Gå til innhold

Nytt speilrefleks- nikon d60 ellrt d80?

Anbefalte innlegg

Hei og god jul til alle sammen!

Jeg skal kjøpe meg nytt speilreflekskamera og ut i fra økonomi og at dette blir mitt første digitale speilrefleks sitter jeg igjen med to alternativer. Nikon D60 og Nikon D80.

Jeg ser at prisforskjellen i grunnen er ganske liten på disse to kameraene (Elkjøp: D60 3500 og D80 5000, og til denne prisen har til og med D80 bildestabilisator på kitobjenktiv, mens D60 ikke har det).

Det er vel helt klart at D80n er et bedre kamera, men er det store forskjeller og utbedringer i forholdt til D60? Er det noen som har erfaringer med disse to kameraene som kan hjelpe meg litt med dette?

Hilde

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder bildekvalitet så er det dødt løp mellom disse to; da det er så og si samme bildesensor. D80 har et større kamerahus; men ligger veldig godt i handa. For noen, så er D60 for lite. D60 har et annet bruker-grensesnitt; det er laget for nybegynnere, så det er eltt å komme igang. D80 har flere hjul og knapper, slik at det er raskere å betjene når man blir mer erfaren; særlig hvis man liker å kjøre i halvautomatiske modi og styre ting selv.

Jeg selv hadde nok lagt i litt ekstra og kjøpt D80.

Tom

Lenke til kommentar
Hei og god jul til alle sammen!

Jeg skal kjøpe meg nytt speilreflekskamera og ut i fra økonomi og at dette blir mitt første digitale speilrefleks sitter jeg igjen med to alternativer. Nikon D60 og Nikon D80.

Jeg ser at prisforskjellen i grunnen er ganske liten på disse to kameraene (Elkjøp: D60 3500 og D80 5000, og til denne prisen har til og med D80 bildestabilisator på kitobjenktiv, mens D60 ikke har det).

Det er vel helt klart at D80n er et bedre kamera, men er det store forskjeller og utbedringer i forholdt til D60? Er det noen som har erfaringer med disse to kameraene som kan hjelpe meg litt med dette?

Hilde

Jeg er også enig med de som snakker varmt om D80, men siden FotoKnudsen og Elite Foto i disse dager selger D60 med stabilisatorobjektiv og SB-400 blits til 4300,- blir det vanskelig å direkte avbefale dette også.

Den viktigste fordelen med D80 er at man på dette huset kan bruke autofokus på objektiver uten innebygget fokusmotor, for mange blir dette et helt avgjørende poeng da det finnes mange fine Nikon-objektiv som ikke har dette.

Lenke til kommentar
Den viktigste fordelen med D80 er at man på dette huset kan bruke autofokus på objektiver uten innebygget fokusmotor, for mange blir dette et helt avgjørende poeng da det finnes mange fine Nikon-objektiv som ikke har dette.

Nettopp! D80 med kitobjektivet som følger med + en 50mm f/1.8 til tusenlappen er nok en god begynnelse for trådstarter. Evt. supplere med en SB-600 om det blir tatt mye bilder innendørs. D80's innebygde blits kan jo også fyre av SB-600, 800 og 900 trådløst. Enda et sterkt kort i D80's favør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...