Nidaroo Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Jeg lurte rett og slett på om jeg kan få IP-Telefon kostnadsfritt? Var for et par måneders tilbake en montør som la til en ny boks i veggen, også koblet han en splitter som man har ADSL kabel innpå også en som man kan tilkoble en telefon. Han snakket om noe at jeg kunne koble det direkte til uten noe kostnad. Derfor lurer jeg på om hvilkne direkte kostnader dette vil medføre? Og hvilkne satser som gjelder for IP-Telefon? Noen som har det selv som har noe å si? Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Den splitteren du snakker om har ingenting med IP-telefoni å gjøre. For å få telefon ut av den trenger du en vanelig isdn-boks. Noe som koster en del. IP-telefoni kobles til etter ADSL-modemet ditt, slik at du "prater over internett". Skal du ringe kostnadsfritt over nett, må du bruke en tjeneste som f.eks Skype. Da kan du ringe gratis til alle andre brukere av tjenesten. De har også eksterne telefoner, slik at du slipper å bruke en pc for å ringe. Skal du ringe til en fasttelefon eller mobiltelefon koster det derimot penger. Ofte er det en fastpris i måneden for ubegrenset med samtaler. Tidligere gjald fastprisen kun for samtaler til fastlinje, og det var minuttpriser for samtaler til mobilnettet. Er nok kanskje slik hos en del tilbydere enda. Jeg har det derimot ikke selv, da jeg klarer meg med mobiltelefon. Skal jeg ha fasttelefon ville jeg nok gått for ISDN, da dette systemet er "tryggere" enn IP-telefoni, som er avhengig av å ha internett. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Han trenger nok ikke noen ISDN boks. Den splitteren tar jo både ISDN og vanlige Analoge telesignaler. Så det kan like lett være en god gammel analog linje. Den ISDN boksen er nok heller ikke dyr, da Telenor aldri gidder å ta dem tilbake når man er ferdige med dem (de kalles NT bokser). Hvis det er vanlig linje der så får du regning på oppkopling og minutter den brukes. De legger vel til den, da du uansett må betale linjeleie hvis du ikke skal fast telefon. Bare finn en gammel telefon, stikk den i og løft av røret. er det summetone så ring i vei. Endret 25. desember 2008 av AndersT2 Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 (endret) Poenget var at den ikke brukes til IP-telefoni. Dessuten trodde jeg det nesten ikke var mulig å få analoge linjer lengere. Var i hvertfall problematisk å få til i drammensområdet. Måtte ty til en litt dyrere isdn-boks som hadde analogt uttak. Endret 25. desember 2008 av lockdog Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 ISDN er nesten dødt på privatmarkedet, skal man ha telefon i dag får man analog hvis man ikke insisterer på ISDN. Har man lang linje får man ikke ISDN lengre. Men både ISDN, analog og IP-telefon er jo døende, det er mobil som gjelder og fasttelefon holdes i livet av gammel uvane samt TN sin linjeleie på kobberlinjer med kun ADSL som gjør at det er ufordelaktig og ikke ha telefon. IP-telefon ser ut til og ha dabbet kraftig av, folk har det uten og bruke det i noen særlig grad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå