Goldtop Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Heisann folkens! Har tenkt å kjøpe meg en eldre Fender Bassman fra USA, og trenger hjelp. Hva er billige og gode løsninger når det gjelder overganger til strømmen? Lenke til kommentar
Krillekongen Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Du kan da bare stikke på Chlas Olson og kjøpe en overgang der.. eller? Lenke til kommentar
JacobDW Skrevet 25. desember 2008 Del Skrevet 25. desember 2008 Holder vel ikke med overgang, må ha transformator. Jeg vet elfa i Oslo har hvertfall. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 (endret) Man trenger en trafo, ja. USA har 120 Volt og 60 Hz, Norge har i likhet med andre europeiske land 230 Volt og 50Hz. Å dytte 230 Volt inn i en gammel Bassman ville være alt annet enn humant. Det er ikke så veldig hokus pokus, bare sørg for at at trafoen klarer å levere nok strøm til å drive gamlingen. Husk det er strømforbruket inn som gjelder, ikke utgangseffekten. Dagens 50 Watt reissue trekker ifølge manualen 270 watt, 100-watteren sikkert langt mer. Hva de gamle trakk vet jeg ikke. Ellers har jeg tidligere spekulert i om noen trafoer kan føre til støy, men synes å huske at noen mente at det ikke var et problem. Finner ikke den diskusjonen igjen. Har du funnet forsterkeren du skal kjøpe? Eller har du ikke kommet så langt ennå? Geir Endret 26. desember 2008 av tom waits for alice Lenke til kommentar
edge Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Dette er diskutert endel på andre nettfora, og konklusjonen er som oftest at det er billigere/tilsvarende og lettere å kjøpe en europeisk modell. En trafo sterk nok til å drive sånt veier MYE og koster en god del(den på elfa kosta 5k, såvidt jeg fant ut), samt at den lager lyd. Hvis du i tillegg legger til det prisen av å sende en amp på 20 kg fra US til Norge så blir det et stort regnestykke.. Lenke til kommentar
Bønne Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Evt kan du finne ut om ampen din har export-trafo, men det er vel ikke så sansynlig hvis den har levd hele sitt liv i USA Lenke til kommentar
Goldtop Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 26. desember 2008 5 k?! Seriøst?! Har regnet over med frakt og fortolling.. Får vel Bassman for underkant av 500 dollar.. Har regnet litt på det og har funnet ut at det nok lønner seg i forhold til tilgjengelighet her i landet, og den totale prisen for å få det hit. Men om trafo koster flere tusen?! Da, må jeg gjøre noe annet altså.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. desember 2008 Del Skrevet 26. desember 2008 Prisen på trafoen er selvsagt en faktor. Jeg så egentlig for meg at trådstarter var på jakt etter en ekte vintage Bassman, og det har jo som kjent en sjarm som ikke kan måles i kroner. Og de originale Bassmans ble det antagelig ikke solgt så mange av i Europa at de er lett å finne. Men ja, dersom det er snakk om et ordinært bruktkjøp, er det ikke sikkert det er verd bryet. Jeg har i hvert fall tenkt slik, jeg kjøper stort sett gitarene mine fra utlandet (med unntak av de Henki har bygget), men jeg kjøper forsterkere og annet som går på strøm hos min lokale musikksjappe. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå