS er de facto standard? PS jeg har ikke hardware i sign, fordi jeg ikke har noe å skryte om , enn så lenge, men bare vent... Lenke til kommentar
yngvej Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Hvis du skal ha make grensesnitt til MS Office er det vanskelig. Hvis du skal ha andre gode programmer BILLIG så vil jeg anbefale Lotus SMART SUITE. Programmene her er av ypperste klasse men kom for sent over på Windows plattform og kjemper nå for å komme tilbake. (Lotus 123 var vel verdens mest benyttede regneark) Yngve Lenke til kommentar
[LOST]Snik Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Det er riktig at StarOffice5.2 eller kva den no heiter ikkje er spesielt rask, og det er eog ein del manglar med den. Men i løpet av våren kjem ferdig utgave av StarOffice6, som har retta opp alt det som var feil i forrige versjon. Eg har kikka litt på beta-utgaven, og den var vesentleg betre enn 5.2-utgaven. I praksis er vel alt redesigna og omskreve. Den betautgaven som eg testa var og stabil nok til det meste. Dersom du ikkje er hypp på SUN-utgåva så kan du prøve OpenOffice. Dette er den same pakka utan SUN-innpakning(SUN har lagt til ein del ekstra ting og sin eigen profil) Ein venn av meg snakka med ein fyr frå SUN ein gong om StarOffice5.2. Fyren meinte at tekstbehandlingsprogrammet ikkje stod noko tilbake for Word, men at dei andre komponentane, spesielt reknearket ikkje var heilt på høgde, mest ettersom Excel visstnok er eit *svært* bra produkt. Men ettersom eg har sett rundt på diskusjonsfora så har dei fiksa det meste i SO6, slik at det er fullt brukbart. Også dokumentutveksling med MSOffice gjekk problemfritt. Dessutan kan du jo få kjeldekoden :smile: Lenke til kommentar
Praetorian Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 http://www.openoffice.org/ Har ikke prøvd det ennå Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Noen som har forsøkt openoffice? Noen med brukererfaring fra andre "gratis" program? Alle kommentarer vedr. tilsvarende program verdsettes? loa Lenke til kommentar
LittOmAlt Skrevet 18. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2002 Noen som har forsøkt openoffice? Noen med brukererfaring fra andre "gratis" program? Alle kommentarer vedr. tilsvarende program verdsettes? loa Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Det er vel bare å lagre dokumenta sine som xml. Det er jo det helt store i officeXp så da burde i alle fall filveksling være i orden. Lenke til kommentar
robinei Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Ehm Star Office er nok ikke skrevet i Java.. Lenke til kommentar
eivindbirkeland Skrevet 18. januar 2002 Del Skrevet 18. januar 2002 Quote: On 2002-01-18 10:46, LittOmAlt skrev:jammen.... dette var overraskendeDersom Star Office ikke er så (!) bra, finnes det noen som er bra, eller bedre? I forhold til prisen, får du ingenting som er bedre. :smile: Quote: Noen som har egne erfaringer med StarO, som kan si om dette er noe å bruke for en avansert hjemmebruker som ikke vil bruke penger på MS lisenser bare fordi MS er de facto standard? StarOffice er helt ok for en avansert hjemmebruker, men (der er alltid noen men)... Du skal ikke hente ned StarOffice 5.x, og forvente noe som kan utkonkurrere MS Office. Det er (etter min mening) ikke på langt nær så innlysende å bruke, det er tyngre, og det mangler mye av funksjonaliteten. [LOST]Snik nevner StarOffice 6, og jeg er helt enig. StarOffice 6 nærmer seg lansering, og kan du vente, ville jeg gjort det. 6'eren inneholder nemlig mange vesentlige forbedringer. De har kvittet seg med det der fjollete skrivebordet de brukte (nå starter alle programmene hver for seg), pakken er blitt bedre til å lese/skrive MS Office-filer (så du er ikke avskåret fra dem som bruker MS), brukervennlighet er blitt bedre og utseendet er blitt mer likt MS Office for å nevne noen av tingene. De største ankepunktene, etter min mening, er at StarOffice/OpenOffice.org fremdeles er litt tungt (selv om ting er blitt bedre), og pakken mangler enda litt på å nå opp på MS Office's brukervennlighet. --- Og til orientering: Mesteparten av StarOffice/OpenOffice.org er skrevet i C++. Mvh. Eivind. [ Denne Melding var redigert av: eivindbirkeland på 2002-01-19 00:18 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå